رقابت داغ پژو ۲۰۸ با یک ماشین کهنسال

رقابت داغ پژو ۲۰۸ با یک ماشین کهنسال به گزارش شاپ کار، در این محتوا به سراغ مقایسه هاچ بک جذاب e۲۰۸ GTI با مدل افسانه ای ۲۰۵ GTI آمده ایم. آیا گذشته بهتر از حال است؟


به گزارش شاپ کار به نقل از خبر آنلاین، به نقل از اسب بخار، مدتی پیش بود که پژو نسخه GTI از هاچ بک الکتریکی e-۲۰۸ را در نود و سومین دوره مسابقه ۲۴ ساعته لمان رونمایی نمود. ما تصمیم گرفتیم این خودروی اسپرت را با مدل افسانه ای ۲۰۵ GTI مقایسه نماییم. مقایسه ای غیرمعمول برای دو خودرویی که از هر نظر بخصوص از نقطه نظر سال ساخت با یکدیگر تفاوت دارند. با اینحال هر دو پژو هستند و هر دو تلاش می کنند حس اسپرت بودن را تا سر حدات ممکن عرضه نمایند.
نشان GTI پژو ۲۰۵GTI که در سال ۱۹۸۴ ارائه شد، اولین مدلی از این شرکت بود که نشان معروف GTI را دریافت کرد؛ نشانی که اولین بار در سال ۱۹۷۶ توسط فولکس واگن گلف معرفی گردید. حالا ده سال بعد از معرفی ۳۰۸ GTI، خودروساز فرانسوی باردیگر به میدان آمده و با e-۲۰۸ GTI قصد رقابت با فولکس را دارد؛ نسخه ای تقویت شده از خودروی شهری محبوب اش که مقرر است ابتدای سال ۲۰۲۶ روانه بازار شود. اما آیا این خودرو، که بازگشت نامی پر از افتخار در تاریخ پژو را رقم می زند، می تواند هم پای پژو ۲۰۵ GTI افسانه ای باشد؟
دیزاین بدنه؛ جذابیت کلاسیک یا شارپ بودن مدرنیته؟

طراحی ظاهری یکی از خصوصیت های بارز مدلهای GTI در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بود. در آن دوران، خودروسازان تلاش می کردند نشان دهند که چیزی متفاوت در زیر کاپوت نهفته است؛ یعنی با ظاهر خودرو، ایده پرفورمنس بالا را به مخاطب القا کنند. در مورد ۲۰۵، این مساله بیش تر بشکل گلگیرهای برجسته و نوار ضخیم پلاستیکی مشکی در اطراف بدنه نمایان می شد؛ نواری که حاشیه قرمز داشت و حتی روی سپرهای خاصی که به رنگ بدنه رنگ آمیزی شده بودند هم دیده می شد. این مدل در دو نسخه ۱٫۶ و ۱٫۹ لیتری عرضه می شد، اما همیشه با بدنه سه در.


نمای اسپرت آن با یک اسپویلر کوچک در بالای شیشه عقب کامل می شد و البته با رینگ های زیبای ۱۵ اینچی که با لاستیک های پهن همراه بودند. طراحی خودروی ۲۰۵GTI در مجموع ساده بود، اما به قدری خاص که هیچگاه با یک ۲۰۵ معمولی اشتباه گرفته نمی شد.


هاچ بک e-۲۰۸ GTI در نگاه اول خودرویی نمایشی به نظر می آید. شاسی آن ۳ سانتی متر پایین تر آمده است و عرض محور جلو و عقب به ترتیب ۵٫۶ و ۲٫۷ سانتی متر بالا رفته اند. اسپویلر جلو، باله عقب در بالای درِ صندوق، دیفیوزر عقب با چراغ مه شکن یکپارچه به سبک خودرو های مسابقه ای و… سبب می شوند به این نتیجه برسید که خصوصیت های اسپرت این GTI مدرن کم نیستند.
با این وجود، طراحان پژو به خوبی توانسته اند مرزها را با دقت رعایت نمایند تا این خودروی الکتریکی شهری بیش از اندازه اغراق آمیز به نظر نرسد.


