گزارش شاپ كار؛

بازارخودرو كشش آزادشدن قیمت را دارد؟

بازارخودرو كشش آزادشدن قیمت را دارد؟ شاپ کار: صنعت خودروی کشور هم اکنون رقیب جدی ندارد و آزادسازی قیمت در چنین بازاری نسخه قابل قبولی نیست و می تواند منجر به افزایش بیش از پیش قیمت ها شود.



به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، مدتی است که وضعیت فروش و قیمت گذاری خودرو در کشور گرفتار چالش شده است؛ خودروسازان و مشخصاً وزارت صمت و ایدرو به دنبال آزادسازی قیمت خودرو و مجلس به دنبال عرضه خودرو در بورس است. رزم حسینی وزیر صمت چند روز پیش اعلام نمود که عرضه خودرو در بورس منتفی و مقرر شده سیاست گذاری برای صنعت خودرو برمبنای طرح این وزارتخانه جلو برود. بلافاصله بعد از این اظهارات، روح الله ایزدخواه رئیس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع مجلس به خبرنگار مهر اظهار داشت که وزیر صمت نظر شخصی داده است و عرضه خودرو در بورس از دستور کار خارج نشده است.
وزارت صمت که از ابتدا مخالف عرضه خودرو در بورس بود، در طرح خود به دنبال این است که قیمت گذاری خودرو های کم تیراژ که ۴۵ درصد محصولات خودروسازان را شامل می شود آزاد شود و قیمت گذاری خودرو های پرتیراژ یعنی ۵۵ درصد محصولات دستوری بماند آنطور که ایزدخواه گفت، وزارت صمت که از ابتدا مخالف عرضه خودرو در بورس بود، در طرح خود به دنبال این است که قیمت گذاری خودرو های کم تیراژ که ۴۵ درصد محصولات خودروسازان را شامل می شود آزاد شود و قیمت گذاری خودرو های پرتیراژ یعنی ۵۵ درصد محصولات دستوری بماند اما هر سه ماه یک دفعه اصلاحیه بخورد و افزایش یابد.
در همین رابطه نیز رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفته است که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آزادسازی قیمت برخی خودرو های تولید یا مونتاژ داخلی را به شورای رقابت ارائه کرده که شورا نیز این درخواست را جهت بررسی به مرکز ملی رقابت ارائه کرد که طی نشست روز گذشته دوشنبه، اعضای شورا این مساله را بررسی نهایی کردند و مقرر است نتیجه آن به زودی اعلام گردد.
به گفته شیوا، با این مصوبه قیمت بیش از ۱۰ خودرو که اغلب آنها به صورت سی کی دی وارد می شود، مانند دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژ و۲۰۷ پانوراما، چانگان، آریا و کی ۱۳۲ ایران خودرو و سایپا به سبب تولید محصولات مشابه آنها در کرمان موتور، بهمن و مدیران خودرو و خروج بازار این خودرو ها از انحصار، از شمول قیمت گذاری شورای رقابت خارج و از این پس در شرکت های خودروسازی قیمت گذاری می شود.
اگر شورای هماهنگی سران قوا، طرح پیشنهادی وزارت صمت را تصویب کند، مسیر برای آزادسازی قیمت خودرو هموار می شود و این محصولات توسط خود خودروسازان قیمت گذاری خواهد شد همین طور طبق گفته آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان برای اجرائی شدن این طرح، نیاز به مصوبه شورای هماهنگی سران قوا است که البته این شورا هنوز در این خصوص اظهارنظری نداشته است.
اگر شورای هماهنگی سران قوا، طرح پیشنهادی وزارت صمت را تصویب کند، مسیر برای آزادسازی قیمت خودرو هموار می شود و این محصولات توسط خود خودروسازان قیمت گذاری خواهد شد.
بازار کنونی خودرو، کشش آزادسازی قیمت را دارد؟
به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، این مساله که نحوه قیمت گذاری کنونی خودرو، سبب زیان خودروسازان شده و از سویی زمینه را برای جولان دلالان در بازار آزاد فراهم نموده، نه فقط قابل کتمان نیست بلکه انتقادات زیادی را هم متوجه عملکرد شورای رقابت کرده است، اما با توجه به این که واردات خودرو ممنوعست و تیراژ مونتاژ خودرو های مشابه در کشور بسیار پایین است، نمی توان برچسب رقابتی شدن را به بازار محصولات یاد شده وزارت صمت چسباند.
