ریل گذاری ایران خودرو در راه پیشرفت و تحول

ریل گذاری ایران خودرو در راه پیشرفت و تحول به گزارش شاپ کار با افتتاح مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در بهمن سال قبل، عملکرد این گروه خودروساز در تولید، افزایش کیفیت، خدمات بعد از فروش، توسعه محصول و رضایتمندی کارکنان بهبود چشم گیری داشته است.



به گزارش تجاری خبرگزاری مهر به نقل از ایکوپرس، با فرارسیدن مرداد ماه، شش ماه از شروع فعالیت مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این بنگاه اقتصادی می گذرد. در بهمن ماه سال قبل بود که مهدی خطیبی در شرایطی سکان هدایت این گروه خودروسازی را در دست گرفت که انباشت خودرو های ناقص، تعهدات معوق مشتریان، گلایه ها از شرایط کمی و کیفی تولید و خدمات بعد از فروش و سهم بالای خودرو های قدیمی از تیراژ تولید از چالش های مبتلابه این گروه خودروسازی بود.
حالا ایران خودرو در حالی وارد ششمین ماه از فعالیت خود با مدیریت خطیبی می شود که بررسی عملکرد این خودروساز حاکی از بهبود فاکتورهای کمی و کیفی تولید است.
گزارش های رسمی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و سایر مراجع ذی صلاح قانونی و تغییر نوع نگرش کارکنان و مشتریان این گروه خودروسازی بیان کننده شکل گیری رویه ای جدید در ایران خودرو برای غلبه بر تنگناهای داخلی و بین المللی تولید است.
تولید برخط و عبور مستقیم و کاهش شدید یا توقف تولید خودرو ناقص، رشد قابل توجه رضایت مشتریان از خدمات بعد از فروش، افزایش فروش و صدور سند و تحویل خودرو به مشتریان، تنوع سبد محصولات ایران خودرو با عرضه هفت خودرو بهبودیافته امسال و برنامه های توسعه ای اعلام شده برای عرضه محصولات متنوع در سال آینده، کاهش هزینه های سربار و ضایعات برای کاهش قیمت تمام شده محصولات همچون برنامه ها و دستاوردهای مدیریت جدید ایران خودرو در مدت زمان یاد شده است. این موفقیت ها در شرایطی به دست آمده که ایران خودرو به سبب قیمت گذاری دستوری و توزیع رانت ناشی از شکاف قیمت مصوب کارخانه و بازار محصولاتش همچنان با تنگنای تامین نقدینگی یا عرضه برخی محصولات با قیمت سربه سر مواجه می باشد.
پایان سناریوی تولید خودرو ناقص
با شروع سال ۱۴۰۱ و باتوجه به انتقادهای مقام معظم رهبری از کیفیت خودرو های داخلی و صدور فرامین هشت ماده ای رئیس جمهوری به شرکت های خودروساز برای ارتقای کیفیت افزایش میزان رضایتمندی مشتریان، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو که برنامه ای توسعه ای را برای رفع مشکلات پیش رو در دستور کار قرار داده بود، توقف تولید خودرو های ناقص و تولید بر خط را برای جلوگیری از زیان بیش تر و بهبود کیفیت محصولاتش در دستور کار قرار داد.
در ادامه، خبرهای خوش کاهش ۷۰ درصدی تعداد خودرو های ناقص که در سال ۱۴۰۰ به بالای ۸۲ هزار دستگاه رسیده بود به گوش رسید و در خرداد ماه امسال مهدی خطیبی از توقف تولید و کاهش شدید خودرو های ناقص با تاکید بر تولید بر خط محصولات این گروه خودروسازی آگاهی داد.



تازه ترین آمارها حاکی از اختتام سناریوی انباشت خودرو ناقص در بعضی سایت های تولید محصولات ایران خودرو مانند سایت خزر، فارس و کرمانشاه است. در روز پنجم مردادماه امسال، تعداد خودرو های ناقص این گروه صنعتی نسبت به زمان مشابه سال قبل بیش از ۷۰ درصد کم شده و به کانال ۱۷ هزار دستگاه رسیده، این در حالیست که تعداد خودرو های ناقص در خطوط تولید ایران خودرو در پنجم مردادماه سال گذشته، از ۶۷ هزار دستگاه تجاوز می کرد.
