هوندا آکورد (Honda Accord) نامی است که بیش از چهار دهه، یعنی از سال ۱۹۷۶ تا کنون در ۱۱ نسل، مترادف با کیفیت، دوام و نوآوری ژاپنی بوده است. این سدان متوسط از دیرباز یکی از پرفروشترین و محبوبترین محصولات هوندا، به خصوص در بازارهای کلیدی مانند ایالات متحده، به شمار میرود. آکورد همواره یک معیار برای سنجش سدانهای خانوادگی بوده و به عنوان رقیبی سرسخت و جاودانه در کنار خودروهایی نظیر تویوتا کمری قرار گرفته است. در کنار کمری، رقبای دیگری مانند نیسان آلتیما، کیا K۵ و هیوندای سوناتا نیز در این بخش از بازار حضور دارند، اما آمار فروش جهانی همواره جایگاه آکورد را به عنوان یکی از پیشتازان این رقابت تثبیت کرده است.
اطلاعات جدیدی از روند واردات خودرو حاکی از آن است که یکی از شرکتهای واردکننده، قصد دارد جدیدترین نسل هوندا آکورد (نسل یازدهم) را به بازار ایران بیاورد. نکته قابل توجه این است که نسخه وارداتی، تحت یک سرمایهگذاری مشترک (Joint Venture) بین هوندا و شرکت GAC (گوانگژو اتومبیل) در چین تولید میشود. اگرچه محل تولید چین است، اما این خودرو از نظر فنی و کیفی، کاملاً منطبق با استانداردها و طراحی روز نسل یازدهم آکورد است که اصالت و بیدردسری سدانهای ژاپنی را حفظ میکند و یک قدم بزرگ برای تنوعبخشی به سدانهای وارداتی ایران محسوب میشود.
نسل جدید هوندا آکورد در سال ۲۰۲۲ معرفی و با مدل ۲۰۲۳ روانه بازارهای جهانی شد. این سدان نسبت به نسل پیشین خود، کشیدهتر شده و از زبان طراحی مدرنتری بهره میبرد. در زیر کاپوت، نیروی محرکه توسط یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ تأمین میشود. این موتور با خروجیهای فنی مناسب، ۱۸۹ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو بر عهده یک جعبه دنده ضریب متغیر پیوسته (CVT) قرار دارد که تمرکز بر نرمی حرکت و بهینهسازی مصرف سوخت را تضمین میکند.
از نظر ساختاری، آکورد جدید یک سدان اصیل با هدف دوام و عمر طولانی است. مصرف سوخت ترکیبی آن در شرایط استاندارد، کمتر از ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود که برای یک سدان با این ابعاد، بسیار اقتصادی است. سیستم تعلیق این خودرو نیز شامل مک فرسون در جلو و مولتی لینک پیشرفته در عقب است که تعادل خوبی بین راحتی در رانندگی و پایداری در پیچها فراهم میآورد.
کابین نسل یازدهم آکورد، همان فلسفه طراحی ساده، شیک و کاربردی هوندا را دنبال میکند که پیشتر در محصولات جدید این کمپانی مانند هوندا CR-V یا ZR-V مشاهده شده بود. امضای بصری هوندا در داخل کابین، طرح لانهزنبوری است که در سراسر داشبورد کشیده شده و پنلهای کنترل را به صورت ظریفی در خود جای داده است. این سادگی از پیچیدگی بصری اضافه جلوگیری کرده و بر ارگونومی و دسترسی آسان تأکید دارد.
فناوریهای نمایشگر: در مرکز، یک صفحه نمایش بزرگ لمسی برای سیستم اطلاعات سرگرمی و پشت فرمان، یک کلاستر تمام دیجیتال قرار دارد.
فضای داخلی: با توجه به رقابت دیرینه با خودرویی مانند کمری، فضای داخلی آکورد جدید جادار بوده و راحتی مطلوب راننده و سرنشینان را در سفرهای طولانی تضمین میکند.
اگرچه تیپ دقیق وارداتی به ایران هنوز مشخص نیست، اما انتظار میرود در نسخه فول (Full Option)، آکورد با لیست کاملی از امکانات ایمنی و رفاهی عرضه شود. مهمترین بخش این امکانات، بسته دستیار رانندگی پیشرفته "Honda SENSING" است که شامل مجموعهای از فناوریهای هوشمند است:
-
سیستمهای رانندگی کمکی: کروز کنترل تطبیقی، رادار خط خوان (LDW)، دستیار رانندگی بین خطوط (LKAS)، اخطار برخورد از جلو (FCW) و ترمز اضطراری خودکار.
-
ایمنی غیرفعال: ۸ کیسه هوای ۱۲ نقطهای برای حفاظت حداکثری.
-
رفاهی و بصری: سانروف پانورامیک، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلیهای برقی جلو، نورپردازی داخلی، ورود بدون کلید و فناوری تمام LED چراغها.
ورود هوندا آکورد جدید به ایران، نویدبخش تزریق دوباره کیفیت ساخت ژاپنی به بخش سدانهای وارداتی است و میتواند بار دیگر، رقابت دیرینه خود با سایر سدانهای آسیایی در این بازار را آغاز کند.