مزدا: فلسفه کانسپت و روح جابجایی
مزدا (Mazda Motor Corporation)، خودروساز ژاپنی، همواره به دلیل تعهد خود به طراحی احساسی، لذت رانندگی (Jinba Ittai) و مهندسی خلاقانه، بهویژه در
توسعه پیشرانههای وانکل (Wankel Rotary Engine)، شناخته شده است. مزدا برخلاف بسیاری از رقبای خود که به
سرعت به سمت برقیسازی کامل حرکت کردهاند، رویکردی متفاوت و چندگانه را دنبال میکند. این شرکت تلاش میکند تا راهحلهایی را ارائه دهد که آلایندگی را در طول چرخه حیات خودرو کاهش دهد و در عین حال، "تجربه رانندگی" را که ریشه در هویت برند آن دارد، حفظ کند.
مزدا ویژن کوپه X: تعریف جدیدی از کوپه چهاردر لوکس
مزدا ویژن کوپه X کانسپت (Mazda Vision Coupe X Concept) نمایشی خیرهکننده از چشمانداز آینده مزدا برای سال ۲۰۳۵ است. این خودرو فراتر از یک نمایش صرف از زیباییشناسی است؛ بلکه تلاشی برای ادغام میراث مهندسی مزدا (مانند موتور وانکل) با راهکارهای پایداری نسل بعدی است. این کانسپت چهاردر بزرگ و لوکس، به نوعی پالایش و تکامل زبان طراحی مشهور "کودو" (Kodo - Soul of Motion) مزدا محسوب میشود و نشان میدهد که زیباییشناسی ژاپنی و فناوری دوستدار محیط زیست میتوانند بدون فدا کردن لذت و عملکرد، در کنار هم قرار گیرند. این خودرو یک مرزگشای جسورانه در کلاس کوپههای چهاردر مجلل آینده است.
کوپه ویژن X مزدا: قدرت ۵۱۰ اسب بخار و نوآوری جذب کربن در حرکت
مزدا با رونمایی از کانسپت خیرهکننده ویژن کوپه X (Vision Coupe X) در نمایشگاه حمل و نقل ژاپن (Japan Mobility Show)، نه تنها خطوط طراحی آینده خود را به نمایش گذاشت، بلکه یک شاهکار مهندسی را معرفی کرد که دو قطب متضاد یعنی عملکرد قدرتمند و پایداری زیست محیطی را در هم آمیخته است. این خودروی کوپه چهاردر لوکس، با ارائهی چشمانداز مزدا برای سال ۲۰۳۵، نشان داد که دوران موتورهای چرخشی (وانکل) به پایان نرسیده، بلکه وارد فاز جدید و هیبریدی شده است.
برخلاف انتظار، قلب تپنده ویژن کوپه X یک پیشرانه کاملاً برقی نیست، بلکه یک سیستم پلاگین هیبریدی (PHEV) پیچیده است. این سیستم متشکل از یک موتور وانکل توربوشارژ، یک موتور الکتریکی قدرتمند و مجموعهای از باتریها با ظرفیت بالا (که هنوز جزئیات آن اعلام نشده) است. خروجی این ترکیب به رقم چشمگیر ۵۱۰ اسب بخار قدرت میرسد که نشاندهندهی تعهد مزدا به عملکرد رانندگی است. این مجموعه همچنین برد تمام الکتریکی قابل توجهی تا ۱۶۰ کیلومتر را ارائه میدهد و مجموع برد پیمایشی آن به حدود ۸۰۰ کیلومتر میرسد. استفاده از وانکل در این ساختار هیبریدی، فرصت بینظیری را برای مزدا فراهم میکند تا این پیشرانه کمحجم و سبک را به عنوان یک ژنراتور کارآمد برای شارژ باتریها به کار گیرد.
ویژن کوپه X نه بازآفرینی، بلکه پالایش هوشمندانهی زبان طراحی کودو است. بدنه این کوپه چهاردر که با طول ۵۰۵۰ میلیمتر حتی از نسلهای قبلی مرسدس
بنز CLS نیز بزرگتر است، با سیالیت خیرهکننده و آیرودینامیک فوقالعاده طراحی شده است. از ویژگیهای بارز این طراحی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
نمای جلو تهاجمی: جلوپنجره کاملاً بسته با تزئیناتی شبیه به "دندان نیش" و چراغهای باریک، چهرهای متمرکز و پویا به خودرو میبخشند.
-
بدنه سیال: حذف دستگیرههای در و آینههای جانبی سنتی (که احتمالاً با دوربین جایگزین شدهاند) به جریان صاف هوا روی بدنه کمک کرده است.
-
سقف کوپه مانند: سقف با شیبی طولانی و تند به بخش عقب متمایز و چراغهای بازیگوش میرسد و بر ماهیت اسپرت آن تأکید میکند.
-
کابین: بازگشت به رانندگی، فرار از اقیانوس نمایشگرها
در حالی که صنعت خودرو به سمت پر کردن کابینها با نمایشگرهای غولپیکر حرکت کرده، مزدا در فضای داخلی ویژن کوپه X، رویکرد متفاوتی در پیش گرفته است. کابین این کانسپت، تجسمی از مینیمالیسم و تمرکز بر راننده است. صفحه آمپر دیجیتال به شکلی خلاقانه به سه عقربه مجزا با گرافیک الهام گرفته از مدلهای کلاسیک مزدا تقسیم شده و یک نمایشگر مشابه روی فرمان قرار گرفته است.
رویکرد مزدا بر این اصل استوار است: "راننده نباید در اطلاعات غرق شود." با این حال، یک سیستم اطلاعات و سرگرمی و یک نمایشگر اختصاصی برای سرنشین جلو تعبیه شده است. تودوزی دورنگ شیک و دو صندلی مجزای لوکس در عقب، فضای داخلی را به یک محیط آرام و مجلل تبدیل کرده است.
نوآوری اعجابانگیز: خودرو به مثابه تصفیهکننده هوا
جذابترین نوآوری ویژن کوپه X، فراتر از زیبایی و قدرت آن است. مزدا این کانسپت را به یک "ماشین تصفیه هوای متحرک" تبدیل کرده است. این دستاورد حاصل ترکیب دو فناوری کلیدی است:
۱. سوخت کربن خنثی (Carbon-Neutral Fuel): این سوخت از ریزجلبکها تولید میشود. مدیرعامل مزدا تأکید کرده است که ریزجلبکها در طول رشد، دیاکسید کربن را جذب میکنند و روغنی که در سلولهایشان ذخیره میشود، به یک سوخت خنثی از نظر کربن تبدیل میگردد.
۲. سیستم جذب دیاکسید کربن از اگزوز: یک فناوری اختصاصی، دیاکسید کربن را مستقیماً از اگزوز خودرو جذب و جدا میکند. این CO2 جذبشده، ذخیره میشود تا در صنایع دیگر مانند کمک به رشد محصولات کشاورزی در محیطهای گلخانهای یا تولید مواد کربنی با کارآیی بالا مورد استفاده قرار گیرد.
این رویکرد نشان میدهد که مزدا در تلاش است تا خودروهای احتراق داخلی (ICV) را به جایگزینهای دوستدار محیط زیست تبدیل کند و با کاهش خالص کربن در کل چرخه حیات، یک گام فراتر از وسایل نقلیه الکتریکی فعلی بردارد.
منبع: شاپ كار