خرید خودرو دست دوم همیشه با چالش هایی هم راه است که مهم ترین آنها اطمینان از سلامت فنی و بدنه خودرو است. رنگ شدگی، بتونه کاری یا تعویض قطعات بدنه نه تنها بر زیبایی و ارزش خودرو تأثیر می گذارد، بلکه نشان دهنده تصادفات و لطمه های احتمالی ساختاری است.
در این مقاله، مجموعه ای از روش های دقیق و کاربردی برای تشخیص رنگ فابریک خودرو از رنگ شدگی یا لطمه دیدگی ارایه شده است:
۱. بازرسی چشمی دقیق (Visual Inspection)
نخستین و مهم ترین قدم، بازرسی دقیق و با حوصله تمام قسمت های بدنه در زیر نور مناسب می باشد.
بررسی تفاوت های رنگ و سایه:
در یک محیط با نور روز روشن (نه زیر نور مستقیم خورشید که بازتاب ها زیاد است)، از زوایای مختلف به بدنه نگاه کنید.
تفاوت های جزئی در شدت، سایه یا دانه (مِتِالیک) رنگ بین دو پنل مجاور (مانند درب و گلگیر) می تواند نشان دهنده رنگ شدگی باشد.
رنگ های کارخانه ای معمولا یکنواخت و دارای شفافیت یکسان در کل بدنه هستند.
مشاهده خطوط و شکاف ها (Gap ها):
فاصله بین قطعات بدنه (مانند درب ها، کاپوت، صندوق عقب و گلگیرها) باید بطورکامل یکسان و متقارن باشد.
شکاف های نامرتب، باز یا بسته شدن غیرطبیعی درب ها، نشان دهنده تعویض قطعه یا تنظیم ناصحیح بعد از تصادف است.
بررسی پاشش رنگ (Overspray):
به لبه های قطعات، زیر لاستیک های دور شیشه، دور دستگیره ها و داخل کاپوت دقت کنید.
وجود ذرات ریز رنگ (مخصوصاً رنگ بدنه) روی پلاستیک ها، واشرها یا نوار آب بندی، نشان میدهد که قطعه در مجاورت آن رنگ شده است.
۲. لمس کردن و بررسی بافت (Texture Check)
از حس لامسه خود برای تشخیص بتونه و صافکاری استفاده کنید.
بافت سطح رنگ: دست خویش را به آرامی روی بدنه خودرو بکشید. رنگ فابریک خودرو باید بطورکامل صاف و صیقلی باشد.
تشخیص بتونه: وجود برآمدگی های ریز، ناهمواری ها یا حس تفاوت ضخامت در یک ناحیه خاص، احتمال وجود بتونه در زیر رنگ را بیشتر می کند.
۳. استفاده از ابزارهای تخصصی (Specialized Tools)
برای اطمینان کامل، استفاده از ابزارهای اندازه گیری لازم است.
ضخامت سنج رنگ (Paint Thickness Gauge):
این دستگاه برای تشخیص رنگ شدگی مجدد حیاتی می باشد. رنگ فابریک خودرو (معمولاً بین ۸۰ تا ۱۵۰ میکرون) دارای ضخامت یکسانی است.
هرگونه افزایش ناگهانی در ضخامت، نشان دهنده وجود لایه رنگ اضافه (رنگ شدگی) یا لایه های ضخیم بتونه (که می تواند ضخامت را تا چند برابر افزایش دهد) است.
تمام نقاط بدنه (سقف، درب ها، گلگیرها و ستون ها) را اندازه گیری کنید و نتایج را با هم مقایسه کنید.
تشخیص مگنتیک (آهن ربایی):
در صورت عدم دسترسی به ضخامت سنج، از یک آهن ربای کوچک با احتیاط استفاده کنید. در مناطقی که بتونه ضخیم به کار رفته، قدرت چسبندگی آهن ربا بشدت کاهش پیدا می کند یا بطور کلی آهن ربا نمی چسبد.
۴. بازرسی قطعات داخلی و زیر کاپوت (Interior & Under the Hood)
شواهد تصادف اغلب در بخش های غیرقابل دیدن مخفی می شوند.
پیچ ها و مهره ها: پیچ های متصل کننده کاپوت، درب ها، گلگیرها و صندوق عقب به شاسی را بررسی کنید.
وجود هرگونه خراش، رنگ پریدگی یا لطمه در رنگ پیچ ها یا محل اتصال آنها نشان دهنده باز شدن، تعویض یا تنظیم قطعه است. پیچ های کارخانه ای باید بدون دست خوردگی باشند.
مهر و موم و جوش های کارخانه ای: در زیر کاپوت و داخل صندوق، محل جوشکاری های کارخانه ای (که معمولا منظم و نقطه ای هستند) را بررسی کنید.
جوشکاری های غیر استاندارد، نامنظم یا استفاده از چسب و بتونه در محل های جوش، می تواند نشان دهنده صافکاری و تعویض قطعات شاسی یا اتاق باشد.
فایروال و ستون ها: ستون های داخلی درب ها و پشت موتور (فایروال) را بررسی کنید. رنگ این قسمت ها معمولا با رنگ بیرون متفاوت نیست و باید بطورکامل فابریک و بدون لکه رنگ اضافی یا بتونه باشد.
۵. کمک گرفتن از متخصص (Professional Inspection)
بااینکه روش های بالا به شما کمک می کنند تا ۹۰ درصد موارد را تشخیص دهید، اما برای خرید نهایی، حتما از یک کارشناس رنگ معتبر کمک بگیرید. کارشناسان با تجربه، علاوه بر ابزارهای دقیق، می توانند جزئی ترین نشانه های صافکاری و ترمیم را که از دید فرد عادی پنهان می ماند، شناسایی کنند.
نتیجه گیری: چک کردن رنگ خودرو هنگام خرید یک پروسه تخصصی و دقیق است. با ترکیب بازرسی چشمی، لمسی، استفاده از ابزارهای تخصصی و در نهایت کمک از کارشناسان، می توانید از سرمایه گذاری خود محافظت کرده و از خرید خودروی لطمه دیده با قیمت نامناسب جلوگیری نمایید.
🔥 پیشنهاد ویژه: برای دریافت اطلاعات تخصصی تر در مورد ارزیابی فنی و بدنه خودرو ها، مقایسه مدلها، و آخرین اخبار بازار خودرو، شما را به خواندن سایر مقالات مفید و کاربردی در سایت شاپکار (shopcar.ir) دعوت می نماییم که با دانش کامل خرید کنید.