پژو به عنوان بخشی از گروه بزرگ خودروسازی استلانتیس (Stellantis)، استراتژی کاملی را برای برقیسازی محصولات خود پیش گرفته است. شاسیبلندهای E-3008 و E-5008 در خط مقدم این حرکت قرار دارند و بر پایه پلتفرم پیشرفته و جدید این گروه، یعنی STLA Medium،
توسعه یافتهاند. این پلتفرم از ابتدا برای خودروهای برقی طراحی شده و انعطافپذیری بالایی در پذیرش انواع پیشرانههای برقی و هیبریدی، و همچنین ابعاد باتریهای مختلف دارد.
پژو E-3008 که به عنوان یک کراساوور کامپکت و مدرن شناخته میشود، با طراحی جسورانه (شامل نمای ظاهری عضلانی و چراغهای معروف سهپنجهای پژو) و کابین فوقپیشرفته i-Cockpit (که شامل یک نمایشگر خمیده ۲۱ اینچی است) توجهات زیادی را جلب کرده است.
پژو E-5008 نیز در واقع نسخه بزرگتر و سه ردیفه (هفت نفره) از E-3008 است که ساختار مکعبیشکل خود را برای به حداکثر رساندن فضای کابین حفظ کرده است. هر دو مدل با هدف قرار دادن بازارهای شلوغ و رقابتی اروپا و رقابت مستقیم با مدلهایی مانند
تسلا مدل Y و فولکسواگن تیگوان، مجموعهای از گزینههای پیشرانه را ارائه میدهند که از هیبریدی ملایم و پلاگین هیبرید تا نسخه تمامبرقی با بُرد بلند را در بر میگیرد.
هدف پژو از معرفی این شاسیبلندهای برقی، نه تنها پاسخگویی به مقررات سختگیرانه زیستمحیطی اتحادیه اروپا، بلکه ارائه یک تجربه رانندگی اروپایی، لوکس و فناورانه است که با ترکیب عملکرد، طراحی متمایز و تمرکز بر جزئیات داخلی (مانند صندلیهای ارگونومیک) برای خانوادههای مدرن جذاب باشد.
پرچمداران الکتریکی پژو رونمایی شد: E-3008 و E-5008 با قوای محرکه ۳۲۰ اسب بخاری و نهایت لوکس بودن
پژو با معرفی تیپ پرچمدار جدید GT پریمیوم برای شاسیبلندهای محبوب برقی خود، E-3008 و E-5008، استانداردهای جدیدی از قدرت و تجمل را در بخش کراساوورها تعریف کرد. این تریم ویژه، که بالاترین سطح تجهیزات و عملکرد را ارائه میدهد، برای اولین بار امکان دسترسی به سیستم قدرتمند دو موتوره تمامچرخ محرک (AWD) را در نسخههای کاملاً برقی این دو مدل فراهم میآورد.
قوای محرکه GT پریمیوم متشکل از یک موتور الکتریکی ۲۱۰ اسب بخاری در محور جلو و یک موتور ۱۱۰ اسب بخاری در محور عقب است که در مجموع، توان خروجی چشمگیر ۳۲۰ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ نیوتنمتر را تولید میکند. این ترکیب قدرتمند، شاسیبلندهای فرانسوی را قادر میسازد تا در کمتر از ۶ ثانیه به
سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابند و در دسته کراساوورهای
اسپرت قرار گیرند. با این وجود، این افزایش عملکرد منجر به کاهش بُرد پیمایشی خودرو به حدود ۴۶۸ کیلومتر (بر اساس چرخه WLTP) شده است. شایان ذکر است که نسخه برقی تکموتوره دوربُرد این مدلها با بُرد خیرهکننده ۶۷۷ کیلومتری نیز همچنان برای خریداران با اولویت پیمایش طولانی در دسترس است.
کابین لوکس و تجربهای متمرکز بر آسایش
پژو در تیپ GT پریمیوم، تمرکز ویژهای بر لوکسسازی و ارگونومی کابین داشته است. صندلیهای جلوی برقی با قابلیت تنظیم ۱۰ جهته، مجهز به ماساژور چندنقطهای پیشرفته هستند که حتی تأییدیه معتبر کمپین آلمانی برای سلامت کمر (AGR) را دریافت کردهاند. فضای داخلی با روکشهای لوکس آلکانتارا مشکی با دوخت کنتراست سبز تزئین شده و امکان سفارش چرم ناپا سوراخدار برای ایجاد حسی متمایزتر وجود دارد. علاوه بر این، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، راحتی سرنشینان را در سفرهای طولانی و هوای سرد تضمین میکند.
تکنولوژی و ایمنی در بالاترین سطح
در بخش ظاهری، رینگهای ۲۰ اینچی تراشخورده، جلوهای اسپرت و متمایز به این کراساوورها بخشیدهاند. همچنین، بسته کامل فناوریهای دستیار راننده (Driver Assistance Package) که در این تیپ ارائه میشود، ایمنی و سهولت رانندگی را به سطح جدیدی میرساند. این فناوریها شامل سیستمهای حیاتی مانند نظارت بر نقاط کور با بُرد بلند، هشدار ترافیک عبوری از پشت و همچنین دستیار حفظ خطوط با قابلیت تغییر لاین نیمهخودکار است که در ترافیکهای سنگین، تجربه رانندگی را به مراتب آرامتر میسازد. علاوه بر نسخه کاملاً برقی، این تیپ پرچمدار با پیشرانههای هیبریدی ۱۳۵ اسب بخاری نیز قابل سفارش است.
منبع: شاپ كار