معاون وزیر صمت:

قیمت های دولتی رانت بوجود آورده است

قیمت های دولتی رانت بوجود آورده است معاون وزیر صمت با اشاره به اینكه قیمت های دولتی رانت بوجود آورده تا یك شبه صد میلیون سود نصیب افراد شود، اظهار داشت: در اقتصاد تولیدمحور، سود بادآورده وجود ندارد و اگر باشد مالیات هنگفتی اعمال می شود.



به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، سعید زرندی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره گرانی عجیب و بی ثباتی قیمت خودرو، تصریح کرد: بالاخره حوزه خودرو مثل هر کالای دیگری قیمت تمام شده ای دارد و برای محاسبه آن باید اجزای مختلف را بررسی نماییم. در بررسی مشخص می شود در عمده محصولاتی که منجر به تشکیل خودرو می شود افزایش قیمت رخ داده است هر چند این همه ماجرا نیست. بسیاری از قطعات خودرو متأثر از قیمت جهانی است.
وی درباره اینکه چرا می گوئیم خودرو تولید داخل است اما قیمت آن متأثر از قیمت ارز است، اضافه کرد: خودرویی که فرضا ۶ الی ۱۰ هزار دلار وابستگی ارزی دارد و خودرو های پر تیراژ بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار وابستگی دارند می شود این را تا ۲۲۰۰ دلار وابستگی هم رساند اما صرفه اقتصادی مهم می باشد. الان در ۶ ماهه نخست سال ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید خودرو رشد داشته است. البته غیر از این خودروهایی که در پارکینگ هستند و واردات قطعاتشان با مشکل روبرو شده است. هر چند باید بدانیم که به نفع کارخانه است زودتر خودرو کامل شود و بتواند پولش را بگیرد.
فضای تقاضا عجیب است
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: فضای تقاضا عجیب است خبر دارم روز گذشته در قرعه کشی یکی از خودروسازان نزدیک به دو میلیون و نهصد هزار نفر شرکت کردند، همین نشان داده است که نقدینگی که در اختیار مردم است عدد بالایی است. هر چند قیمت های دولتی رانت هایی را بوجود آورده و جذابیت بوجود آورده تا یک شبه صد میلیون سود نصیب افراد شود که همین باعث می شود همه بخواهند در این بازار سرمایه گذاری کنند. در اقتصاد تولید محور هیچگاه سود بادآورده وجود نخواهد داشت و اگر باشد مالیات هنگفتی برای آن اعمال می شود.
وی افزود: در ادبیات دنیا بررسی کنید تا ببینید مالیات خاص برای سودهای یک شبه وجود دارد چونکه باید با زحمت، پول درآورد. اگر امروز سود خریدتان چند برابر شد باید مالیات بدهید و همین سبب می شود که هر کسی وارد این بازارها نشود. یکی از ضعف هایی که در کشور وجود دارد حرکت به سمت بازارهای موازی تولید است. عمده کشورهایی که توانستند به سمت رشد اقتصاد بروند به این علت بود که به تولید توجه کردند. نمی گردد پول را در تولید بیاورید و ۵۰ دستگاه بازخواست تان کنند اما اگر ببرید در بازارهای موازی تولید این طوری نشود و سود بدون ریسک ببرید و انتظار داشته باشید سرمایه دارها تولید کنند و به سمت بازار ارز و طلا جذب نشوند.
علت پیشگیری از واردات خودرو
زرندی درباره راهکار دبیر انجمن واردکنندگان خودرو برای مهار قیمت خودرو با واردات آزاد، تصریح کرد: در شرایط ایده آل در هر بازاری اگر تقاضا و تولید متناسب نبود یکی از طریق ها واردات است اما وقتی در کشور مشکل ارز دارید نمی گردد. کشوری که سخت ترین تحریم ها را دارد ارز را برای خودرو صرف نمی کند هر چند در بحث واردات هنوز جمع بندی مشخصی صورت نگرفته است. نگاه ما این است ارزی که داریم را هزینه برای ساخت داخل نماییم.
وی تصریح کرد: در حوزه خودرو ۵ میلیارد دلار قطعات منفصله واردات داریم که در سال های مختلف کم شده و این رقم در اوایل سال ۹۸ به ۳۲۸۰ دلار رسید. ازاین رو هدف گذاری کردیم تا مابقی را در جای ضروری دیگری هزینه نماییم. در واقع هر کاری که منجر به ارزآوری و یا خروج ارز کمتری از کشور شود را حمایت می نماییم.

1399/07/22
13:20:09
5.0 / 5
196
تگهای خبر: افزایش قیمت , پاركینگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با