سهم ۳۰ درصدی قاچاق در بازار لوازم خانگی تولید ۳۸ درصد آب رفت

سهم ۳۰ درصدی قاچاق در بازار لوازم خانگی تولید ۳۸ درصد آب رفت به گزارش شاپ کار، دبیر انجمن لوازم خانگی از کاهش 38 درصدی تولید لوازم خانگی در سال 1404 نسبت به سال قبل اطلاع داد و اظهار داشت: فروش لوازم خانگی هم بعد از دوران جنگ 40 درصد کاهش پیدا کرد.



به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، نسرین اوجاقی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، امروز در نشست خبری ضمن اشاره به رشد چشم گیر صنعت لوازم خانگی طی سالیان اخیر اظهار نمود: از سال ۱۳۹۶ تاکنون، تولید لوازم خانگی کشور از حدود ۶ میلیون قطعه در سال به ۲۰ میلیون قطعه در سال ۱۴۰۳ رسیده است. این رشد قابل توجه در طول حدود هفت سال، نتیجه حمایت های محدود دولت و با این حال، سرمایه گذاری های بزرگ بخش خصوصی در این صنعت بوده است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه امروز تولیدکنندگان داخلی قادرند نیاز کشور را به صورت کامل تامین کنند و دیگر نیاز به واردات لوازم خانگی وجود ندارد؛ هرچند سلیقه بخشی از مصرف کنندگان همچنان بسمت محصولات خارجی متمایل است.
اوجاقی اضافه کرد: با وجود رشد چشم گیر در سالهای قبل، متاسفانه در سال ۱۴۰۴ نسبت به زمان مشابه سال ۱۴۰۳ شاهد حدود ۳۸ درصد کاهش در میزان تولید هستیم. در تعدادی بخش ها این کاهش حدود ۱۲ درصد بوده است.
این مقام صنفی اشاره کرد: همینطور در قسمت فروش نیز، بعد از ایام جنگ، کاهش قابل توجهی مشاهده می شود؛ بطوریکه در تعدادی حوزه ها تا ۶۰ درصد و به شکل میانگین حدود ۴۰ درصد افت فروش داشته ایم.
اوجاقی درباره ی قیمت گذاری محصولات لوازم خانگی اظهار نمود: به جهت اینکه تولید باکیفیتی به دست مصرف کننده برسد، محصول باید قیمت درستی داشته باشد تا بتواند کیفیت خویش را حفظ کند. انجمن صنایع لوازم خانگی به هیچ عنوان در مسایل قیمت گذاری دخالت نمی کند و تولیدکنندگان تلاش دارند نرخها را منصفانه نگه دارند تا هم تولیدکننده و هم مصرف کننده بهره مند شوند.
او در ادامه در رابطه با آزادسازی واردات لوازم خانگی توضیح داد: آزادسازی واردات موضوعی پیچیده است و انجمن موافق است که نه تولیدکنندگان و نه مصرف کنندگان لطمه نبینند. اگر آزادسازی صورت گیرد، باید در قالب تعرفه و برنامه ریزی شده صورت گیرد تا سرمایه گذاری های انجام شده توسط تولیدکنندگان حفظ شود.
دبیر انجمن لوازم خانگی در جواب پرسش گزارشگر مهر در رابطه با تأثیر قطعی برق و گاز بر تولید، اظهار داشت: با وجود ناترازی در تامین مواد اولیه و قطعات، این مشکلات منجر به تعطیلی برخی خطوط تولید شده است. همینطور سو مدیریت انرژی موجب فشار مضاعف بر تولیدکنندگان شده و اثر مستقیمی بر قیمت تمام شده دارد.
وی در جواب پرسش دیگر گزارشگر مهر در رابطه با میزان قاچاق لوازم خانگی توضیح داد: برآوردها نشان داده است حدود ۳۰ درصد لوازم خانگی در کشور به شکل غیررسمی وارد می شوند و قوانین اخیر برای پشتیبانی از مرزنشینان و ته لنجی ها که می توانند تا حدود ۱۰ درصد واردات کشور را به سادگی تامین کنند که لطمه جدی به تولیدکنندگان وارد کند برای اینکه نخستین قشری که از این وضعیت لطمه می بیند صنعت لوازم خانگی و بعد صنعت پوشاک است.
اوجاقی در رابطه با تأثیر آزادسازی واردات بر کاهش قاچاق اظهار داشت: آزادسازی واردات می تواند بخشی از قاچاق را کم کند، اما باید به شکلی اجرا شود که به تولید داخلی لطمه نرساند و نرخها کنترل شده باقی بماند.
