فرصت سازی تولیدكنندگان ایرانی از تحریم های ناجوانمردانه

فرصت سازی تولیدكنندگان ایرانی از تحریم های ناجوانمردانه شاپ کار: بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی در هفته ای که گذشت به کار خود خاتمه داد. آنچه مشهود بود فرصت سازی شرکت های ایرانی در غیاب خارجی ها در وضعیت تحریم، با عرضه محصولات جدید و با فناوری های روز جهان بود که ثابت کردند از گردونه رقابت های جهانی عقب نیستند.


به گزارش شاپ کار به نقل از ایرنا، پیش از این مقرر بود یازدهم تا چهاردهم آذرماه بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی برگزار شود، اما با عنایت به تعطیلات دو هفته ای و الزام ستاد ملی مبارزه با کرونا به رعایت پروتکل ها، به اجبار به پنجم تا هشتم دی ماه موکول شد.
این نمایشگاه، با عنایت به متراژ و حضور واحدها، بزرگترین نمایشگاه برگزار شده از شروع امسال تا حالا به حساب می آید. البته پاندمی کرونا، محدودیت های پروازها و مشکلات قرنطینه، سبب شد تا این دوره از نمایشگاه برخلاف سالهای گذشته بدون حضور خارجی ها انجام شد.
در دو سال قبل این صنعت حوادث مختلفی را پشت سر گذاشت که همچون مهمترین آنها می توان به خروج برندهای خارجی نظیر سامسونگ، ال. جی و غیره متاثر از تحریم های ظالمانه آمریکا و همین طور ممنوعیت های دولت برای واردات اشاره نمود.
خروج خارجی ها، فرصتی برای شکوفایی تولید
با توجه به در اختیار داشتن سهم حدود ۴۰ درصدی خارجی ها در بازار ایران، خروج برندها در ابتدا رکودی در بخش تولید حاکم کرد. با این وجود در ادامه، این صنعت خودرا پیدا کرد و با گذشت حدود دو سال از تحریم ها، امروز سهم خیلی از برندها در بازار کشور افزایش یافته است.
در همین رابطه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته که امروز نه فقط کمبود تولید ناشی از ترک کشور از طرف شرکتها جبران شده، بلکه مقایسه آمارها با سال ۹۶ (پیش از آغاز دور تازه تحریم ها) رشد ۱۵ درصدی تولید را نشان داده است.
«سلطان حسین فتاحی» عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی می گوید: قبل از اعلام ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور، بسیاری ظرفیت ها بیکار بود و بیشتر واحدها با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می کردند.
وی اظهار داشت: با عنایت به خالی شدن بازار و افزایش تقاضا، ظرفیت های خالی کارخانجات به تدریج زیر بار تولید رفت، به صورتی که در ادامه تولیدکنندگان خواهان ارز بیشتری برای واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز خود بودند تا پاسخگوی نیاز بازار باشند.
«علیرضا موسوی مجد» رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران نیز در این حوزه به خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: با عنایت به شرایط خاص اقتصادی کشور و مواجهه با تحریم های ظالمانه که همه صنعت را گرفتار مشکل کرد، اما برخی مجموعه ها توانستند با اتکا به پتانسیل نیروی انسانی، توان داخلی و واحد تحقیق و توسعه (R&D) خود طراحی محصولات جدید را در دستور کار قرار دهند.
وی بیان داشت: بطور مثال، حالا تولید تلویزیونی جدید با برند ایرانی بعد از تحریم ها شروع شده که حاصل دست کم ۱۰ ماه تلاش دست اندرکاران، اساتید دانشگاه ها و تکنسین های خبره است.
توفیقات بیش از پیش شرکتها در این حوزه و تولید محصولات به روز، جدید و با قابلیت های نوین همچون به کارگیری اینترنت اشیاء، از مشخصه هایی بود که در چهار روز برگزاری نمایشگاه در بازدید از غرفه ها به چشم می خورد.
به عنوان مثال، یکی از برندهای بزرگ و نوظهور بازار کشورمان، طی دو سال قبل با راه اندازی واحد تحقیق و توسعه (R&D) با حضور افرادی که تجربه کار با کره ای ها را داشتند و با یافتن تامین کنندگان مواد اولیه جدید و انطباق با توان تولید داخل، محصولات جدیدی به بازار عرضه نمود.
