۳۰ درصد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در قبضه قاچاقچیان

۳۰ درصد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در قبضه قاچاقچیان به گزارش شاپ کار، عضو اتاق تجاری ایران با اعلان اینکه ارزش بازار محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی به کشور حدود 2.1 میلیارد دلار است، اظهار داشت: در دو سال قبل شاهد قاچاق حدود 30 درصدی در این زمینه بوده ایم.



به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، نیما الهی، عضو اتاق تجاری ایران امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت صنعت محصولات بهداشتی و آرایشی کشور اظهار داشت: در دو سال قبل شاهد قاچاق حدود ۳۰ درصدی در این زمینه بوده ایم. برمبنای آمارها، ارزش بازار محصولات آرایشی و بهداشتی وارداتی به کشور حدود ۲.۱ میلیارد دلار است، در صورتیکه میزان صادرات این محصولات تنها به ۲۰۰ میلیون دلار می رسد.
وی اضافه کرد: عدم اختصاص ارز به واردات مواد اولیه، یکی از دلیلهای اصلی ایجاد فضای مناسب برای قاچاق این محصولات شده است.
الهی با اعلان اینکه میزان تولید رسمی محصولات بهداشتی و آرایشی در کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار است، اظهار داشت: در صورت احتساب تولیدات غیررسمی و زیرزمینی، این رقم به حدود ۷۰۰ میلیون دلار بیشتر می شود.
او تاکید کرد: دفاع از تولید داخلی، تقویت شبکه ارزش، ممانعت از تعطیلی کارخانه ها، توسعه بازارهای صادراتی و تقویت حضور در بازارهای جهانی همچون اولویت های حیاتی برای رونق این صنعت محسوب می شود.
الهی در ادامه با اشاره به برخی برآوردهای جهانی اظهار داشت: ارزش کل بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور در سال ۲۰۲۵ حدود ۴۵۰ میلیارد دلار پیش بینی شده که سهم منطقه آسیا از این بازار حدود ۴۵ درصد خواهد بود. این در حالیست که صادرات ایران در این زمینه تنها ۴۶ میلیون دلار بوده و میزان فروش آنلاین نیز به حدود ۱۷.۵ میلیون دلار می رسد.
در ادامه این جلسه، فرشید فرزانگان عضو اتاق تجاری اظهار داشت: بالاتر از ۴۵ درصد محصولات آرایشی تولید شده در جهان در منطقه خاورمیانه مصرف می شود.
فرزانگان همین طور اضافه کرد: محصولات آرایشی تولید داخل از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مورد استقبال خیلی از کشورها قرار گرفته است. حالا صادرات این محصولات به آسیای میانه و کشورهای آفریقایی به انجام می رسد.
وی اضافه کرد: مطالعات انجام شده توسط موسسات تحقیقاتی داخلی نشان میدهد که ایرانیان سالانه بالاتر از ۲ میلیارد دلار صرف خرید محصولات آرایشی و بهداشتی می کنند. علاقه مندی به روندهای روز پزشکی زیبایی، مراقبت از پوست و نوآوری در صنعت زیبایی، خصوصاً در بین نسل جوان، بطور رو به ازدیادی درحال افزایش است.
فرزانگان تصریح کرد: مصرف لوازم آرایشی تولید داخل در کشور سالانه بالاتر از ۲.۱ میلیارد دلار برآورد می شود. طبق آمارهای جهانی، ارزش بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در سال ۲۰۲۴ به بالای ۶۴۰ میلیارد دلار رسیده و پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۲۸ از مرز ۸۰۰ میلیارد دلار عبور کند. در این بین، منطقه خاورمیانه به عنوان یکی از بازارهای نوظهور و پررونق شناخته می شود و ایران، با داشتن یکی از بزرگ ترین جمعیت های مصرف کننده در منطقه، سهمی قابل توجه در این بازار دارد.

1404/05/04
18:35:30
5.0 / 5
10
تگهای خبر: آنلاین , بازار , توسعه , صادرات
این مطلب شاپکار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با