وی در جواب سوالی در رابطه با این که بهتر نیست به جای قاچاق، واردات آزاد شود تا به سود بازار لوازم خانگی باشد؟ اظهار داشت: وقتی حدود ۳۰ درصد لوازم خانگی در کشور به شکل قاچاق وارد می شود، محصولاتی که در بازار وجود دارند، با محصولات تولید داخل قابل رقابت نیستند. دلیل اصلی این است که محصولات وارداتی قانونی شامل پرداخت عوارض دولتی، مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه واردات مواد اولیه می شوند که روی قیمت تمام شده حدود ۲۰ درصد سربار ایجاد می کند، اما محصولات قاچاق هیچ کدام از این هزینه ها را ندارند. اگر مسیر واردات قانونی و قیمت گذاری به درستی انجام می شد، شرایط متفاوت بود.
اوجاقی در رابطه با تضمین محصولات خارجی اشاره کرد: نکته دیگر مربوط به تضمین و خدمات بعد از فروش محصولات خارجی است؛ خیلی از لوازم خانگی وارداتی فاقد تضمین هستند و خریداران امکان پیگیری مشکلات یا دسترسی به لوازم جانبی را ندارند.
وی اظهار داشت: با این شرایط، آزادسازی واردات می تواند به کاهش قاچاق کمک نماید و زمینه ایجاد رقابت منصفانه در بازار را فراهم آورد، مشروط بر این که سازوکارهای تضمین و خدمات بعد از فروش به درستی پیاده سازی شود.
اوجاقی در مورد پشتیبانی از لطمه دیدگان بندر شهید رجایی اظهار نمود: متاسفانه مشکلات مربوط به لطمه دیدن کانتینرها هنوز برطرف نشده است. پیچیدگی ها به طور عمده به سبب مسایل بیمه ای است؛ بیمه ها هنوز پوشش کاملی برای این اتفاقات ارایه نکرده اند. انجمن نیز جلسات گوناگونی با معاونت صنایع عمومی برگزار کرده و تقاضاهای صنعت لوازم خانگی را مطرح کرده است، اما به سبب نبود ساختار درست، مشکلات همچنان پابرجا است.
وی در رابطه با صادرات اظهار داشت: تمرکز انجمن بیشتر بر توسعه صادرات است. هدف ما این است که تولیدکنندگان بتوانند محصولات خویش را در شرایط فعلی به فروش برسانند و برای این منظور بسترهای صادراتی فراهم گشته است. توافقنامه و سند استراتژیک صادرات لوازم خانگی تهیه شده و انجمن با سازمان توسعه تجارت وارد گفتگو شده تا فروشگاه های دائمی در کشورهای دیگر ایجاد شود و محصولات ایرانی به بازارهای خارجی ارائه شود. همچون اقدامات اخیر، امکان حضور محصولات ایرانی در بازار کشورهای آسیایی از ۲۵ اردیبهشت ماه سالجاری فراهم گشته است. همینطور همایش توسعه صادرات اوراسیا روز شنبه سوم آبان برگزار می گردد تا مسیر توسعه صادرات بیشتر هموار شود.
دبیرا نجمن لوازم خانگی در رابطه با کیفیت محصولات داخلی اظهار نمود: در سالیان نخست، بخصوص از سال ۱۳۹۷، سرمایه گذاری در صنعت لوازم خانگی شروع شد و کیفیت کالای ایرانی حال قابلیت رقابت دارد. محصولات ایرانی امکان مقایسه با نمونه های خارجی را دارند و در صورتیکه تولیدکنندگان بتوانند از فناوری های روز استفاده کنند، رضایت مصرف کننده نیز افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: با این وجود، تولیدکنندگان در زمینه مطالعه و توسعه با مشکلاتی مواجه اند که مانع تنوع بیشتر کالاها می شود. علاوه بر این، محدودیت در واردات ماشین آلات و فناوری های پیشرفته سبب شده که کیفیت و قیمت محصولات نتواند بهینه شود. همچنین، استفاده کامل از تسهیلات و امکانات حمایتی در همه نقاط کشور برای تولیدکنندگان فراهم نیست و این مساله بر توان رقابتی تولید داخلی تأثیر گذاشته است.