تیراژ مونتاژ خودرو های مشابه در کشور بسیار پایین است، نمی توان برچسب رقابتی شدن را به بازار محصولات یاد شده وزارت صمت چسباند در حقیقت میزان تولید خودرو های مونتاژ که مورد توجه وزارت صمت برای «رقابتی شدن» بازار قرار گرفته به قدری کم است که قابل قیاس با خودرو های «کم تیراژ» نیست؛ بعنوان نمونه طی ۸ ماه امسال جمع تولید کرمان موتور تنها ۴ هزار و ۸۵۳ دستگاه بوده است.
میزان تولید خودرو های مونتاژی در ۸ ماه امسالکرمان موتور۴ هزار و ۸۵۳ دستگاهمدیران خودرو۱۵ هزار و ۹۶۲ دستگاهبهمنهزار و ۱۵۲ دستگاهجمع کل۲۱ هزار و ۹۶۷ دستگاه
بنابراین باتوجه به عدم وجود رقابت در بازار خودرو که بارها هم مورد اذعان وزیر صمت قرار گرفته است، آزادسازی قیمت این محصول در وضعیت کنونی اقدام قابل قبولی نیست و در این بازار انحصاری، آزادسازی قیمت ها می تواند خود تبدیل به چالش بزرگ دیگری در این بازار شود.
وعده قدیمی افزایش تیراژ تولید!
رزم حسینی چند بار وعده داده که تیراژ خودروسازان افزایش می یابد و با عرضه کافی محصول به بازار، زمینه برای جلوگیری از رشد بی رویه قیمت ها فراهم خواهد شد.
رزم حسینی چند بار وعده داده که تیراژ خودروسازان افزایش می یابد و با عرضه کافی محصول به بازار، زمینه برای جلوگیری از رشد بی رویه قیمت ها فراهم خواهد شد حتی روز گذشته مجدداً در کارگروه جهش تولید صنعت خودرو بر افزایش حداکثری تولید و عرضه خودرو از طرف خودروسازان اصرار کرد اما تجربه خودروسازی در کشور ما و البته اظهارات قدیمی مسئولان سابق نشان میدهد که این وعده ها دوام زیادی ندارد و شاید در مدت های سه ماه یا شش ماه تولید خودرو رشد کند، همانگونه که طی دو سه ماه اخیر رخ داد و هر روز یکی از خودروسازها از شکستن رکورد تولید خود خبر داد، اما باتوجه به چالش های عمده و ریشه ای صنعت خودرو در کشور، این افزایش تولید نمی تواند استمرار چندانی داشته باشد.
به عنوان نمونه مهدی غضنفری وزیر صمت دولت دهم در سال ۹۱ بر ضرورت تولید «حداقل» ۳ میلیون دستگاه خودرو تاکید کرده بود؛ در سال ۹۶ نیز محمدرضا نعمت زاده وزیر صمت در دولت یازدهم، اظهارات غضنفری را یاد شده قرارداده و تاکید کرده بود که تولید خودرو در کشور باید از مرز ۳ میلیون دستگاه در سال عبور کند؛ اما حالا که سال ۹۹ رو به پایان است آمار کنونی تولید خودرو در کشور نشان میدهد که طی ۸ ماه امسال فقط ۵۴۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو در کشور تولید شده است.
بنابراین اگر قرار باشد پیش زمینه آزادسازی قیمت گذاری خودرو فقط افزایش تیراژ تولید باشد، باید تاکید شود که در بازار انحصاری که رقیب واقعی چه از طرف بخش خصوصی و چه از جانب شرکت های خارجی وجود ندارد، بهانه افزایش تیراژ برای آزادسازی قیمت قابل اتکا نیست و نه فقط زمینه را برای گرانی فراهم می آورد بلکه طبق گفته ایزدخواه، اینگونه آزادسازی قیمت، تصمیمی از جنس گران کردن ناگهانی بنزین در آبان ۹۸ است و بر معیشت مردم هم اثر مستقیم دارد.
ایزدخواه معتقد می باشد «برای ساماندهی بازار خودرو و جلوگیری از تقاضاهای کاذب و سوداگرانه، راهی جز واقعی کردن قیمت ها وجود ندارد. اما دو بحث در این میان مطرح است. نخست اینکه، چنانچه برمبنای روش دولت، مبادرت به آزادسازی قیمت ها شود و تعیین نرخ به بازار سپرده شود، خودرو باز هم گران تر خواهد شد و فشار افزون تری به مصرف کننده واقعی وارد می شود. همین طور این تصمیم جدا از تبعات اقتصادی، موجب بروز تکانه های اجتماعی و اعتراضات عمومی نیز خواهد شد.»



منبع:

1399/10/09
12:35:18
5.0 / 5
917
تگهای خبر: اپل , افزایش تولید , ایران خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با