رئیس انجمن گلخانه داران عنوان كرد

معطلی ۸ روزه کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی در مرز آستارا

معطلی ۸ روزه کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی در مرز آستارا شاپ کار: رییس انجمن گلخانه داران و صادرکنندگان محصولات سبزی و صیفی گلخانه ای ضمن اشاره به این که کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی به سبب وجود مشکلات بسیار در پایانه مرزی آستارا 8 روز معطل می شوند، از بی توجهی دستگاه های مربوطه به یارانه سوخت حمل هوایی گلایه نمود.


محمد بلاغی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در پایانه مرزی آستارا با ترافیک کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی روبرو شده ایم، اظهار نمود: هم اکنون کانتینر های حمل باید ۸ روز در مرز آستارا در صف قرار بگیرند تا بتوانند از مرز بیرون بروند.
وی افزود: محصولات کشاورزی بخصوص محصولات گلخانه ای که صادراتی هستند جزو محصولات فساد پذیر بوده و هر چه در ترافیک بمانند از کیفیت محصولات کاسته شده و در نتیجه قدرت رقابت در بازارهای هدف صادراتی از دست می رود.
رئیس انجمن گلخانه داران و صادرکنندگان محصولات سبزی وصیفی گلخانه ای کشور علت معطل ماندن کانتینرهای محصولات کشاورزی را شرح داد و اظهار داشت: همچون این مشکلات میتوان به وجود یک پل کم عرض برای تردد و کندی حرکت کانتینرها، وجود مشکلاتی در زیرساخت های پایانه آستارا، ۲۴ ساعته نبودن زمان کاری پایانه، کلینیک های گیاهپزشکی برای صدور گواهی قرنطینه، عدم ورود ماشین های خارجی به خاک کشور، کمبود کانتینرهای یخچال دار در کشور و وابسته بودن حمل و نقل برون مرزی به شرکتهای حمل و نقل خارجی بخصوص شرکتهای آذری اشاره نمود.
وی افزود: ترافیک هایی هم در مرز آذربایجان و روسیه(مرز سومار) ایجاد می شود که از دست دولت خارج است و نیاز به رایزنی سیاسی دارد ولی آن چیزی که در دست دولت ما است و دو سال پیش انجمن گلخانه داران راهکاری برای آن پیشنهاد کرد حمل هوایی محصولات کشاورزی بود.
بلاغی خاطرنشان کرد: این طرح در سال ۱۳۹۹ در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح و در ۲۲ روز کاری با حمایت و پشتیبانی کمیسیون کشاورزی و در نهایت در صحن علنی مجلس یارانه حمل هوایی برای محصولات کشاورزی مصوب و در بودجه سالیانه قرار گرفت. بر مبنای آن مقرر شد صادر کنندگانی که محصولات کشاورزی را از راه هوایی حمل کنند از یارانه سوخت حمل هوایی بهره مند شوند تا بدین طریق مشکلات ترافیکی مرتفع شود.
به قول وی یارانه حمل هوایی مصوب و در بودجه سال ۱۴۰۰ قرار گرفت. همینطور به تبع آن با پیگیری های انجام شده در بودجه ۱۴۰۱ هم مجدد قرار گرفت و مصوب شد. اما در بحث تخصیص یارانه سوخت حمل هوایی آن طور که در قانون ذکر شده باید یک شیوه نامه اجرایی برای آن نوشته شود. این شیوه نامه اجرایی از سال ۱۴۰۰ بین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و سازمان برنامه و بودجه آنقدر پاسکاری شد که به نتیجه نرسید.
وی اظهار داشت: شیوه نامه اجرایی یارانه سوخت حمل هوایی توسط وزیر جهاد کشاورزی به معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد هم ابلاغ گردیده است
این فعال بخش کشاورزی اضافه کرد: این شیوه نامه هنوز عملیاتی نشده سال ۱۴۰۰ را از دست دادیم و ۱۴۰۱ هم فرصتی باقی نمانده است.
رئیس انجمن گلخانه داران و محصولات سبزی وصیفی گلخانه ای کشور با اشاره به اینکه کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی ۸ روز در مرز آستارا و چند روزی در مرز سومار می مانند، اضافه کرد: هیچ بهره ای از کارگو(حمل و نقل هوایی) نبرده ایم، چونکه در بدنه دولت به آن توجه نمی گردد. ما در قسمت خصوصی حتی با شرکتهای هواپیمایی مذاکره کردیم. فاکتور دریافت و همه جوانب را بررسی کردیم. از طرفی سه هفته پیش با فرودگاه مسکو و مدیر بازرگانی آنها مذاکره شد و همه چیز فراهم گشته است، ولی بخش دولتی همکاری نمی کنند و این عدم همکاری منجر به ضرر زیان صادرکنندگان شده است.





منبع:

1401/09/27
11:16:47
5.0 / 5
866
تگهای خبر: ترافیك , تردد , تیبا , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با