تداوم داخلی سازی صنعت خودرو، نیازمند تأمین مواد اولیه

تداوم داخلی سازی صنعت خودرو، نیازمند تأمین مواد اولیه به گزارش شاپ کار با شدت گرفتن تحریم ها که نوک تیز پیکان آن صنعت خودروسازی کشور را هم نشانه رفت، توسعه داخلی سازی اجزا و قطعات خودرویی در دستور کار قرار گرفت. امروز از ضرورت تأمین مواد اولیه بعنوان یکی از عوامل اصلی تداوم این مسیر یاد می شود.


به گزارش شاپ کار به نقل از خبرگزاری ایرنا، مطابق برنامه ریزی انجام شده، قرار است در مدت سه سال (سال های ۹۸ تا آخر ۱۴۰۰) در مجموع ۱۰ میلیارد دلار توسعه داخلی سازی و جایگزینی کالاهای ساخت داخل با کالاهای وارداتی صورت گیرد.
مطابق اعلام مسئولان، سال گذشته سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تعهد در این حوزه و داخلی سازی کالاها و تجهیزات در استانهای مختلف به وجود آمد، اما استان ها عملکردی درخشان داشتند و رقمی بیشتر از این مقدار را محقق کردند.
از تیرماه ۹۸ تا اواخر تابستان ۹۹ چهار میز ساخت داخل در صنعت خودروسازی برگزار گردید. در مجموع چهار میز ساخت داخل یاد شده ۱۵۴ قطعه- پروژه با ارزش چهار هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالیانه ۳۴۱ میلیون یورو در تیراژ انبوه داخلی سازی شد.
اما برگزاری میز پنجم، منتظر انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت ماند تا این که بالاخره بعد از چند ماه انتظار و بهبود شرایط کرونایی کشور، ۲۷ مهرماه سال جاری میز پنجم داخلی سازی صنعت خودروسازی کشور به ارزش ۵۶ میلیون یورو با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم کلید خورد.
ارزش قراردادهای امضاء شده این میز بیشتر از ۲۲ هزار میلیاردریال است که داخلی سازی این قطعات سالیانه ۵۶ میلیون یورو صرفه جویی را به دنبال خواهد داشت. این قراردادها بین ۲۳ شرکت توانمند داخلی برای داخلی سازی ۳۳ قطعه- پروژه در خودرو های تولیدی دو خودرو ساز بزرگ داخلی منعقد شد.
امروز قطعه سازان موفق به داخلی سازی برخی نیمه هادی ها، سنسورها، کامپیوتر خودرو و قطعات خاص شده اند که روزگاری هیچ ایده و تفکری برای داخلی سازی آنها وجود نداشت.
سال های گذشته در شرایط غیرتحریمی، تا ۸۵ درصد داخلی سازی خودرو های پرتیراژ داخلی همچون پراید، پژو ۴۰۵ و سمند پیش رفتیم و امروز با اعمال تحریم های ظالمانه، داخلی سازی ۱۵ درصد باقی مانده این خودرو ها هم توجیه پیدا کرده است.
در این زمینه، «مازیار بیگلو» دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: حالا بین ۷۰ تا ۸۰ درصد خودرو های ایرانی (بسته به نوع خودروها) داخلی سازی شده و محصولات جدید ایران خودرو و سایپا هم با همین میزان خودکفایی در کل زنجیره تأمین، به بازار عرضه می شوند.
وی اظهار داشت: در یکی دو سال قبل شاهد حرکت خوب صنعتگران در راه داخلی سازی خودرو بودیم، اما ادامه این مسیر نیازمند تأمین مواد اولیه است.
این مقام صنفی عنوان کرد: به صورت مثال در بخش فولاد با مشکلاتی مواجه هستیم، چونکه قطعات فولادی داخلی سازی شده اما در تأمین فولاد کمبودهایی وجود دارد.
وی تصریح کرد: همینطور در مبحث داخلی سازی، باید قیمت ها برای سازندگان مقرون به صرفه باشد اما از آنجاییکه در بسیاری موارد قیمت گذاری مواد اولیه از نرخ ارز تبعیت می کند، زحمات داخلی سازان بر باد می رود.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تصریح کرد: این که در راه داخلی سازی به استقلال می رسیم و وابستگی مان به خارج، همینطور مصرف ارز کاسته می شود خوب است، اما باید گفت تابحال از نظر قیمتی در راه داخلی سازی اتفاقات خوبی نیفتاده است.