در حال حاضر، پارکینگ های سایت ایران خودرو مازندران، فارس و کرمانشاه از خودرو ناقص خالی شده و با برنامه ریزی انجام شده و طبق اعلام قبلی، خودرو های ناقص در گروه صنعتی ایران خودرو تا اختتام مردادماه به صفر خواهد رسید. در حقیقت حالا تعداد خودرو های ناقص ایران خودرو از بیش از ۸۲ هزار به ۱۷ هزار دستگاه رسیده و تولید برخط و عبور مستقیم محصولات از تحمیل هزینه و افت کیفیت محصولات جلوگیری کرده است.
از کاهش تعهدات معوق تا افزایش صدور سند
افزایش ۴۷ درصدی تولید کامل و عبور مستقیم خودرو از خطوط تولید ایران خودرو سبب بهبود عملکرد این شرکت در عمل به ایفای تعهدات به مشتریان شده است، به نحوی که تازه ترین آمارها از رشد ۳۰ درصدی تحویل خودرو به مشتریان حکایت دارد و تعهدات معوق گروه صنعتی ایران خودرو از حدود ۲۸ هزار دستگاه در تیرماه سال قبل به سه هزار دستگاه در تیرماه امسال رسیده که حدود دو هزار دستگاه از این تعهدات معوق مربوط به خودرو سمند است که با دریافت مجوز شماره گذاری این تعداد از تعهدات معوق کسر خواهد شد.
با این روند تعداد تولید کامل در گروه صنعتی ایران خودرو در روز پایانی تیرماه ۱۴۰۱ با رشد ۴۷ درصدی به تعداد ۱۹۲.۳۹۹ دستگاه رسید. علاوه بر آن تعداد اسناد صادر شده خودرو نیز از ابتدا تا اختتام تیر ماه امسال در حالی با رشد ۳۵ درصدی به ۱۷۸.۸۱۹ دستگاه رسید که این عدد در تیر ماه سال قبل ۱۳۲.۹۴۰ دستگاه بود. تعداد تحویل خودرو به مشتریان نیز از شروع امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل با رشد ۳۰ درصدی از عدد ۱۴۴.۱۸۳ دستگاه به ۱۸۷.۸۸۵ دستگاه رسیده است.



با این شرایط می توان اظهار داشت که در دوره مدیریت مهدی خطیبی، گروه صنعتی ایران خودرو با تغییر رویکردها و حذف خودرو های ناقص از پروسه تولید گام مهم و موثری در افزایش عرضه خودرو به بازار برداشته شده است. این اقدام در کنار افزایش کیفیت محصولات، کاهش هزینه قابل توجهی در پروسه تولید و همین طور کاهش ضایعات تولیدی را به همراه داشته است. می توان اظهار داشت که کارکنان و مدیران بزرگ ترین خودروساز کشور، عزم خودرا جزم کرده اند تا با تولید و عرضه محصول کیفی، ضمن افزایش رضایتمندی مشتریان، نیاز بازار خودرو را تامین کنند.
برای افزایش راندمان نیز گروه صنعتی ایران خودرو کاهش شدید ضایعات با تولید بر خط را در دستور کار قرار داده است، به نحوی که کاهش ۶۰ درصدی ضایعات در خطوط تولید خودرو های سواری این گروه خودروسازی طی سه ماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل رقم خورده است. این کاهش ضایعات در بخش های مختلف خطوط تولید خودرو های سواری شامل بدنه، رنگ و سالن های مونتاژ و حاصل تولید بدون کسری و عبور مستقیم و یکی از مصادیق افزایش راندمان در ایران خودرو بوده است.