صف طولانی اختصاص ارز


مهرداد محمدی عضو هیات مدیره انجمن نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طبق تحقیقات انجام شده، قیمت گذاری دستوری یک امر صد در صد نامعقول است و لطمه های زیادی به صنعت زده است، اظهار داشت: منشأ افزایش نرخها به طور عمده سیاستهای کلان دولت می باشد، همچون تحریمها و سیاستهای ارزی بانک مرکزی. شرکت های تولیدکننده ظرفیت یا تمایل زیادی برای افزایش قیمت ندارند و بسیاری در مرز زیان قرار دارند. بعنوان نمونه، مشکلات مربوط به ترخیص کالا، نوسانات ارز و صف طولانی اختصاص ارز که بعضاً تا ۱۶۰ روز هم به طول می انجامد، هزینه تولید را تحت تأثیر قرار داده چونکه تولیدکنندگان گاهی ملزم به استفاده از ارز بازار آزاد می شوند؛ اگر سیاستهای بانک مرکزی و کمبود انرژی ادامه یابد، احتمال جهش مجدد قیمت وجود دارد برای اینکه همین ارزی که هم اکنون نیز اختصاص داده می شود در بیشتر اوقات به شکل قطره چکانی است.
وی در رابطه با کمبود انرژی اشاره کرد: سو مدیریت انرژی در کشور خسارات گسترده ای بهمراه داشته و در یک بازه زمانی طولانی تر قابل برآورد است. انتظار دولت از تولیدکنندگان لوازم خانگی برای سرمایه گذاری در عرصه انرژی، در شرایطی که ما با محدودیت شدید سرمایه در گردش و موانع بانکی مواجه هستیم، غیرعقلانی و نابجا است.
محمدی اضافه کرد: حقیقت این است که کار صنعت لوازم خانگی و سایر صنایع، تولید انرژی نیست و حتی مدیریت و تامین انرژی برای تولید خودمان خیلی مشکل و پیچیده است. ما در سال قبل حدود ۵ درصد از فروش خویش را صرف خرید ژنراتور، تامین نفت گاز آزاد و حتی نفت گاز قاچاق کرده ایم. این وضعیت موجب افزایش هزینه های تولید و پیچیدگی های فراوان برای صنعت شده است.
وی اشاره کرد: با ادامه این روند و بدون چاره از جانب حاکمیت، بحران انرژی و تأثیرات آن بر تولید گسترده تر خواهد شد و آثار آن به صورت ملموس بر قیمت تمام شده محصولات دیده می شود.
محمدی در رابطه با آثار تحریمها بر صنعت لوزام خانگی اشاره کرد: تحریمها سبب شده که هزینه واردات کالا در شرایط فعلی تا ۳۰ درصد بالاتر از حالت استاندارد باشد. این هزینه مازاد را ما بعنوان تولیدکننده و واردکننده برای هر کالا که وارد کشور می نماییم پرداخت می نماییم و رقم آن خیلی هنگفت است، بطوریکه تأثیر واقعی آن طول می کشد تا در بازار دیده شود. فضای فعلی نیز شفاف نیست و بسیاری به دنبال راهکارهای غیر استاندارد برای دور زدن تحریمها هستند، ازاین رو آثار این اتفاق را با دشواری می توان برآورد کرد، اما به صورت خلاصه این مساله تأثیر منفی قابل توجهی بر افزایش قیمت تمام شده واردات دارد و پیچیدگی های بازار را بیشتر می کند. در این بین، چین همچنان بزرگ ترین شریک تجاری ایران شمرده می شود.
این فعال صنفی در رابطه با فروش اقساطی اظهار داشت: هم اکنون تقریبا تمام شرکت های خصوصی تولیدکننده لوازم خانگی خودشان فروش اقساطی را در سطح فروشگاه ها انجام می دهند و از تمام ابزارهای ممکن برای فروش استفاده می نمایند. شبکه بانکی نیز دراین خصوص کمک هایی داشته، اما پیچیدگی ها بیشتر مربوط به بخش خصوصی است. با ساز و کار های اعتبارسنجی و چک های صیادی، شرکتها توانسته اند ریسک ها را مدیریت کنند و عملا نیازی چندانی به دخالت مستقیم شبکه بانکی نیست.
وی اضافه کرد: با این وجود، مشکل بی اعتمادی در بازار مصرف کننده ها همچنان پابرجا می باشد و شرکتها مجبورند بوسیله خبررسانی و هم اندیشی، مسایل را مدیریت کنند. یکی دیگر از چالش های مهم، بازگشت ارز صادراتی است؛ خیلی از شرکتها هنوز درگیر برگرداندن ارز خود هستند و سیاستهای سختگیرانه دولت دراین خصوص لطمه جدی به تولید و صادرات زده است.
محمدی اظهار داشت: این مسایل همراه با مشکلات تامین مواد اولیه و محدودیت های عرضه، وضعیت تولید و فروش لوازم خانگی در سرتاسر کشور را پیچیده تر کرده و موجب بروز موانع قابل توجهی برای تولیدکنندگان شده است. به طور خلاصه، به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، نسرین اوجاقی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، امروز در نشست خبری ضمن اشاره به رشد چشمگیر صنعت لوازم خانگی طی سالیان اخیر اظهار داشت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون، تولید لوازم خانگی کشور از حدود ۶ میلیون قطعه در سال به ۲۰ میلیون قطعه در سال ۱۴۰۳ رسیده است. وی در ادامه در ارتباط با آزادسازی واردات لوازم خانگی توضیح داد: آزادسازی واردات موضوعی پیچیده است و انجمن موافق است که نه تولیدکنندگان و نه مصرف کنندگان لطمه نبینند. همچنین همایش توسعه صادرات اوراسیا روز شنبه سوم آبان برگزار می شود تا مسیر توسعه صادرات بیشتر هموار شود.


منبع:

1404/07/29
11:13:05
5.0 / 5
6
تگهای خبر: ابزار , استاندارد , افزایش قیمت , بازار
این مطلب شاپکار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با