وانتهای تویوتا: پادشاهی در بخش پیکاپهای میانسایز
وانتهای پیکاپ تویوتا، بهویژه مدلهایی مانند تویوتا تاکوما (Toyota Tacoma) و تویوتا هایلوکس (Toyota Hilux)، در سطح جهانی به دلیل شهرت بینظیرشان در زمینه دوام، قابلیت اطمینان و توانایی
آفرود شناخته میشوند. این مدلها به معنای واقعی کلمه، نماد خودروهای کاری جانسخت هستند که در هر شرایط آب و هوایی، از صحراهای خشک گرفته تا مسیرهای ناهموار کوهستانی، عملکردی بینقص ارائه میدهند.
تویوتا تاکوما که عمدتاً در
بازار آمریکای شمالی عرضه میشود، به عنوان یکی از پرفروشترین پیکاپهای میانسایز، همواره با تمرکز بر نیازهای مصرفکنندگان آمریکایی طراحی شده است؛ این مدل ترکیبی از ابعاد مناسب برای استفاده روزمره و تواناییهای آفرود جدی را ارائه میدهد. نسلهای اخیر تاکوما، بهویژه بر روی پلتفرم جدید TNGA-F تویوتا بنا شدهاند که نه تنها استحکام شاسی را افزایش داده، بلکه امکان ادغام پیشرانههای مدرنتر (مانند نسخههای هیبریدی) و فناوریهای پیشرفتهتر کمک راننده را فراهم کرده است.
با وجود تمرکز عمومی
صنعت بر برقیسازی (EV)، تویوتا به عنوان یکی از معدود
خودروسازان بزرگ، همچنان به فناوری پیل سوختی هیدروژنی (FCEV) متعهد است. تویوتا هیدروژن را به عنوان یک مسیر کلیدی برای دستیابی به انتشار صفر کربن در بخشهایی که نیاز به پیمایش طولانی یا قدرت بالا دارند (مانانند کامیونها و پیکاپها) میبیند. این رویکرد دوگانه (تمرکز بر هیبرید، EV و FCEV) نشاندهنده استراتژی گسترده تویوتا برای ارائه راهحلهای متنوع انرژی پاک است، که با معرفی کانسپتهایی چون تاکوما H2-Overlander، به وضوح در بخش وانتها نیز دیده میشود.
مهندسی محیط زیست در آفرود: تویوتا با تاکوما H2-Overlander و ۵۴۷ اسب بخار هیدروژنی، آب آشامیدنی تولید میکند!
تویوتا، یکی از متعهدترین خودروسازان جهان به فناوری پیل سوختی هیدروژنی (FCEV)، بار دیگر با معرفی یک کانسپت پیکاپ آفرودی خیرهکننده، عزم خود را در این مسیر نشان داد. در نمایشگاه SEMA لاس وگاس، تاکوما H2-Overlander رونمایی شد؛ یک پیکاپ پرقدرت که نه تنها با محیط زیست سازگار است، بلکه فناوری را به سطح جدیدی از کاربری آفرودی میرساند.
این کانسپت توسط تیم تویوتا ریسینگ دِوِلوپمنت (TRD)، طراح موتورهای مسابقهای،
توسعه داده شده است. TRD پلتفرم مستحکم TNGA-F تاکوما را با یک سیستم پیشرفته پیل سوختی ترکیب کرده است:
-
منبع انرژی: پیل سوختی نسل دوم مستقیماً از سدان هیدروژنی میرای گرفته شده و با سه مخزن هیدروژن با ظرفیت کل ۶ کیلوگرم جفت شده که هوشمندانه درون ریلهای شاسی تعبیه شدهاند.
-
خروجی ترکیبی: H2-Overlander از یک سیستم دو موتوره تمام چرخ محرک بهره میبرد: یک موتور قدرتمند ۳۰۱ اسب بخاری در جلو و یک موتور ۲۵۲ اسب بخاری در عقب. این پیکاپ در مجموع خروجی خیرهکننده ۵۴۷ اسب بخار را از طریق دیفرانسیلهای لغزش محدود جلو و قفلشونده الکترونیکی عقب منتقل میکند.
-
بسته باتری کمکی: برای پشتیبانی از این قدرت بالا، یک بسته باتری لیتیوم یونی ۲۴.۹ کیلووات ساعتی نیز نصب شده است، که نشاندهنده یک سیستم هیبریدی هیدروژنی-الکتریکی بسیار پیشرفته است.
قابلیتهای منحصر به فرد وانت جدید تویوتا: تولید آب و برقرسانی کمپ
نوآوری برجسته این کانسپت، بهرهبرداری مستقیم از محصول جانبی پیل سوختی است: آب خالص.
سیستم بازیابی آب (Patent Pending): H2-Overlander مجهز به یک سیستم هوشمند بازیابی آب اگزوز است که تویوتا ادعا میکند ثبت اختراع آن در دست اقدام است. این سیستم، آب تولید شده از واکنش شیمیایی هیدروژن و اکسیژن را فیلتر و ذخیره میکند تا برای فعالیتهای کمپینگ مانند شستشو و دوش گرفتن قابل استفاده باشد.
منبع تغذیه ۱۵ کیلوواتی: این پیکاپ میتواند به عنوان یک ایستگاه برق متحرک عمل کند. منبع تغذیه ۱۵ کیلوواتی آن قادر است یک محل کمپینگ کامل را برقرسانی کند یا، به طور بیسابقه، همزمان دو خودروی برقی را از طریق دو پریز NEMA 14-50 شارژ کند.
برای مطابقت با عملکرد بالای پیشرانه، شاسی و تعلیق تاکوما نیز تقویت شده و به کیت TRD long-travel، کمک فنرهای حرفهای Fox 2.5 Performance Elite Series و تایرهای آفرودی ۳۵ اینچی مجهز شده است. با ارتقاهای ظاهری و تجهیزات کمپینگ سفارشی (مانند پنلهای فیبر کربن بازیافتی که کبابپز و یخچال را پنهان میکنند)، تاکوما H2-Overlander نشان داد که تویوتا آیندهای عملی و هیجانانگیز برای هیدروژن در بخش وانتها متصور است.