پرواز شاهین از خاكستر پراید

پرواز شاهین از خاكستر پراید ماجرای عبور ساپیا از بحران را می توان یکی از نشانه های توانمندی ایران در زمینه صنعت خودرو به شمار آورد.


به گزارش تجاری خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، با شروع تحریم ها خیلی از خودروسازان بزرگ و کوچک به شدت با مشکلات عدیده ای مواجه گشتند. سایپا نیز متأثر از وضعیت به وجود آمده با مشکلات فراوانی مواجه شد؛ رفتن و بد عهدی شرکا، سرمایه گذاری ها بلاتکلیف، کمبود نقدینگی ومطالبات معوق همراه با رشد سرسام آور نرخ ارز و مشکلات تهیه مواد اولیه ونقل و انتقال پول قسمتی از این مشکلات بودند. این مشکلات که ریشه دوانده بودند تا سال ۹۹ نیز به شدت خودروسازان همچون سایپا را آزار می دادند. اما در همین ایام خبری بسیار اعجاب انگیز از طرف سایپا منتشر گردید. خبری که با واکنش های متفاوتی همراه بود؛ توقف تولید پراید برای همیشه. این خبر در حالی اعلام گردید که بسیاری گمان می کردند این دفعه هم این خبر فقط خبر است وجنبه شعاری دارد. پیش تر نیز بارها این خبر اعلام شده بود و در حد همان خبر باقی مانده بود. بسیاری نیز بر این باور بودند که این خبر باز هم در حد همان خبر باقی خواهد ماند. چون سایپا در شرایطی قرار داشت که اصلاً به نظر نمی رسید توان عبور از پراید را داشته باشد. نیاز شدید به نقدینگی و همیشه نقد بودن پراید سبب شده بود که کمتر کسی باور کند که سایپا دست از سر پراید بردارد. اما گویا این دفعه قضیه متفاوت بود و چوب تحریم حسابی بر تن سایپایی ها نشسته بود و آنان را وادار به تجدید نظر در فلسفه تولید و تغییر نگرش به توانایی های متخصصان داخلی کرد. این تغییر رویکرد با بهت بسیاری در روز خداحافظی با پراید خودرا نشان داد. در یک پس از ظهر تابستان هنگامی که رئیس دفتر ریاست جمهوری در این مراسم حضور پیدا کرد. مجری برنامه گفت الان وقت آن رسیده است که با پراید پس از ۲۷ سال خداحافظی نماییم اما همگی باید خودرا برای سلام به شاهین آماده نماییم. در این لحظه بود که خیلی از منتقدان و افرادی که باور نمی کردند سایپا بتواند در این شرایط بحرانی و سخت از عابر بانک خود خداحافظی کند چاره ای جز سکوت و تحسین نداشتند. چونکه شاهین متولد شده بود. شاهین از خاکستر پراید بال گشوده بود. شاهینی که بگفته مدیران این شرکت تنها یک خودرو نیست بلکه نشان دهنده یک رویکرد جدید است. یعنی سلام به فلسفه جدید تولید. جایی که مدیرعامل سایپا، جواد سلیمانی در همین رابطه می گوید: سال قبل با وجود تمام مشکلاتی که تحریم های ظالمانه برای صنعت خودرو ایجاد کرد، توانستیم رشد تولید داشته باشیم و میزان تولید خودرو را به بالای ۴۲۰ هزار دستگاه برسانیم. در همین رابطه در ایام پایانی سال قبل قائم مقام سایپا نیز تولید شاهین را تبلور اندیشه جدید و فلسفه جدید در سایپا خواند. اندیشه ای که از دل آن خودرو های آریا، اطلس و شاهین متولد شدند.