توسعه سبد محصولات صادرات محور
مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو با توقف تولید برخی خودرو های پرتیراژ قدیمی مانند پژ و۴۰۵ و سمند، تنوع سبد محصولات با عرضه خودرو های به روز و متنوع را در دستور کار قرار داد، دراین زمینه محصول مورد نیاز شبکه حمل و نقل عمومی با محصول باکیفیت و امکانات مناسب سورن جایگزین شده و در اختیار تاکسی رانان قرار گرفته است.
می توان گفت توسعه سبد محصولات گروه صنعتی ایران خودرو با ایجاد تحول در طراحی با طرحی محصول ری را، محصول پروژه TF۲۱ رقم خورده که در سال آینده وارد بازار خواهند شد. عرضه هفت محصول بهبودیافته همچون تیپ جدید تارا شش سرعته دستی، تارا شش سرعته اتوماتیک، دنا پلاس شش سرعته دستی، ۲۰۷ در دو نوع بهبود یافته دو رنگ با گیربگس اتوماتیک و وانت آریسان ۲ نیز دیگر اقدامات توسعه ای برای تنوع سبد محصولات این گروه صنعتی است. محصول جدید هایما ۸S نیز در آبان ماه امسال به تولید خواهد رسید.
در تازه ترین موفقیت نیز رانا پلاس موفق به پاس کردن استاندارد روز اروپا (ECE R۱۲۷) در حوزه ایمنی عابر پیاده شده است.
تغییر و بهینه سازی ترکیب تولیدات ایران خودرو گام مهمی در کاهش زیان دهی تولید و جایگزینی خودرو های سودده و باکیفیت با خودرو های زیان ده و کیفیت پایین بوده است.
مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر تولید خودرو های جدید، برنامه صادرات ۱۵ هزار دستگاه خودرو امسال را هدف گذاری کرده است که رشد بیش از ۳۰۰ درصدی صادرات نسبت به سال قبل را به دنبال خواهد داشت.
اتحاد راهبردی دو خودروساز
از دستاوردهای مهم اخیر گروه صنعتی ایران خودرو اجرا و عملیاتی کردن اتحاد راهبردی با شرکت سایپا است. این مساله در سالهای اخیر مطرح بوده و به عنوان یکی از راهکارهای کاهش هزینه تولید با تشریک مساعی خودروسازان در بهره برداری از امکانات و ظرفیت ها عنوان شده، اما هیچگاه به مرحله عملیاتی نرسیده است. گروه صنعتی ایران خودرو، اما با پشتکار و پی گیری های گوناگون صورت گرفته، توانست به این مساله جامه عمل پوشانده و گام بزرگی در همکاریهای مشترک بردارد.
بر این اساس همکاری دو خودروساز در بخش های مختلف طراحی و تولید خودرو در دستور کار قرار گرفته و باتوجه به توانمندی و ظرفیت های گروه صنعتی ایران خودرو، در گام نخست، ۱۰ هزار دستگاه موتور مناسب محصول شاهین در اختیار سایپا قرار خواهد گرفت. این همکاری ها در حوزه سایت های تولیدی خارجی، طراحی، تامین و سایر موارد نیز در دستور کار قرار دارد.
ایران خودرو پاورترین
با توجه به توسعه نسل های نوین قوای محرکه در گروه صنعتی ایران خودرو و ظرفیت های موجود در این بخش، مدیرعامل این گروه صنعتی، تاسیس ایران خودرو پاورترین و تبدیل این گروه به قطب تامین قوای محرکه در کشور و منطقه خاورمیانه را هدف گذاری کرده است و به همین دلیل علاوه بر تولید موتور و قوای محرکه برای سایر خودروسازان داخلی، صادرات را نیز در دستور کار قرار خواهد داد.
مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو بارها به صادرات پیشرانه، گیربکس و بطور کلی قوای محرکه خودرو های سبک و سنگین به کشورهای دیگر اشاره کرده و سرانجام توانسته به این هدف مهم جامه عمل بپوشاند.
