موتور تنفس طبیعی باردیگر طرفدار پیدا کرد
شاپ کار: هرچند پیشرانه های توربوشارژ بسیار فراگیر شده اند اما به لطف فناوری هیبرید، برخی خودروسازان بازهم موتورهای تنفس طبیعی را زنده نگه داشته اند.
به گزارش شاپ کار به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، در دنیایی که کوچک سازی و توربوشارژرها به یک
استاندارد
تبدیل گشته بودند، یک تغییر مسیر اعجاب انگیز درحال وقوع است. سازندگان ابرخودرو یکی بعد از دیگری توربوها را کنار می گذارند و به قلب تپنده اصیل
صنعت
خودرو یعنی موتورهای تنفس طبیعی، بازمی گردند. رونمایی از بوگاتی توربیون با یک پیشرانه V۱۶ عظیم و بدون توربو و اصرار فراری بر حفظ V۱۲ افسانه ای خود، تنها یک نوستالژی زودگذر نیست؛ بلکه نشانه ای از یک انقلاب مهندسی هوشمندانه است.
عصر توربوشارژرها با وعده قدرت بیشتر با مصرف
سوخت
کمتر شروع شد. این فناوری روی کاغذ بی نقص به نظر می رسید برای اینکه موتورهای کوچک تر می توانستند از پس استانداردهای آلایندگی برآیند و درعین حال اعداد و ارقام شایان توجهی در جدول مشخصات فنی ثبت کنند اما تجربهٔ دنیای واقعی، داستان دیگری را روایت کرد. پیچیدگی سیستم های توربو، حرارت بالا و استرس وارد بر قطعات، دوام طولانی مدت را به یک چالش تبدیل کرد. مشکلاتی مانند خرابی توربو در موتورهای TSI فولکس واگن یا نقص سیستم خنک کننده در موتورهای اکوبوست فورد، نشان داد که این بهره وری هزینه های پنهان خودرا دارد.
در مقابل، موتورهای تنفس طبیعی مزایایی دارند که شبیه سازی آنها با توربو دشوار است. پاسخ آنی پدال گاز، تحویل قدرت یکنواخت و قابل پیشبینی، ساختار ساده تر، خرابی کمتر و صدایی اصیل و مکانیکی، خاصیت هایی هستند که برای علاقمندان واقعی خودرو بسیار اهمیت دارند. خودروسازانی مانند
جنرال موتورز
با موتورهای پوشراد بلوک کوچک یا استلانتیس با بازگرداندن پیشرانهٔ همی، روی همین اصل سرمایه گزاری نموده اند. یک موتور تنفس طبیعی قدرتمند در طولانی مدت یک سرمایه گذاری امن تر برای تولیدکننده و خریدار است.
اما برگ برندهٔ اصلی که بازگشت این موتورهای دوست داشتنی را ممکن کرده، فناوری هیبریدی است. سیستم های هیبریدی بزرگ ترین ضعف موتورهای تنفس طبیعی یعنی گشتاور پایین در دور موتورهای اولیه و آلایندگی بالا را رفع می کنند. موتورهای الکتریکی با ارائهٔ گشتاور آنی، ضعف دور پایین را پوشش می دهند و به موتور بنزینی اجازه می دهند تا آزادانه در جایی که بهترین عملکرد را دارد نفس بکشد و در دورهای بالا کار کند. لامبورگینی روئلتو با ترکیب یک موتور V۱۲ تنفس طبیعی و سه موتور الکتریکی و استون مارتین والکری با پیشرانه V۱۲ ساخت کاسورث، نمونه های درخشانی از این همزیستی موفق هستند.
شاید بهترین توصیف از زبان مت ریماک، مدیرعامل بوگاتی-ریماک، بیان شده باشد. او که در بوگاتی توربیون، موتور چهار توربوی W۱۶ را با یک V۱۶ تنفس طبیعی هیبریدی جایگزین کرد می گوید: سیستم های هیبریدی دقیقاً همان نقطه ضعف واقعی موتورهای تنفس طبیعی را که حتی توربوها هم نمی توانستند حل کنند، رفع می کنند یعنی کاهش مصرف سوخت و افزایش گشتاور در دورهای پایین. موتورهای الکتریکی این شکاف را پر می کنند و به موتور تنفس طبیعی اجازه می دهند تا قدرت خالص و یکنواخت خودرا بدون استرس توربوها عرضه نماید.
البته این به معنای پایان کار توربوشارژرها نیست و این سیستم پرخوران بازهم بر
بازار
خودرو های روزمره حکمرانی خواهند کرد اما در دنیای خودرو های پرفورمنس، فرمول تغییر کرده است. بازگشت موتورهای تنفس طبیعی، یک انتخاب احساسی نیست، بلکه یک تصمیم مهندسی هوشمندانه است که نشان داده است بهترین راه، گاهی بازگشت به اصالت و ترکیب آن با فناوری های آینده است.
