رولزرویس گوست بلک بج در دستان اسپوفک
رولزرویس گوست (Rolls-Royce Ghost) یکی از لوکسترین و مشهورترین خودروهای جهان است که به عنوان نماد قدرت و ظرافت مهندسی انگلیسی شناخته میشود. این مدل در سال 2009 معرفی شد و بهسرعت به خاطر طراحی خیرهکننده، جزئیات دقیق و تکنولوژی پیشرفتهاش محبوبیت یافت. گوست با موتور V12 قوی و قدرت 563 اسب بخاری خود، نه تنها تجربه رانندگی بینظیری را ارائه میدهد، بلکه به خاطر استفاده از مواد با کیفیت بالا و فضای داخلی شیک و مدرن، حس لوکسی و آرامش را به سرنشینان میبخشد. ترکیب هنر و فناوری در این خودرو، آن را به انتخابی ایدهآل برای افرادی تبدیل کرده که به دنبال تجمل و عملکرد بینقص هستند.
رولزرویس گوست، حتی در قویترین و تاریکترین نسخه خود یعنی "بلک بج" (Black Badge)، سمبل بیچون و چرای نهایت لوکسگرایی، سکوت مطلق و قدرت بیدردسر است. این خودروی فوقاشرافی، نه تنها یک وسیله نقلیه، بلکه بیانیه متحرکی از ثروت و ذوق است. گوست با طراحی مینیمالیستی خود، موتور V12 قدرتمند و کابین تمامدستساز، نیازی به اثبات چیزی ندارد؛ اما همیشه بازار کوچکی از مالکان نخبه وجود دارد که به دنبال سطحی فراتر از اختصاصی بودن هستند، جایی که حتی استانداردهای رولزرویس نیز باید شکسته شوند.
اینجاست که نام اسپوفک (Spofec) وارد میشود. اسپوفک که زیرمجموعه گروه مشهور نویتک (Novitec) است، به طور تخصصی بر روی تیونینگ و ارتقای محصولات رولزرویس تمرکز دارد. نام این شرکت خود از روح خودرو یعنی "Spirit of Ecstasy" (که در گوست با نام اختصاری "Speck" شناخته میشود) الهام گرفته شده است و مأموریت آنها این است که با حفظ جوهره لوکسگرایی، عملکرد، آیرودینامیک و جلوه بصری را به سطحی برسانند که کارخانه هرگز جسارت انجام آن را نداشته است.
جادوی اسپوفک در تواناییاش برای ترکیب اغراق در عملکرد با حفظ اصالت اشرافی نهفته است. آنها با استفاده از مهندسی آلمانی دقیق، بدون اینکه خودرو را به یک ماشین مسابقهای خشن تبدیل کنند، قدرت پنهان موتور را آزاد میسازند و در عین حال، کیتهای بدنه با فیبرکربن سبک و آیرودینامیک طراحی میکنند که زیباییشناسی موجود را تقویت کرده و آن را به یک سدان فوقلوکس با شخصیت و ابهتی منحصر به فرد تبدیل مینماید.
تولد یک سدان فوقلوکس با هیبت پنهان
در حالی که رولزرویس گوست بلک بج خود نمونهای نهایی از قدرت مخفی و اشرافیت ناب است، تیونر آلمانی اسپوفک (Spofec) با اطمینان ثابت کرد که همیشه جایی برای ارتقا وجود دارد. این شرکت، زیرمجموعهای از نویتک که به طور اختصاصی بر روی تیونینگ خودروهای رولزرویس متمرکز است، یک پکیج جامع آیرودینامیک و فنی ارائه کرده که گوست را از یک سدان لوکس باکیفیت به یک سفینه زمینی فوقالعاده سریع و تهاجمی تبدیل میکند. نتیجه نهایی، ترکیبی بینظیر از وقار بریتانیایی و مهندسی قدرت آلمانی است.