دانش بنیان ها، یار اصلی ایران خودرو در توسعه
توسعه همکاری با دانش بنیان ها از رویکرد های اصلی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو برای طرح های توسعه ای است. هر چند همکاری با شرکت های دانش بنیان در گذشته نیز سابقه داشته، اما هم اکنون با جدیت بسیار بالاتری دنبال می شود و به همین دلیل اولین همایش شناسایی ظرفیت های همکاری ایران خودرو با دانش بنیان ها انجام شد که طی آن ۵۴ قرارداد همکاری با این شرکتها منعقد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اعتقاد به بهره مندی از ظرفیت نخبگان و شرکت های دانش بنیان، مسیر توسعه را در پیش گرفته و به همین دلیل با تاکید بر توان و دانش نیروهای خلاق و جوان، پروژه های طراحی و توسعه محصول را به ۱۸ ماه تقلیل داده است.
تاسیس مرکز توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش نیز در همین راستا صورت گرفت تا ضمن پشتیبانی از دانش بنیان ها و نخبگان علمی، این همکاری ها بصورت بهینه مدیریت شده و نتایج و دستاوردهای مناسبی را در راه توسعه رقم بزند.
جهش کیفیت و بهبود رضایت مشتریان
در کنار توسعه سبد محصولات و توقف تدریجی خودرو ها بر روی پلت فرم های قدیمی، گروه صنعتی ایران خودرو از شروع تیرماه امسال اولین مرحله بهبود کیفیت و ارتقای خدمات را با اجرای طرح ویژه موتور و گیربکس خودرو های تارا آغازکرد.
اجرای این طرح با هدف جلب حداکثری رضایت مشتریان کلید خورده و به مدت شش ماه یا ۱۰ هزار کیلومتر موتور و گیربکس این خودرو ها بصورت کامل ضمانت می شود و در نظر است که تا اختتام امسال این طرح به سایر محصولات این گروه صنعتی تسری یابد.
این طرح ویژه در زمینه موتور و گیربکس نتیجه برنامه ریزی های دقیق و اجرای پروژه های کیفی مختلف، تحقق تولید عبور مستقیم، تدوین و پیاده سازی ۲۷۹ برنامه و پروژه کیفی بوده که همگی با هدف افزایش رضایت مشتریان محصولات این گروه صنعتی اجرائی شده است.
ایران خودرو اجرای این طرح ویژه را با سرمایه گذاری های کلان انجام شده برای نوسازی تجهیزات خطوط تولید، بخش های فنی خودرو شامل موتور و گیربکس، طراحی و توسعه موتورهایی بهینه سازی شده با فناوری جدید از خانواده XU۷، EF۷ و TU۵، بهره گیری از تازه ترین تکنولوژی ها در آزمون های خودرویی و بهبود زنجیره تامین و فرآیندهای قطعه سازی در دستور کار قرار داده است.
ز سوی دیگر طرح بهبود کیفیت و اعتماد به محصولات ایران خودرو، مبنای رضایتمندی مشتریان قرار گرفته و آمارهای رسمی نیز از کاهش میزان مراجعه مشتریان به شبکه خدمات بعد از فروش این گروه خودروسازی حکایت دارد، به نحوی که طی ماه های گذشته میانگین کیفیت محصولات این گروه صنعتی نسبت به سال قبل ۴۰ درصد رشد داشته و گروه صنعتی ایران خودرو برای جلب رضایت مشتریان، افزایش مدت زمان گارانتی محصولات خود از دو به سه سال و از ۴۰ به ۶۰ هزار کیلومتر را اجرائی کرده است.
با این اقدام همه محصولات ایران خودرو که در سال ۱۴۰۱ تولید شده اند، با سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر گارانتی به بازار عرضه می شوند. این اقدامات در کنار توقف تولید خودرو های ناقص و عبور مستقیم محصولات از خطوط تولید، بستر سازی برای اجرای طرح ویژه بهبود کیفیت محصولات و خدمات بعد از فروش این گروه صنعتی بوده و الان با گذشت شش ماه از مدیریت خطیبی در گروه صنعتی ایران خودرو، می توان گفت بزرگ ترین شرکت خودروسازی ایران بر روی ریل نوینی برای ارتقای کیفیت و افزایش رضایتمندی مشتریان قرار گرفته که می توان زمینه حضور گسترده تر این گروه خودروسازی در بازار داخلی و بازارهای هدف صادراتی را فراهم سازد.