منبع:
شاپ كار
1404/06/27
12:49:44
5.0
/
5
312
تگهای خبر:
آنلاین
,
استاندارد
,
بازار
,
بازار خودرو
این مطلب شاپکار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نقش استانداردهای GMP در کیفیت و پایداری تولید
چرا آینه های جانبی خودرو دو بخش دارند؟
سهم ۳۰ درصدی قاچاق در بازار لوازم خانگی تولید ۳۸ درصد آب رفت
آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می دهد؟
کامنتهای بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
تبلیغات
پربیننده ترین ها
انتقاد متکی از خصوصی سازی ۹۷ درصد پیمانکاری ها در دست دولت و نهادهاست
مدل جدید نخستین ماشین شیائومی در تست های جاده رؤیت شد
ترخیص فقط با حضور اظهارکننده کالا
مدل جدید ساندرو در راه کشور، عکس
پربحث ترین ها
تعمیر مشکل شارژ خودروی برقی
بهترین تعمیرگاه برای سرویس و تعمیر خودروهای اروپایی در تهران
بازگشت شاسی بلند آفرود رونیز نیسان
وانکل هیبریدی و تصفیه هوا با مزدا کوپه X
جدیدترین ها
بازگشت شاسی بلند آفرود رونیز نیسان
وانکل هیبریدی و تصفیه هوا با مزدا کوپه X
نقش استانداردهای GMP در کیفیت و پایداری تولید
چرا آینه های جانبی خودرو دو بخش دارند؟
مرسدس کوگل S600، کلاسیک با قلب AMG
چرخش استراتژیک لامبورگینی
فروش محصولات تجاری گروه بهمن در قالب مزایده
عضویت در بریکس و شانگهای مسیر تازه گشایش های تجاری ایران
تبلیغات
دوستان شاپکار:
آموزشگاه خیاطی
انتخابات مجلس ، کاندیدای مجلس
تور لوکس بالی – رویاست
خرید و فروش خودرو
سایت وان ایکس ایرانی
شرکت صنعتی سخت پوشش
صفر تا صد طراحی و اجرای روفگاردن
طراحی سایت
فیش حج
فیش حج
قیمت بیسیم
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با
بانکهای ملت، پارسیان، پاسارگاد و سامان، و دارای نماد ساماندهی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
شاپ کار در شبکه های اجتماعی:
لینکهای مفید
درباره ما | تماس با ما
تبادل لینک
تبلیغات در شاپ کار
جستجوی خودرو
اخبار خودرو
قیمت روز خودروها
نمایشگاه اتومبیل
موتورسیکلت
ثبت آگهی فروش ماشین
خرید و فروش خودرو
خرید خودروی صفر
خرید خودروی کارکرده
فروشنده هستید؟
آگهی فروش ماشین خود را به راحتی ثبت کنید
ثبت آگهی فروش خودرو
به راحتی و در کمتر از سه دقیقه آگهی فروش ماشین خود را ثبت کنید تا هزاران خریدار در روز آنرا ببینند
تعرفه ها
تعرفه های درج آگهی را اینجا ملاحظه کنید
تعرفه ی تبلیغات خاص
اگر می خواهید تبلیغ خاصی دهید، تعرفه های درج تبلیغات خاص را اینجا ملاحظه کنید
خریدار هستید؟
از روشهای مختلفی که ما برای شما فراهم کرده ایم، خودروی مورد نظر خود را به سادگی پیدا کنید
جستجوی خودرو
استانها
:: اصفهان (0)
:: اردبیل (0)
:: آذربایجان غربی (0)
بیشتر...
قیمت روز خودرو
برندهای خودرو
:: بوگاتی (0)
:: بی ام و (0)
:: بنتلی (0)
بیشتر...
خدمات خودرو
خدمات خودرویی
نمایشگاه اتومبیل
نمایندگی مجاز
اجاره خودرو
بیمه خودرو
دفتر اسناد رسمی
بیشتر...
ثبت خدمات خودرو جدید
خدمات خودرویی خود را اعم از نمایشگاه اتومبیل، تعمیرگاه، بیمه و... ثبت کنید تا هزاران نفر در روز با شما آشنا شوند
درباره خودروها
اخبار خودرو
قیمت خودرو
وبلاگ خودرو
مشخصات فنی خودروها
بررسی خودروهای سایپا
بررسی خودروهای پژو
بررسی خودروهای ام وی ام
بیشتر...
سایت خرید و فروش خودرو
ورود به سایت
:: ثبت آگهی فروش خودرو
:: جستجوی خودرو
:: اخبار روز دنیای خودرو
:: قیمت روز انواع خودرو
:: مشخصات فنی خودروها
:: ورود