صنعت تایرسازی تحقق جهش تولید و فرصت سازی از تحریم ها

صنعت تایرسازی تحقق جهش تولید و فرصت سازی از تحریم ها شاپ کار: صنعت تایرسازی کشور با وجود تداوم تحریم ها و شرایط پاندمی کرونا و همین طور برخی محدودیت های داخلی، در مجموع سال پر رونق و موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشت، سالی که با رکوردشکنی در تولید و ورود به برخی عرصه های جدید همراه شد.


به گزارش شاپ کار به نقل از ایرنا، تایرسازی همچون صنایع موفق کشور در سال ۹۹ بود که شعار «جهش تولید» مد نظر رهبر معظم انقلاب را به خوبی اجرائی کرد.
در این زمینه شاهد شکستن رکوردهای تولید در تولید انواع تایر بودیم و برای اولین بار تایرسازان از مرز ۲۴ میلیون حلقه تولید عبور کردند.
مطابق آمارهایی که انجمن صنفی صنعت تایر ایران در اختیار ایرنا قرار داده، از شروع سال ۹۹ تا اختتام بهمن ماه ۲۵۰ هزار و ۱۸۶ تن انواع تایر تولید شد که در مقایسه با زمان مشابه سال ۹۸ رشد ۱۸ درصدی را نشان میدهد.
این آمار مشتمل بر ۲۳ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۵۳۹ حلقه تایر است که از این نظر نیز رشد ۱۸ درصد در مقایسه با ۱۱ ماهه پارینه به ثبت رسید.
همچنین در طول این مدت ۱۴۶ هزار و ۴۵۸ تن تایر بایاس و رادیال خودرو های سواری تولید شد که در مقایسه با زمان مشابه پارینه رشد ۲۲ درصدی دارد.
به طور قطع اضافه شدن آمارهای اسفند ماه که تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز نهایی نشده، رکورد به دست آمده را چشمگیرتر خواهدنمود.
علاوه بر توفیقات به دست آمده در زمینه تیراژ و شمارگان تولید، تایرسازان در عرصه های جدیدی نیز ورود کردند که همچون آنها تولید تایر پاپهن و تایر خودرو های شاسی بلند قابل اشاره است.
تایر پاپهن
تولید تایرهای پاپهن که نسل جدید تایر خودرو های سنگین است، برای اولین بار در خاورمیانه توسط متخصصان و مهندسان ایرانی انجام شد.
این نوع از تایرها که قدمتی حدود یک دهه در صنعت تایرسازی و حمل و نقل جاده ای دارد، می تواند جایگزین دو حلقه تایر (دوقلو) فعلی در محور عقب کامیون ها یا تریلی ها شود.
این تایرها که عرضی حدود ۴۴۵ میلی متر دارند، با کارکردی بهتر از تایرهای دوقلو، توانایی بسیار خوبی برای حمل بار داشته و عملکردی بمراتب بهتر دارند.
در تولید این نوع خاص از تایرها مواد اولیه کمتری مصرف شده و باتوجه به قیمت پایین تر در مقایسه با حلقه تایرهای دوقلو معمولی، صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه های حمل و نقل به همراه دارد.
این تایرها مشکلاتی که تایرهای دوقلو گاهی اوقات با آن مواجه بودند همچون اینکه سنگ، تکه آجر و غیره بین شان گیر می کرد و مشکل آفرین می شد را ندارند و از این نظر ایمنی بالاتری دارند، همین طور از نظر آلایندگی زیست محیطی شرایط بهتری داشته، مصرف سوخت خودورها را پایین تر آورده و خودرو ها فرمان پذیری بهتری خواهند داشت.
این نوع خاص از تایرها که با فناوری بومی و به دست توانای متخصصان داخلی تولید شده، موفق به پاس کردن استاندارد R۱۱۷ اتحادیه اروپا شده است که مراحل تست خودرا با موفقیت پشت سر گذاشته و به زودی به تولید انبوه می رسد.
تولید تایر خودرو های شاسی بلند
برپایه این گزارش، در سالهای گذشته با انجام سرمایه گذاری های گسترده شرکت های داخلی و با بها دادن بیشتر به موضوع تحقیق و توسعه(R&D)، تولید این تایرها با استاندارد کیفی بالا در دستور کار قرار گرفت، این در حالیست که در گذشته برای تغییر نسل تایرها ناگزیر از اتکا به کمک های خارجی بودیم.
به گزارش شاپ کار به نقل از ایرنا، کراس اوور عنوان نوعی از طرح خودرو است که دارای ظاهر و طراحی بینابینی هستند. یعنی هم برخی خاصیت های خودرو های شاسی بلند را دارا هستند و هم برخی خاصیت های خودرو های سدان یا هاچ بک را دارند.
تا قبل از این کارخانجات داخلی تایرهای تا رینگ ۱۶ را تولید می کردند، اما امروز تایرهای رینگ ۱۷، ۱۸ و ۱۹ توسط سه شرکت داخلی و حتی تایر رینگ ۲۰ از طرف یکی از همین سه شرکت تولید می شود.
تولید تایرهای زمستانه
در فصول سرد سال، تایرهای معمولی خاصیت چسبندگی خودرا از دست می دهند، اما با به کار بردن مواد اولیه مخصوص و تحقیق درباب فرمولاسیون آنها، همین طور به کارگیری طرح های متفاوت و توان هدایت آب از زیر لاستیک، تایرهای زمستانه نیز به جرگه محصولات جدید کارخانجات ایرانی پیوستند.
تولید این نوع خاص از تایرها در یکی از شرکت های بزرگ داخلی عملیاتی و اجرائی شده است.
برنامه های توسعه ای شرکت ها
در این پیوند با «مصطفی تنها»، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران به گفت و گو پرداختیم تا ضمن اشاره به دستاوردهای به دست آمده در سال ۹۹، از مسائل و مشکلات موجود نیز سخن بگوید.