۱. زیبایی تهاجمی با کیت بدنه فیبرکربن
اسپوفک برای افزایش ابهت و بهبود عملکرد گوست، از یک کیت بدنه تماماً جدید از فیبرکربن سبکوزن استفاده کرده است. این کیت تنها جنبه زیبایی ندارد، بلکه کاملاً بر اساس اصول آیرودینامیک طراحی شده است:
-
نمای جلو: سپر جدید با ورودیهای هوای بسیار بزرگتر، نه تنها چهرهای تهاجمیتر به خودرو میبخشد، بلکه وظیفه مهمی را بر عهده دارد: کاهش بلند شدن دماغه (Lift Reduction) در سرعتهای بالا. این ویژگی برای پایداری یک سدان ۲.۵ تنی در سرعتهای کروز حیاتی است.
-
پروفیل کناری: رکابهای جدید که به طور یکپارچه طراحی شدهاند، باعث میشوند گوست کشیدهتر، پهنتر و نزدیکتر به زمین به نظر برسد.
-
نمای عقب: یک اسپویلر ظریف اما مؤثر بر روی لبه صندوق عقب قرار گرفته تا نیروی رو به پایین (Downforce) را بهبود بخشد. علاوه بر این، مشتریان میتوانند دیفیوزر عقب را در دو نسخه متفاوت با خروجی اگزوز آشکار یا پنهان سفارش دهند، که انتخاب دوم میتواند جلوه مرموز بلک بج را تقویت کند.
۲. قدرت موتور V12 آزاد میشود
قلب تپنده این کشتی لوکس، همان موتور ۶.۷۵ لیتری V12 مجهز به توربوشارژر دوقلو است. در نسخه استاندارد بلک بج، این موتور قدرتی در حدود ۶۰۰ اسب بخار تولید میکند، اما اسپوفک این اعداد را به طور چشمگیری دستکاری کرده است.
-
ماژول N-TRONIC: تیونر با استفاده از ماژول اختصاصی N-TRONIC (که پارامترهایی مانند زمانبندی جرقهزنی، پاشش سوخت و فشار بوست توربو را بهینه میکند)، خروجی نهایی را به ۷۰۶ اسب بخار و گشتاور را به رقم خیرهکننده ۱۰۰۲ نیوتن متر افزایش داده است.
-
عملکرد ابرخودرویی: با این قدرت مازاد، این سدان ۲.۵ تنی تنها به ۴.۳ ثانیه نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. با این حال، اسپوفک مانند رولزرویس، حداکثر سرعت را برای حفاظت از تایرهای ویژه، راحتی سرنشینان و سیستم اگزوز، روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرده است.
۳. رینگهای اختصاصی و بهبود هندلینگ
برای تکمیل این ارتقا، رولزرویس گوست اسپوفک بر روی رینگهای اختصاصی و منحصر به فردی سوار میشود که با همکاری شرکت آمریکایی ووسن (Vossen) طراحی شدهاند.
-
رینگهای ۲۲ اینچی: این رینگهای مدل Spofec SP4 دارای طراحی پرههای دوتایی هستند و در ۴۸ رنگ مختلف قابل سفارش میباشند. اندازه ۲۲ اینچی آنها کاملاً با ابهت گوست همخوانی دارد.
-
سیستم تعلیق بادی تقویتشده: اسپوفک سیستم تعلیق بادی استاندارد را با کیت اختصاصی خود تجهیز کرده است که ارتفاع سواری را تا ۳۵ میلیمتر کاهش میدهد. این کاهش ارتفاع نه تنها ظاهری جذابتر و اسپرتتر به خودرو میبخشد، بلکه در سرعتهای بالا و هنگام حرکتهای دینامیک، هندلینگ و پایداری خودرو را به طور محسوسی بهبود میبخشد، بدون اینکه راحتی سواری (Ride Comfort) که امضای رولزرویس است، تحت تأثیر جدی قرار گیرد.