این شرکت بعنوان اولین شرکت ایرانی توانست برای نخستین بار ماشین لباس شویی با قابلیت ضدعفونی کردن لباس ها با گاز ازن و شست و شوی لباس های با بافت بسیار حساس را در داخل کشور تولید نماید.
حتی برخی شرکتها که تا پیش از این حضور در بازار لوازم خانگی برایشان جذابیت نداشت، با خروج خارجی ها، با تغییر رویکرد و به کارگیری ظرفیت های معطل مانده سایر کارخانجات در سراسر کشور، ضمن کاهش هزینه های تولید، به این عرصه روی آوردند و در همین مدت کوتاه موفق به کسب درصدی از بازار برای خود خصوصاً در بخش لوازم خانگی کوچک شدند.
همچنین، حضور بخش خصوصی واقعی در شرکت های دولتی که مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شده بودند، منجر به تولد باردیگر برخی برندهای قدیمی شده که ملاحظه حضور پرقدرت آنها در نمایشگاه دل گرم کننده و تداعی گر نوعی حس نوستالژیک بود.
لزوم حرکت به سمت محصولات دانش بنیان
با این حال یکی از نقاط ضعف این صنعت، خلا صنایع دانش بنیان و همکاری با شرکت هایی از این دست است.
معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی بازدیدی که از این نمایشگاه داشت، اظهار داشت: جای لوازم خانگی در صنایع دانش بنیان کشور خالی است؛ اگر تولیدکنندگان و شرکتها بتوانند مجوز دانش بنیان بگیرند، بیش از ۱۰۰ نوع پشتیبانی از سوی این معاونت از آنها صورت خواهد گرفت.
«پیمان صالحی» ضمن اشاره به وجود پنج هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: در صورتیکه صنایع لوازم خانگی نیازمندی خاصی داشته باشند، با انجام یک فراخوان از طرف این معاونت به شرکت های دانش بنیان اعلام خواهد شد تا مخاطب خودرا برای ساخت نیازشان پیدا کنند.
ایجاد برند ملی
حال با خروج خارجی ها از بازار بزرگ و جذاب ایران، مسئولان در تلاشند تا تولیدکنندگان بزرگ داخلی را به سمت ایجاد برند ملی و بعد از آن حضور در بازارهای جهانی سوق دهند.
«کیوان شکرانی» مدیر برند یکی از شرکت های بزرگ داخلی در این حوزه به ایرنا اظهار داشت: به اعتقاد من یک برند داریم و آن «ایران» است، همه باید کمک کنند تا این برند شکل بگیرد و در این صورت کل اکوسیستم صنعت لوازم خانگی رشد کرده و نام کشورمان ارتقا خواهد یافت.
وی بیان داشت: از بازگشت مجدد برندهای بزرگ خارجی به کشور استقبال می نماییم، برای اینکه سبب می شود به سمت تکنولوژی های جدید و محصولات کیفی تر برویم و به رکود و انحصار مشابه صنعت خودروسازی مبتلا نشویم، همین طور می توان برنامه های مشارکتی با خارجی ها تعریف کرد.
شکرانی معتقد است: اگر بتوانیم قطعه سازی متمرکز در صنعت لوازم خانگی داشته باشیم، برندهای اصلی می توانند به دنبال برنامه های گسترده تری بروند.
«احمدرضا شریفی» دیگر تولیدکننده لوازم خانگی که در بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی حضور داشت نیز به ایرنا اظهار داشت: برندسازی نیازمند «بانی» است، بانی که دولتی نبوده بلکه یک رهبر بخش خصوصی وجهه دار باشد و بتواند همه را با خود همراه کند.
به گفته وی، صنعت لوازم خانگی در ایران در بسیاری موارد هنوز وابسته به خارج است، بطور مثال در زمینه تولید کمپروسور با وجود کوشش های انجام شده در گذشته، اما وابستگی ۱۰۰ درصدی وجود دارد و این قبیل مسائل مانعی بر سر راه برندسازی است.
«فرهاد کیایی» مدیر تولید یکی از شرکت های حاضر در نمایشگاه نیز اظهار داشت: در گذشته دو کارخانه بزرگ کمپرسورسازی در شیراز و قزوین راه اندازی گردید، اما از آنجایی که طرح توسعه درستی نداشتند از گردونه حذف شدند.