هشت فرمان رئیس جمهوری
بازدید سرزده رئیس جمهوری از ایران خودرو در اسفندماه سال گذشته، حکایت از وجود نگرانی های عمیق در سطح جامعه برای وضعیت تولید و عرضه خودرو به بازار داشت. ایجاد حواشی مختلف برای مسائلی قابل حل در صنعت خودرو، سبب حضور سرزده رئیس جمهوری در ایران خودرو و صدور فرامین هشت گانه متعاقب آن شد.
گروه صنعتی ایران خودرو، در شش ماهه اخیر، با درک ضرورت اصلاح وضعیت به وجود آمده در خودروسازی، اصلاح روش ها و رویکردها را در دستور کار قرار داد و اینک توانسته به این نگرانی ها پاسخ شایسته ای دهد.
از فرامین هشت گانه صادر شده، علاوه بر به حداقل رساندن خودرو های ناقص متوقف در پارکینگ های ایران خودرو و تجاری سازی بیشتر آنکه به میزان کم تر از تولید دو هفته رسیده و به زودی به صفر خواهد رسید، خروج دو محصول ۴۰۵ و سمند در دستور کار قرار دارد که برمبنای برنامه ریزی صورت گرفته، با انجام تعهدات به مشتریان، دیگر این دو محصول از خط تولید برای همیشه خارج خواهند شد.
در اولین گام بعد از بازدید رئیس جمهوری از ایران خودرو و صدور فرامین هشت گانه، گارانتی محصولات تولیدی ایران خودرو از شروع امسال از دو سال یا ۴۰ هزار کیلومتر پیمایش به سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر افزوده شد.
عرضه هفت محصول بهبودیافته که قبل از این گفته شد، در امتداد فرامین رئیس جمهوری امسال صورت خواهد گرفت، همین طور علاوه بر محصول جدید هایما ۸S، ایران خودرو در برنامه تهاجمی خود، عرضه محصول هایما X۷ را نیز در دستور کار قرار داده و در صورت انجام توافقات با شرکای تجاری، محصولات جدید دیگری را نیز به خطوط تولید اضافه خواهدنمود.
از طرف دیگر، پروژه های نمونه سازی محصولات هیبریدی و برقی نیز در دست اقدام است که دراین زمینه برای تسریع در پروسه طراحی و صنعتی سازی، همکاری با صنایع دفاع، شرکت های دانش بنیان با رویکرد فناوری تعمیق یافته است.
همچنین گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر تاکید بر انجام واردات خودرو به عنوان محرکی برای رقابت پذیری محصولات خودروسازان داخلی، با توسعه محصولات، صادرات را نیز در دستور کار قرار داده که به همین دلیل صادرات ۱۵ هزار دستگاهی خودرو امسال صورت خواهد گرفت.
از سوی دیگر برمبنای بند پنجم از فرامین رئیس جمهوری و مصوبات کمیته خودرو و ایجاد فرصت های برابر برای تمامی متقاضیان خرید خودرو، ثبت نام خودرو بصورت یک پارچه و بوسیله سامانه وزارت صمت در حال انجام می باشد. با افزایش عرضه خودرو، شرایط حذف قرعه کشی برای برخی محصولات تا آخر سال و بصورت تدریجی فراهم خواهد شد. از طرف دیگر در آخر تیرماه، تعداد تعهدات معوق به مشتریان به حدود سه هزار دستگاه رسید و شاخص زمانی تکمیل وجه تا تحویل خودرو نیز کم تر از ۳۰ روز است.
نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز از دیگر فرامین رئیس جمهوری برای تحول صنعت خودرو بوده است. هدف گذاری ایران خودرو دراین زمینه تحقق دست کم ۵۰ درصد از دستورات ریاست جمهوری، معادل نوسازی ۱۰ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل بار و مسافر است. برنامه های عملیاتی شرکت ایران خودرو دیزل دراین زمینه، افزایش ظرفیت مونتاژ خطوط تولید، افزایش ظرفیت و توانمندی شرکت های زیرمجموعه متناسب با برنامه تولید شرکت ایران خودرودیزل و تامین بموقع و اقتصادی قطعات مورد نیاز است. تاریخ انجام این تعهد شش ماه بعد از انعقاد قرارداد با سازمان ها و ارگان های مربوطه (شهرداری ها و سازمان راهداری و …) پیش بینی شده است.
افزایش ظرفیت و توانمندی شرکت های زیرمجموعه متناسب با برنامه تولید شرکت ایران خودرودیزل، افزایش ظرفیت مونتاژ خطوط تولید شرکت ایران خودرودیزل، تامین بموقع و اقتصادی قطعات مورد نیاز و عرضه پنج محصول جدید در بخش های مختلف باری و مسافری در سال ۱۴۰۱ از برنامه های ایران خودرو برای تحقق این فرمان رئیس جمهوری است.
افزایش کیفیت محصولات نیز از محوری ترین فرامین رئیس جمهوری بوده که دراین زمینه نیز طرح جامع کیفیت و تولید در قالب ۲۷۹ برنامه بهبود در دستور کار قرار گرفت، این برنامه ها که در طول زنجیره ارزش و در زمینه های کیفیت تامین، کیفیت مهندسی و طراحی، کیفیت ساخت و تولید، کیفیت فروش و خدمات بعد از فروش و کیفیت لجستیک طرح ریزی و درحال اجراست و نتایج آن به مرور برای مشتریان نمایان خواهد شد.
فرمان هشتم رئیس جمهوری نیز درباب واگذاری سهام شرکت های متعلق به ایران خودرو به مرحله اجرائی رسیده و فراخوان عمومی برای آن انتشار یافته است.
تولید خودرو های تجاری سنگین و نیمه سنگین
ایران خودرو دیزل به عنوان بزرگ ترین شرکت تولیدکننده خودرو های تجاری سنگین و نیمه سنگین، توانسته قدمهای بلندی را در داخلی سازی، افزایش ظرفیت های تولیدی، توسعه محصولات و تامین نیاز بازار خودرو های کار بردارد.
بدهی مالی این خودروساز که به عنوان سودده ترین خودروساز تجاری کشور شناخته می شود، به صفر رسیده و با اصلاح ساختار مالی، سرمایه آن بالا رفته است. طبق برنامه های مختلفی که برای توسعه این شرکت در نظر گرفته شده، میزان راندمان آن تا آخر سال ۱۰ برابر سال ۱۳۹۸ خواهد شد. ایران خودرو دیزل با دارا بودن سهم ۲۵ هزار دستگاهی از برنامه تولید گروه صنعتی ایران خودرو به میزان ۳.۵ برابر نسبت به تولید سال قبل رشد را تجربه خواهدنمود که سودآوری بیش تری را برای این شرکت رقم خواهد زد.
این شرکت آمادگی دارد، باتوجه به افزایش ظرفیت های تولیدی و عرضه محصولات جدید، نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی در دو بخش باری و مسافری را تامین کند تا دیگر شاهد واردات محصولات دست دوم فاقد گارانتی و قطعات یدکی از کشورهای دیگر نباشیم.
مجموع کارکنان خدوم گروه صنعتی ایران خودرو با مدیریت و راهبری مدیرعامل ساعی و با انگیزه، افق های روشنی را برای توسعه صنعت خودرو کشور ترسیم کرده اند که به طور قطع، با حمایت های دولت مردان و سیاست گذاران، می توانند قدمهای بلند و موثری را برای اعتلای نام ایران در بازارهای جهانی بردارند.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

1401/05/18
11:37:32
5.0 / 5
246
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با