سرمایه گذاری در قطعه سازی
بیگلو در ادامه اظهار داشت: در مجموع وضعیت مساعدی را در مقوله سرمایه گذاری در این صنعت شاهد نیستیم، چونکه عمده واحدها با مشکلات تأمین مواد اولیه و نقدینگی مواجه اند، همینطور عمده سرمایه گذاری ها به سمت خودرو های جدیدی و داخلی سازی ها رفته و قطعه سازان هم دست به عصا حرکت می کنند.
این مقام صنفی، توسعه گیربکس اتوماتیک را همچون خواسته های منطقی مشتریان خودرو ها برشمرد که باید به نحو شایسته ای از جانب خودروسازان و قطعه سازن پاسخ داده شود، اما اظهار داشت: در این حوزه نیازمند سرمایه گذاری و تأمین زیرساخت هستیم.
وی بیان داشت: در حالیکه شاهد مطرح شدن موضوعات کلی درمورد صنعت خودرو از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم، هنوز اطلاعی از رئوس و جزئیات برنامه ها در دست نیست.
بیگلو اضافه کرد: به صورت مثال وزیر صنعت سخن از افزایش تیراژ تولید به میان آورده، اما باید گفت اولین گام در تحقق این مهم رفع مشکلات نقدینگی این صنعت و همینطور چگونگی قیمت گذاری هاست؛ بطور حتم وزیر برنامه ای در این راستا دارد اما هنوز جزئیات آن اطلاع رسانی نشده است.
این مقام صنفی در عین حال ضمن اشاره به عملکرد هشت ماهه ابتدایی سال جاری خودروسازان در کشور، تولید ۱۰۰ هزار خودرو بیشتر از برنامه تعیین شده برای سال جاری را بعید برشمرد و اظهار داشت: وضعیت نقدینگی در این صنعت هر روز وخیم تر شده که عاملی اثرگذار در دستیابی به تیراژ برنامه ریزی شده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو یادآوری کرد: در سالهای گذشته شاهد بودیم یک زمان شورای رقابت، روزی سازمان حمایت و زمانی دیگر ستاد تنظیم بازار، به قیمت گذاری خودرو می پرداختند، البته این مهم نیست که چه ارگان یا دستگاهی در این حوزه به تعیین قیمت بپردازد، بلکه باید قیمت گذاری دستوری کنار گذاشته شده و به جای آن دست اندرکاران امر به قیمت های رقابتی و بازار آزاد معتقد شوند تا کاهش مشکلات را شاهد باشیم.
بیگلو تصریح کرد: در صورتیکه تداوم شراط نابسامان کنونی را در صنایع خودروسازی و قطعه سازی شاهد باشیم، حتی تولید سه میلیون دستگاه خودرو در افق ۱۴۰۴ هم دور از دسترس خواهد بود.
صنعت لنت سازی آماده ۱۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی
با وجود مشکلات یاد شده، رئیس انجمن لنت ترمز و کلاچ از توافق این انجمن و سازندگان کیت کلاچ با خودروسازان برای داخلی سازی لنت کلاچ به ارزش سالیانه ۱۰ میلیون یورو اطلاع داد.
«حسین لاجوردی» در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: لنت کلاچ همچون قطعاتی است که تابحال عمده آن از خارج کشور وارد و بخش خیلی کوچکی از آن توسط برخی شرکتهای داخلی تولید می شد.
وی ضمن اشاره به جلسه اخیر اعضای این انجمن با انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو، خودروسازان و مجموعه سازان، تصریح کرد: در این نشست نتایج خوبی حاصل و مقرر شد با تشکیل شدن تیم هایی از جانب خودروسازان و مجموعه سازان، مسائل فنی و کیفی مربوطه در تولید لنت کلاچ بررسی شود و بعد از تایید نهایی آنها داخلی سازی کامل این محصول اجرایی شود.
این مقام صنفی یادآوری کرد: عمده لنت کلاچ مورد نیاز کشور از چین، ترکیه، مراکش و اسپانیا وارد می شود و داخلی سازی آن از جانب شرکتهای ایرانی، صرفه جویی ارزی سالیانه دست کم ۱۰ میلیون یورویی را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش شاپ کار به نقل از خبرگزاری ایرنا، بررسی عملکرد خودروسازان حاکی از تولید ۶۵۱ هزار و ۴۰۸ دستگاه انواع خودرو از آغاز سال جاری تا آخر آبان ماه است. آماری که در هم سنجی با سال گذشته رشد ۴.۷ درصدی نشان داده است.
تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده است.


منبع:

1400/10/13
09:48:22
5.0 / 5
853
تگهای خبر: ایران خودرو , پراید , پژو , خودروسازان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با