رازی که ۳۰ سال پنهان ماند

رازی که ۳۰ سال پنهان ماند شاپ کار: هرچند شاید فکر کنید هیوندای طی چند سال اخیر تولید خودرو های هیبریدی را آغاز نموده اما نخستین تلاش این شرکت برای ساخت چنین خودروهایی سه دهه قبل صورت پذیرفت.


به گزارش شاپ کار به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، بسیاری سوناتا هیبریدی را سرآغاز حرکت هیوندای بسمت خودرو های سبز می دانند اما تاریخچه هیبریدی هیوندای بسیار قدیمی تر و جذاب تر از آن است که تصور می کنید. این شرکت سفر خویش را در دنیای هیبریدها حدود ۳۰ سال پیش، در سال ۱۹۹۵ با یک خودروی مفهومی و عجیب به نام FGV-1 شروع کرد. داستان از نخستین نمایشگاه خودرو سئول در سال ۱۹۹۵ شروع شد، جایی که هیوندای از کانسپت FGV-1 (مخفف Future Green Vehicle-1 یا نخستین خودروی سبز آینده) پرده برداری کرد. این خودرو که بر پایه هیوندای اکسنت تولید شده بود، قرار نبود به تولید انبوه برسد بلکه نمایشی قدرتمند از جانب هیوندای بود که قصد خویش را برای تبدیل شدن به یک پیشگام در فناوری هیبریدی به جهان اعلام می کرد.
نکته اعجاب انگیز در رابطه با FGV-1، ساختار فنی نامتعارف آن بود. این خودرو در عمل یک خودروی برقی بود که تمام نیروی حرکتی خویش را از موتور الکتریکی دریافت می کرد. دراین میان، یک پیشرانهٔ درون سوز کوچک صرفا نقش ژنراتور را برای شارژ باتری ها ایفا می کرد و هیچ ارتباط مستقیمی با چرخ ها نداشت. این ساختار که امروزه به آن هیبرید بردافزا می گویند، در آن زمان کاملا نو و انقلابی بود. هیوندای اما به سرعت متوجه معایب این سیستم شد. به قول یکی از مهندسان هیوندای، این شیوه به باتری و موتور بزرگ تری نسبت به سیستم هیبریدی موازی نیاز داشت و گران تر بود. به همین دلیل، در مدل بعدی یعنی FGV-2، این شرکت به سراغ سیستم هیبرید موازی رفت؛ سیستمی که در آن پیشرانهٔ بنزینی و موتور الکتریکی هردو می توانند خودرو را به حرکت درآورند و امروزه در اغلب خودرو های هیبریدی استفاده می شود.
این آزمون وخطاها با تصویب پروتکل کیوتو در سال ۱۹۹۷ و اجبار کشورها به کاهش گازهای گلخانه ای، اهمیت بیشتری پیدا کرد و به هیوندای اطمینان داد که در راه درستی قرار دارد. گام مهم بعدی، تولید هیوندای کلیک هیبرید در سال ۲۰۰۴ بود. هرچند از این مدل تنها ۵۰ دستگاه و به طور عمده جهت استفاده مقامات دولتی ساخته شد اما ثابت کرد که هیوندای توانایی تولید عملیاتی خودرو های هیبریدی را دارد. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱٫۳ لیتری در کنار یک موتور الکتریکی ساخت هیتاچی و باتری های پاناسونیک بهره می برد.
پس ازآن، با معرفی مدلهای دیگری مانند ورنا هیبرید و درنهایت النترا LPI هیبرید در سال ۲۰۰۹، راه برای ورود جدی هیوندای به بازار جهانی هموار شد. نقطه اوج این تلاش ها، عرضه جهانی هیوندای سوناتا هیبرید مدل ۲۰۱۱ در فوریه ۲۰۱۱ بود. این خودرو با تأکید بر مجموعه قوای محرکه Blue Drive هیوندای، این برند را به عنوان یک بازیگر اصلی در زمینه خودرو های هیبریدی تثبیت کرد و موفقیت آن تا به امروز ادامه دارد. مسیری که با یک ایده جسورانه در سه دهه پیش آغاز شد، امروز هیوندای را به یکی از رهبران فناوری خودرو های پاک مبدل کرده است.

منبع:

1404/07/08
10:46:31
5.0 / 5
20
تگهای خبر: آزمون , آنلاین , بازار , بازی
این مطلب شاپکار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با