وی، نیاز سالیانه ایران به ۲ میلیون دستگاه کمپرسور را تصریح کرد و اضافه کرد: نپرداختن به مسائل زیربنایی امروز منجر به بروز مشکلاتی شده است.
کیایی خاطرنشان کرد: در ایران بیش از ۲۰۰ تولیدکننده لوازم خانگی وجود دارد، اما در کشور رقیب نظیر ترکیه در مجموع پنج شرکت معتبر و برند اصلی حضور دارند که روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ هزار دستگاه لوازم خانگی تولید می کنند، این در شرایطی است که تیراژ تولید در شرکت های بزرگ به سه تا چهار هزار دستگاه در روز می رسد.
وی خاطرنشان کرد: صنعت لوازم خانگی نیازمند بازبینی اساسی و یک متولی قدرتمند است.
همچنین تولیدکننده دیگری نیز اظهار داشت: شرکت های بزرگ لوازم خانگی هیچ یک با یکدیگر تعامل ندارند و همیشه بعنوان رقیب به یکدیگر نگاه می کنند.
وی بیان داشت: امروز نیاز است تا شرکت های بزرگ با یکدیگر کار مشترک انجام دهند تا ارزش افزوده برای همه تولیدکنندگان ایجاد شود.
تشکیل کنسرسیوم قطعه سازی
به گزارش شاپ کار به نقل از ایرنا، تشکیل کنسرسیوم قطعه سازی برای تامین نیاز تولیدکنندگان به قطعه، همچون اتفاقات مثبتی است که طی ماه های گذشته در عرصه لوازم خانگی اتفاق افتاده است.
«عباس هاشمی» دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در این حوزه به ایرنا اظهار داشت: یکی از خاصیت های خاص نمایشگاه امسال حضور قدرتمند قطعه سازان است، همین طور با عنایت به محدودیت های بین المللی و تحریم ها تکمیل سبد کالایی تولیدکنندگان ایرانی در دستور کار قرار گرفته است.
برخی مشکلات تولید
در عین حال، بسیاری تولیدکنندگان از کمبود مواد اولیه، تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز واحدها از طرف بانک مرکزی و همین طور ارقام بالای دریافتی گمرک برای واردات مواد خام و اولیه همچون ای. بی. اس، ورق خودرنگ یخچال فریزرخانگی و کمپرسور گلایه داشتند.
به گفته آنان، بالا بودن گمرکی اجناس سبب شده تا قیمت دلاری تمام شده کالای ایرانی قابل قیاس با رقبای خارجی همچون چین و ترکیه نباشد و نتوانند در بازارهای منطقه با این کالاها رقابت کنند.
به گفته آنان، تحریم ها مشکل دیگری در دو سال قبل بود که دشواری های عدیده ای خصوصاً در موضوع نقل و انتقال پول، همین طور همراه نشدن شرکت های بزرگ و مطرح جهانی با ایرانیان به وجود آورد و هزینه های زیادی بر شرکتها تحمیل کرد.
به گزارش شاپ کار به نقل از ایرنا، بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی به مدت چهار روز با شعار «درخشش تولید در کشاکش تحریم»، در متراژ ۱۶ هزار مترمربع و با حضور ۱۷۶ واحد تولیدی داخلی و بدون حضور خارجی ها انجام شد.
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع یخچال و فریزر، ماشین لباس شویی و تلویزیون از شروع امسال تا اختتام آبان ماه است.
در هشت ماه گذشته، یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در هم سنجی با پارینه رشد ۲۹.۲ درصدی نشان داده است.
مطابق این آمارها، در هشت ماهه امسال ۶۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباس شویی توسط کارخانجات داخلی تولید شد. تولید یاد شده در مقایسه با زمان مشابه سال قبل رشد ۵۸.۲ درصدی داشته است.
تولید انواع تلویزیون در این زمان با رشد ۶۲.۵ درصدی پیشتاز شد و به ۸۰۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.
با این حال، در تولید کولر آبی افت ۱۱.۲ درصدی در هم سنجی با سال قبل به ثبت رسید و تولیدکنندگان داخلی ۷۵۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه از این محصول تولید کردند.



منبع:

1399/10/13
13:28:56
0.0 / 5
552
تگهای خبر: آمریكا , اینترنت , بانك مركزی , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با