این اتفاقات در حالی رقم خورد که شاهد فشار حداکثری و اوج گیری تحریم ها و نیز محدودیت های اپیدمی کرونا بودیم. اما سایپا نشان داد که در سایه مدیریتی که عملگرا است به دست آمده است. مدیریتی که بنظر می رسد از جنس خودرو است و این صنعت را می شناسد و در کنار آن به شدت به نیروهای متخصص داخلی باور و ایمان دارد. باور که بنظر می رسد حلقه مفقوده سایپا بوده است. ولی حالا این امر تبدیل به افتخاری برای مدیران این شرکت شده است. در همین رابطه مدتی پیش سلیمانی در حاشیه بازدید رئیس سازمان ملی استاندارد از گروه خودروسازی سایپا اظهار نمود: طراحی خودرو های آریا، اطلس، شاهین که طراحی و تولید آنها صد درصد در داخل کشور و توسط مهندسان جوان ایرانی انجام شده است نشان می دهد، تحریم نه فقط موجب توقف صنعت خودرو نشد؛ بلکه سبب شد گروه خودروسازی سایپا در راه رشد و توسعه پایدار قرار گیرد.
این رشد و توسعه پایدار در سایه ثبات مدیریت این مجموعه و پاسخ به اطمینانی است که به وی شده است. اینطور است که یک مدیر با درک شرایط بسیار حساس و بغرنج صنعت خودرو با یک درک صحیح و دید وسیع تر نسبت به شرایط کشور و نیاز مبرم به افزایش تولید برای ایفای تعهدات معوق و بازگرداندن تعادل و آرامش به بازار مبادرت به بازکردن مسیری می کند که تمام گره ها به دست متخصصان داخلی باز شود. حاصل این تفکر این می شود که هم اکنون نه فقط معوقات، بسیار بسیار ناچیز شده اند بلکه سایپا می تواند با اطمینان برای آینده برنامه ریزی کند. در همین رابطه مدتی پیش مدیرعامل سایپا از برنامه ریزی ۶۰ هزار دستگاهی برای تولید شاهین و ۲۰ هزار دستگاهی آریا امسال آگاهی داد. ضمن این که بگفته سلیمانی سایپا برای تامین رضایت مشتریان از شهریور ماه سال جاری تولید شاهین اتوماتیک را شروع و از نیم دوم سال وارد بازار خواهدنمود.
این خودرو ها که از نظر تکنولوژی مزیت های زیادی دارند در شرایطی تولید شده اند که پس از بد عهدی شرکای خارجی به دست آمدند. در همین رابطه سلیمانی گفته است: خودروهایی که به جهت تکنولوژی برتری های مختلفی دارند و می توانند رضایت مردم را فراهم آورند. مجموعه سایپا در شرایطی موفق شده به طراحی و تولید خودرو های جدید و به روز نائل شود که شرکای خارجی، بدعهدی کردند و از ایران رفتند. برای نخستین بار در کشور، استاندارد خودروی شاهین از صفر تا نهایی شدن آن توسط مهندسان داخلی انجام شد؛ این امر اتفاق بسیار مهم و بزرگی است.
اگر بعنوان یک ناظر بیرونی به موضوع نگاه نماییم شاهد خواهیم بود که دستاوردی که نارنجی پوشان جاده مخصوص به دست آورده اند، کم نیست. آن هم در شرایطی که دشمنان قلب صنعت کشور را هدف گرفته بودند. اما اگر متخصصان در جای خود قرار بگیرند می توانند بر خیلی از مشکلات غلبه کنند. کاری که گروه خودروسازی ساپیا با مدیریت جواد سلیمانی توانست انجام بدهد. اقدامی که هم شجاعت انجام می خواست و هم تفکری که به سرعت جای خالی پراید را پر کند. جایی که سلیمانی نشان داد با تاکید بر دانش داخلی نه فقط می توان موفق به خروج شجاعانه پراید از چرخه تولید شد بلکه می توان با بال های شاهین وسعت بیشتری از آسمان صنعت را زیر بال و پر گرفت.

1400/02/25
10:59:28
5.0 / 5
252
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با