فراتر از این ظاهر پویای اسپرت، رنگ قرمز خاص و انحصاری آن، اشاره ای مستقیم به مدل کلاسیک دارد و در قسمت های زیادی از خودرو دیده می شود؛ دور لوگو، نشان GTI روی جلوپنجره، زیر چراغ های جلو، روی گلگیرها، کالیپرهای ترمز و در مرکز رینگ های ۱۸ اینچی که بازطراحی شده نسخه ۱٫۹ لیتری ۲۰۵ GTI هستند. این رویکرد کاملا آگاهانه دنبال شده است و با نصب حروف نمادین GTI روی درِ صندوق عقب کامل می شود.
کابین؛ فضای اسپرت با DNA مشترک

فضای داخلی این هاچ بک اسپرت چهل ساله واقعا دیدنی است. فرمان سه شاخه چرمی با نشان GTI از همان لحظه ورود به راننده نشان میدهد که با خاص ترین نسخه این خانواده روبه روست. در کابین ۲۰۵ GTI، رنگ قرمز معمولا حضوری پررنگ دارد و به شکلی امضای این مدل شمرده می شود. البته به جز مدل خاصی که ما در این گزارش معرفی کرده ایم. نسخه ۱٫۹ لیتری ۱۳۰ اسب بخاری از سال ۱۹۸۶ با رنگ بدنه سبز سورنتو. در این مدل، رنگ سبز جایگزین قرمز سنتی روی کف پایی ها، تودری ها، دوخت ها و روکش صندلی ها شده است.
یکی از نقاط قوت این کابین، دید وسیع و نور طبیعی فراوان است که به لطف ستون های باریک و شیشه های بزرگ به دست آمده است. صفحه آمپر هم کامل و خوانا طراحی شده است؛ فشار روغن و سطح بنزین در سمت چپ، کیلومترشمار و دورسنج در مرکز و دمای روغن و آب موتور در سمت راست قرار گرفته اند.


اگرچه فضای داخلی کاملا متفاوتی دارد، اما e-۲۰۸ GTI جدید همچنان از میراث به جامانده از مادربزرگ خود بهره می برد. پژو از رنگ قرمز که در کابین مدل کلاسیک حضور پررنگی داشت، الهام گرفته و آنرا در قسمت های مختلف این مدل مدرن به کار برده است؛ در بالای فرمان چرمی، روی فرش کف خودرو، در دوخت صندلی ها و در مرکز روکش های دو رنگ.
همه این عناصر با نورپردازی محیطی که به شکل پیش فرض قرمز است تکمیل می شوند و حضور این رنگ را در کابین پررنگ تر می کنند. موقعیت رانندگی هم بمراتب پایین تر از مدل شیرنشان دهه ۸۰ است.
عملکرد فنی؛ چیرگی مطلق e-۲۰۸ GTI جدید در میدان رقابت

پشت فرمان چه خبر است؟ متاسفانه هنوز امکان مقایسه عملی این دو مدل در جاده وجود ندارد، چونکه تست های جاده ای e-۲۰۸ GTI تا انتهای سال ۲۰۲۵ آغاز نخواهند شد. بدین سبب فعلا نمی توان به یک رویارویی پویای واقعی رسید. با این وجود، مشخصات فنی این دو خودرو به خوبی گویای شکاف عمیقی است که آنها را از هم جدا می کند.
در قدرتمندترین نسخه ای که مابین سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ ارائه شد، پژو ۲۰۵ GTI به یک موتور ۴ سیلندر بنزینی تنفس طبیعی با حجم ۱۹۰۵ سی سی مجهز بود که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۱ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. این نیرو از راه یک گیربکس ۵ دنده دستی منتقل می شد.
با وزن سبک تنها ۹۱۵ کیلوگرم، این مدل کلاسیک می توانست در مدت ۷٫۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت نائل شود. این ارقام سبب شدند تا ۲۰۵ GTI در زمان خود به مرجعی بی رقیب در کلاس خود تبدیل گردد.
باآنکه پژو هنوز تمام مشخصات فنی e-۲۰۸ GTI را به صورت کامل منتشر نکرده است، اما اطلاعات موجود امکان مقایسه این دو مدل را فراهم می آورد. با قدرت ۲۸۰ اسب بخار و گشتاور ۳۴۵ نیوتن متر از یک موتور الکتریکی، e-۲۰۸ GTI با تمام قوا در مقابل پیشکسوت شجاع خود صف آرایی می کند و البته حق هم دارد، چونکه شتاب صفر تا صد آن تنها ۵٫۷ ثانیه است، یعنی دو ثانیه سریع تر از پژو ۲۰۵ GTI. البته وجود باتری ۵۴ کیلووات ساعتی با وزن ۳۴۰ کیلوگرم سبب شده است وزن کلی این خودروی اسپرت مدرن به بالای ۱۵۰۰ کیلوگرم برسد. با این وجود، نسبت قدرت به وزن آن به عدد بسیار عالی ۵٫۷ کیلوگرم به ازای هر اسب بخار رسیده است که بهترین رقم در کلاس خودش شمرده می شود.



منبع:

1404/05/07
17:30:48
5.0 / 5
12
تگهای خبر: آنلاین , اسپرت , بازار , بنز
این مطلب شاپکار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با