در گزارش شاپ كار مطرح شد؛
انتقاد وزارت صمت از تعلل شورای رقابت در اعلام نرخ جدید خودرو
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: شورای رقابت خیلی وقت است شاخص تورم بخشی را برای بازبینی در قیمت خودرو دریافت کرده اما با وجود زیان شدید خودروسازان، در این حوزه تصمیم گیری نمی نماید.
سهیل معمارباشی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت قیمت گذاری خودرو، عنوان کرد: شورای رقابت خیلی وقت است که شاخصهای تورم بخشی را از بانک مرکزی دریافت کرده و بر اساس این شاخص و بر مبنای مصوبات خودشان باید قیمت های جدید خودرو را اعلام کنند؛ ما نمی گوییم قیمت ها را بالا برند بلکه ما می گوئیم که بر مبنای شاخصهای تورم بخشی اعلامی از جانب بانک مرکزی، اگر کاهش تورمی وجود داشته، قیمت خودرو ها را کاهش دهند و اگر افزایش تورم داشته ایم، قیمت خودرو ها را افزایش دهند؛ با این وجود شورای رقابت تابحال برای اعلام حدود مجاز تغییر قیمت محصولات خودروسازان اقدام نکرده است.
زیان ۳۰ هزار میلیاردی خودروسازان در سال ۹۹
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت اضافه کرد: خودروسازان ما و به تبع آن زنجیره تأمین شان متضرر شده اند؛ خودروسازان سال قبل نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان کردند و سال ۹۸ هم روال زیان دهی این صنعت همین شکل بوده است.
وی افزود: این وضعیت را باید تعیین تکلیف کرد؛ این طور به تعلل انداختن تصمیمات، نه به نفع صنعت خودرو و نه به نفع زنجیره تأمین است و حتی به نفع تولید و اقتصاد کشور هم نیست. در سالی که به نام تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها نامگذاری شده است انتظارمان بیشتر از اینها بود. هر نهادی که مسئولیتی در رابطه با حوزه تولید دارد باید سریع تر و متناسب با اقتضائات روز تصمیم بگیرد.
معمارباشی اظهار داشت: هم اکنون منتظر هستیم که شورای رقابت تکلیف خودروسازان را در زمینه قیمت مشخص نماید.
شورای رقابت باید علت تعلل خویش را توضیح دهد
وی در پاسخ به این سؤال که با عنایت به هشدارهایی که قبلاً از جانب نهادهایی همچون دادستانی در مورد قیمت خودرو داده شده، آیا تعلل شورای رقابت ناشی از نگرانی بابت ورود نهادهای قضائی است؟، خاطرنشان کرد: فکر نمی کنم شورای رقابت واهمه ای از این مورد داشته باشد چون که در قالب قانون می خواهد در مورد قیمت خودرو تصمیم گیری کند. حقیقت این است که در همه صنایع و کالاهای کشور تورم و افزایش قیمت داشته ایم و متناسب با افزایش قیمت در زنجیره های تأمین، قیمت کالاهای نهایی هم متأثر شده و افزایش پیدا کرده است.
معمارباشی اظهار داشت: فکر نمی کنم نهادهای نظارتی وارد این قضیه شوند و شورای رقابت باید سریع تر وظیفه خویش را انجام دهد.
مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در مورد اینکه با این تفاسیر میتوان گفت شورای رقابت کم کاری کرده است، توضیح داد: نمی توان صرفا از واژه کم کاری استفاده کرد؛ شاید شورای رقابت دلایلی برای این کار دارد.
وی اضافه کرد: نکته مهم این است که صنعت خودرو نفس های آخر خویش را می کشد و ادامه این شرایط برای این صنعت ممکن نیست؛ هدف گذاری ما برای سالجاری افزایش ۲۰ درصدی تولید نسبت به سال قبل است. نهادهای تصمیم گیر باید به این مسائل دقت داشته باشند چونکه یکی از الزامات رشد تولید این است که قیمت انواع خودرو ها باید بگونه ای باشد که قیمت تمام شده خودرو را با سود حداقل پوشش دهد.
به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، ششم اردیبهشت ماه جلسه شورای رقابت برای چگونگی اعمال دستورالعمل قیمت گذاری خودرو برگزار شد اما این جلسه نتیجه ای نداشت و مقرر شد در جلسه بعدی یعنی امروز این مورد مجدد بررسی شود. (جزئیات بیشتر)
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب