دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو:

هدف از طرح های جدید خودرویی، ساماندهی بازار است

هدف از طرح های جدید خودرویی، ساماندهی بازار است به گزارش شاپ کار دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: آنچه این روزها بعنوان طرح های خودرویی دولت و مجلس مطرح شده، با هدف ساماندهی بازار بوده و کوتاه مدت است و نمی تواند در بلندمدت راهگشای مشکلات اساسی خودروسازان و قطعه سازان باشد.


به گزارش شاپ کار به نقل از ایرنا، بازار خودروی کشور یکی دو سالی است که از یک آشفتگی و درد مزمن رنج می برد. اختلاف قیمت کارخانه ای و بازاری و عرضه کم خودرو از جانب خودروسازان، تقاضای کاذب بالایی را برای خودرو ایجاد کرده و در عمل خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است.
آشفته بازار خودروی کشور، این روزها متاثر از اتفاقات سیاسی روز جهان بخصوص انتخابات آمریکا و نزولی شدن نرخ دلار، در سراشیبی قیمتی است و خیلی از دلالان و واسطه ها که در ماه های گذشته به قصد کسب سودهای نامتعارف در این بازار سرمایه گزاری نموده بودند، در صف فروش قرار گرفته اند.
در مقابل، زنجیره تولید خودروسازی از تولیدکنندگان و تأمین کنندگان مواد اولیه گرفته، تا قطعه سازان و در نهایت خودروسازان با مشکلات عدیده ای مواجه اند.
به گفته کارشناسان، مشکل اصلی قطعه سازان کمبود نقدینگی است و اگر مطابق با قراردادها و تعهدات بتوانند مطالبات خویش را دریافت نمایند، هیچ نیازی به حمایت های دولتی یا تسهیلات بانکی ندارند.
بخش بزرگی از مشکلات خودروسازی و قطعه سازی هم به قیمت گذاری دستوری خودرو بر می گردد، موضوعی که سبب شده این دو صنعت بازنده و دلالان و واسطه ها بزرگترین برندگان اختلاف قیمت کارخانه ای و بازاری خودرو ها باشند.
علاوه بر مشکلات ارزی، دشواری تأمین مواد اولیه و تجهیزات، مواردی همچون سرمایه گذاری های غیرمولد و شرکتهای تو در تویی، منجر به زیان خودروسازان شده و عمده این زیان ها به قطعه سازان منتقل می شود.
اکنون مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده که تابحال ۱۸ هزار میلیارد تومان آن سر رسید شده است.
در راستای حل این مشکلات، در هفته های گذشته «حجت الله فیروزی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آماده سازی طرحی از جانب این کمیسیون برای ساماندهی صنعت خودرو و فروکش کردن التهابات بازاری قیمت ها اطلاع داده بود.
طرحی که در آن مواردی همچون اجبار به عرضه خودرو در بورس کالا، تعیین سود مشارکت خودرو های پیش فروش شده توسط خودروسازان و تعیین قیمت تمام شده خودرو هر سه ماه یک مرتبه توسط شورای رقابت و غیره دیده شده است.
با توجه به راه هفت تا هشت ماهه این طرح تا مطرح شدن در صحن علنی مجلس و ضرورت رسیدگی به مسائل تولید و بازار بخصوص آشفته بازار فعلی خودرو، چاره کوتاه مدتی از جانب وزارت صنعت با پیشنهاد ایدرو بعنوان طرح «مشوق جهش تولید و ساماندهی بازار خودرو» در دست آماده سازی است.
این طرح در حال پیمودن مراحل آماده سازی است و به محض آماده شدن، عرضه خواهد شد.
در این پیوند، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو معتقد است: طرح های عرضه شده با توجه به این که تمرکز همه آنها به جای حل مشکلات تولید بر مسئله بازار است، مسکن و کوتاه مدت بوده و در بلندمدت نمی تواند راهکار ساماندهی بازار و حل مشکلات اساسی تولید باشد.
"مازیار بیگلو" به خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: هر چند از ما قطعه سازان بعنوان بخش خصوصی در همه این طرح ها چه دولتی و چه طرح مجلس نظرخواهی شده، اما چنین طرح هایی موقتی و تسکینی است.
وی افزود: به عبارتی، دولت و مجلس در شرایط کنونی به دنبال آرام کردن بازار و کاهش التهابات هستند تا بعد از آن وارد برنامه های بلندمدت خود شوند.
بیگلو همینطور در مورد مطرح شدن فروش خودرو به قطعه سازان برای بخشی از مطالبات شان از خودروسازان، اظهار داشت: این مورد یکی از گزینه های پیشنهادی قطعه سازان بود، اما سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای قضایی و نظارتی به شدت با آن مخالفت کردند.
وی اشاره کرد: نظر نهادها و سازمان های یاد شده این بود که ابتدا افرادی که برای دریافت خودرو ثبت نام کرده اند، باید به صورت کامل خودروهایشان را تحویل بگیرند، سپس این گزینه مطرح باشد.
به گزارش شاپ کار به نقل از ایرنا، حالا از حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز رسمی فعال در رده های ۱، ۲ و ۳ با جمعیت حدود ۵۵۰ هزار نفری، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و ۳۰۰ واحد نیمه تعطیل هستند.



منبع:

1399/09/29
14:49:27
5.0 / 5
337
تگهای خبر: آمریكا , ایدرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
تبلیغات
آگهی در شاپ کار