در گزارش شاپ كار مطرح شد؛

فروش خودرو در بورس سبب قطع دست دلالان می شود

فروش خودرو در بورس سبب قطع دست دلالان می شود كارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: پیشنهاد می شود قیمت گذاری خودرو در بورس كالا صورت گیرد تا قیمت واقعی شود و سود ناشی از فروش خودرو به جیب واسطه و دلال نرود.



علی حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر، تصریح کرد: بنده با این گزاره که شورای رقابت سبب سرکوب قیمت خودرو شده است، موافقم. ببینید وقتی یک خودرو تولید می شود، ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت آن، مختص قیمت قطعات و مواد اولیه است، از نیمه سال ۹۶ تا الان سه سال قبل است و در این زمان ارز بیشتر از ۷ برابر رشد کرده و طبیعتاً قیمت فلزات، مواد پلیمری و… هم بنابراین رشد زیادی داشته اند، این درحالی است که پراید ۲۰ میلیونی سه سال قبل هم اکنون ۴ تا ۴.۵ برابر افزایش قیمت داشته و با قیمت حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون عرضه می شود و این یعنی حدوداً ۳ برابر کمتر از رشد ارز و قیمت قطعات و مواد اولیه.
وی اضافه کرد: البته صحبت بنده این نیست که حالا که ارز ۷ برابر رشد کرده پراید ۲۰ میلیونی هم به قیمت ۱۴۰ میلیون فروخته شود، ولی نکته ای که می خواهم اشاره کنم این است که به علت وجود فشار افکار عمومی، دولت نمی خواهد مسئولیت گرانی قیمت خودرو را بپذیرد و به صورت دستوری آنرا پایین نگه داشته است، علاوه برآن قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون که عرض کردم برای بازار آزاد است و قیمت پراید درب کارخانه پایین تر از این اعداد به فروش می رسد.
این کارشناس سیاست گذاری خودرو، اضافه کرد: دستوری نگه داشتن قیمت ها، جنگ با منطق اقتصاد است؛ اینکه تورم در کشور وجود دارد و قیمت ارز افزایش شدیدی داشته، بر کسی پوشیده نیست؛ اینها تبعاتی دارد که باعث گرانی خودرو، مسکن و دیگر اقلام مورد نیاز جامعه شده است. مبحث گرانی خودرو، یک مبحث جدا از اقتصاد نیست و نمی توانیم بگوییم که این گرانی ها صددرصد به علت اشکال در صنعت خودرو است.
وی افزود: ازاین رو اینکه شورای رقابت ورود کند و طبق فرمول هایی نامشخص، قیمتی برای خودرو تعیین کند، اشتباه است و ما هم همیشه منتقد این قضیه بوده ایم.
فروش خودرو در بورس سبب قطع دست دلالان می شود
حسن زاده اظهار داشت: پیشنهاد این است که قیمت گذاری در بورس کالا صورت بگیرد تا قیمت واقعی خودرو به دست آید و سود ناشی از فروش خودرو به جیب واسطه و دلال نرود. اینکه خودرویی که خودروساز با قیمت تمام شده ۷۰ میلیون تومان تولید کرده است را به صورت دستوری مثلاً ۶۰ میلیون تومان به فروش برساند سبب می شود همین ساختار معیوب خودروسازی هم از بین برود و بدهی آنها روز به روز افزایش یابد.
وی اضافه کرد: اگر مقرر است خودرویی در بازار آزاد با قیمتی بسیار بالاتر از درب کارخانه به فروش برود و سود آن نصیب واسطه شود، بهتر است به بورس کالا بیاید تا سود آن به جیب خودروساز رفته و صنعت خودرو گرفتار بحران نشود و حتی کیفیت خودرو افزایش یابد، در ضمن در بورس کالا، قیمت واقعی به دست می آید و تب قیمت بالای فروش هم فروکش می کند.
سود فروش خودرو در روش فعلی به جیب واسطه می رود
این کارشناس سیاست گذاری خودرو اظهار داشت: تنها فرق بوجود آمده در روش قرعه کشی این است که قبلاً تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد به دلال و واسطه می رسید ولی هم اکنون این تفاوت به بخش کمی از مردم که در قرعه کشی برنده می شوند، می رسد. تعداد خودرو ها هم نسبت به تقاضای مردم بسیار کمتر است که نتیجه آن، تبدیل شدن قرعه کشی به شکلی بخت آزمایی است.
حسن زاده با اشاره به اینکه سرکوب قیمت خودرو توسط شورای رقابت سبب کاهش تیراژ تولید شده است، اضافه کرد: روش تعیین قیمت توسط شورای رقابت دارای ایرادات اساسی است و سبب کاهش انگیزه خودروساز جهت تولید خودرو است، ضمناً به علت اینکه به ازای فروش هر خودرو، خودروساز زیان هم می بیند، سرمایه در گردش با چالش جدی مواجه می شود.
وی اظهار داشت: مصرف کننده واقعی در نهایت با همان قیمت بازار آزاد می تواند صاحب خودرو شود و روش قرعه کشی چاره خروج از بحران فعلی نیست. مسئولین هم به جای پاسخگویی و مدیریت اوضاع صنعت کشور، در گوشه ای خویش را پنهان می کنند.

1399/07/27
11:54:17
5.0 / 5
96
تگهای خبر: افزایش قیمت , بورس , پراید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با