وی به ایرنا اظهار داشت: سرمایه گذاری هایی که در سالهای گذشته در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) و تجهیزات و ماشین آلات از طرف شرکتها انجام شد، امروز به ثمر نشسته و شاهد شکوفایی شرکتها هستیم.
تنها، به برنامه های توسعه ای شرکتها در سال ۱۴۰۰ گریزی زد و اظهار داشت: در بخش تایرهای سنگین، کارخانه جدید تایرسازی در اردبیل با تولید تایرهای رادیال سیمی با ظرفیت اسمی سالیانه ۲۵ هزار تن به بهره برداری خواهد رسید که توان موجود در این بخش را به دو برابر افزایش خواهد داد.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران تصریح کرد: بدین سان سالیانه بین ۷۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تایر سنگین رادیال سیمی در کشور تولید خواهد شد و برای کمتر از یک سوم کل نیاز این صنعت (سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه) نیازمند واردات خواهیم بود.
وی همین طور به سایر برنامه های توسعه ای در دیگر شرکتها اشاره نمود و اظهار داشت: افزایش ظرفیت تولید تایر سواری در شرکت کویرتایر به ۴۴ هزار تن، راه اندازی خطوط تولید جدید در تایر بارز در سایت های کردستان و کرمان و راه اندازی کارخانه جدید این شرکت در استان لرستان، همین طور توسعه تولید تایر شاسی بلندها در کارخانه های یزد تایر، بارز و کویر، از دیگر برنامه های شرکت هاست.
انتظارات از مسوولان
تنها، یکی از نقاط ضعف مدیریتی موجود در این صنعت را اجازه نداشتن شرکتها برای صادرات محصولاتشان عنوان نمود و اضافه کرد: این تصمیم متاثر از کمبود تایر و بحرانی شدن وضعیت تامین تایر در سال ۹۷ ستاندن شد و از آن زمان شرکتها اجازه صادرات ندارند، این در حالیست که چنین تصمیماتی اجازه تنوع فعالیت و افزایش ظرفیت را از شرکتها می گیرد.
این مقام صنفی خواهان آن شد که مسئولان امر نگاهی نو و انعطاف پذیر داشته باشند و خودرا با شرایط روز کشور و اقتصاد وفق دهند تا شاهد رونق بیش از پیش فعالیت ها باشیم.
وی افزود: انتظار می رود نگاه مسئولان به مساله واردات هم با گذشته متفاوت باشد و از دیدگاه های این انجمن استفاده کنند؛ مساله ای که هم اکنون موضوعیت ندارد و تولیدکنندگان تایر در تصمیم گیری ها دعوت نمی شوند و دخیل نیستند.
تنها اشاره کرد: برای سال ۱۴۰۰ در امتداد تدوام توفیقات حاصل شده، توجهات بیشتری به این صنعت خصوصاً در بخش تایرهای سنگین خواهان هستیم.
تنها، به انتظارات تولیدکنندگان تایر و لاستیک خودرو ها از مسئولان اشاره نمود و اضافه کرد: حالا چند سالی است تعرفه واردات تایرهای رادیال سنگین به حدود پنج درصد کاهش یافته که انتظار می رود در امتداد پشتیبانی از تولید داخل خصوصاً دستاوردهای به دست آمده در حوزه تایرهای پاپهن و شاسی بلندها، این تعرفه به نرخ پیش از سال ۹۷ و حدود ۲۶ درصد سابق بازگردد.
این مقام صنفی، تغییر در نحوه قیمت گذاری محصولات را یکی از اقدامات مثبت انجام شده از طرف مسئولان امر در سال ۹۹ برشمرد که طی آن، اجازه قیمت گذاری به شرکتها داده شد، اما باید قیمت ها را به تایید سازمان حمایت می رساندند.
وی اشاره کرد: چنین تصمیمی، تحول این صنعت را به دنبال داشت و انگیزه های زیادی در تولیدکنندگان ایجاد کرد که انتظار می رود چنین رویه هایی استمرار داشته باشد.
لزوم فرصت سازی از بازگشت تحریم ها
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در آخر به احتمال برداشته شدن تحریم ها در سال ۱۴۰۰ اشاره نمود و اظهار داشت: بطور قطع این اتفاق می تواند منجر به تامین منابع مالی مناسب از سایر کشورها برای صنعت تایرسازی شود، تامین منابعی که حالا فقط از چین انجام می شود و می توان آنرا گسترده تر کرد.
وی بیان داشت: با لغو تحریم ها هزینه های انتقال پول و انتقال کالاها که حالا بواسطه کشورهای ثالث و دور زدن تحریم ها انجام می شود کاهش خواهد یافت، همین طور شرکتها به منابع گسترده تری در خریدها، قیمت ها، شرایط پرداخت، استفاده از اعتبارات اسنادی و غیره دسترسی خواهند یافت.
تنها افزود: اگر به بازارهای جهانی متصل شویم، می توانیم همچون دهه ۷۰ با بهره گیری از فاینانس های بین المللی به تامین خطوط تولید جدید و اشتغال زایی بپردازیم.
وی، در عین حال به باز شدن درهای کشور به روی واردات بعنوان تهدیدی برای دستاوردهای به دست آمده همچون افزایش عمق داخلی سازی ها اشاره نمود و اضافه کرد: دراین زمینه می توان با ایجاد موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای و با مدیریت دستگاه های متولی به پشتیبانی از صنایع داخلی پرداخت.



منبع:

1400/01/11
19:40:14
5.0 / 5
519
تگهای خبر: استاندارد , بهره برداری , بین المللی , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با