هوندا سیویک تایپ R با قیمت ۱۹ میلیاردی در ایران

هوندا سیویک تایپ R با قیمت ۱۹ میلیاردی در ایران شاپ کار: ورود خودرو های وارداتی به کشور همیشه با حواشی قیمتی و نوسانات بازار آزاد همراه بوده است، اما این دفعه، رکوردشکنی قیمتی توسط یکی از جذاب ترین هاچ بک های اسپرت جهان، یعنی هوندا سیویک تایپ R خبرساز شده است.


به گزارش شاپ کار به نقل از خبر آنلاین، به نقل از خودروبانک، نسخه های تحویل شده هوندا سیویک تایپ R بلا فاصله بعد از تحویل و پلاک شدن، با قیمت خیره کننده ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد به معرض نمایش گذاشته شده اند. این جهش قیمتی، فاصله ای نجومی را میان قیمت پایه و قیمت نهائی مصرف کننده واقعی نشان میدهد و بار دیگر، سایه سنگین دلالی و سوداگری را بر سر بازار خودرو های خاص و وارداتی ایران می اندازد.
تحلیل وضعیت قیمت و عرضه هوندا سیویک تایپ R
هوندا سیویک تایپ R، به عنوان یک هاچ بک داغ (Hot Hatch) با عملکرد فوق العاده، در دور جدید واردات خودرو و بطور ویژه برای متقاضیان طرح جانبازان عرضه شده است. در حالیکه قیمت پایه این خودرو در بازار جهانی حدود ۴۴ تا ۵۰ هزار دلار است، با احتساب تعرفه های سنگین واردات، عوارض گمرکی، مالیات ها و سایر هزینه ها، قیمت نهائی شرکت واردکننده (قیمت کارخانه) باید رقمی بسیار بالاتر باشد.
در عین حال، اعلام قیمت ۱۹.۵ میلیارد تومانی در بازار آزاد، که توسط دلالان و نمایشگاه داران صورت گرفته، به وضوح نشان دهنده یک بازار غیرشفاف و متأثر از تقاضای کاذب یا عرضه محدود است. دلیل اصلی این حباب، ماهیت خاص عرضه است؛ این خودرو ها ابتدا در اختیار گروه خاصی از جامعه قرار گرفته و سپس توسط عده ای به سرعت و با چند برابر قیمت رسمی، به بازار آزاد سرازیر می شوند. این اتفاق، نه فقط هدف اصلی واردات خودرو برای تنظیم بازار را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه سود کلانی را به جیب واسطه ها و دلالان می ریزد و خریداران واقعی و دوست داران به این خودروی اسپرت را ملزم به پرداخت ارقام غیرمنطقی می کند.
بررسی خصوصیت های فنی هوندا سیویک تایپ R؛ فراتر از یک هاچ بک
هوندا سیویک تایپ R نسل جدید (FL۵) که به ایران راه یافته، صرفا یک خودروی معمولی نیست؛ بلکه یک شاهکار مهندسی ژاپنی در کلاس هاچ بک های اسپرت بحساب می آید. این خودرو که در پیست های مشهور جهان، رکوردهای بخش دیفرانسیل جلو را جابه جا کرده است، مشخصات فنی خیره کننده ای دارد:
پیشرانه: موتور ۲٫۰ لیتری VTEC توربوشارژ (با کد K۲۰C۱).
قدرت خروجی: حدود ۳۲۵ اسب بخار.
گشتاور: حدود ۴۲۰ نیوتن متر.
گیربکس: ۶ سرعته دستی (تنها با گیربکس دستی عرضه می شود).
شتاب صفر تا صد: حدود ۵٫۴ ثانیه.
حداکثر سرعت: ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت.
مدل خودرو گیربکس قدرت موتور شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) قیمت غیررسمی بازار آزاد (تومان) هوندا سیویک تایپ R ۶ سرعته دستی ۳۲۵ اسب بخار ۵.۴ ۱۹، ۵۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ سیستم تعلیق پیشرفته (مک فرسون دو محوره در جلو و مولتی لینک در عقب)، ترمزهای تقویت شده برمبو و کیت بدنه آیرودینامیک تهاجمی (شامل اسپویلر بزرگ عقب) بهینه شده برای افزایش نیروی داون فورس، تایپ R را به یک ماشین مسابقه ای قانونی برای خیابان تبدیل میکند. در داخل کابین نیز، صندلی های اسپرت قرمز رنگ با پشتی بلند، صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۰.۲ اینچی و حالت رانندگی ویژه +R، بر ماهیت راننده محور بودن آن تاکید دارند. این ترکیب بی نظیر از قدرت و کنترل پذیری است که تقاضای جهانی و داخلی برای این خودرو را توجیه می کند.
مقایسه هوندا تایپ R با رقبا و آینده بازار Hot Hatch در ایران
در بازار بین المللی، هوندا سیویک تایپ R رقبای سرسختی نظیر فولکس واگن گلف R، تویوتا GR کرولا و هیوندای الانترا N را پیش روی خود دارد. در عین حال، در بازار انحصاری و محدود ایران، به سبب ممنوعیت های واردات و حجم موتور، این خودرو اکنون حدودا بی رقیب است.
به سبب عدم وجود خودرو های Hot Hatch با مشخصات عملکردی مشابه در سبد محصولات وارداتی، تایپ R یکه تاز میدان پرفورمنس در این کلاس بحساب می آید. ورود این خودرو، هرچند با قیمت های سرسام آور بازار آزاد، نشان دهنده این پتانسیل است که بازار ایران تشنه محصولات اسپرت و با کیفیت جهانی است. باآنکه در کوتاه مدت، قیمت ۱۹.۵ میلیارد تومانی، هوندا تایپ R را به خودرویی لوکس و دست نیافتنی برای اغلب دوست داران مبدل کرده است، اما حضور آن می تواند زمینه را برای توجه واردکنندگان به سایر هاچ بک های اسپرت و قدرتمند با قیمت های پایه جهانی معقول تر فراهم آورد. در غیر این صورت، با تداوم روند کنونی عرضه محدود و مدیریت نشده، انتظار می رود که حباب قیمتی این جواهرات ژاپنی همچنان پابرجا بماند و سود اصلی بجای تولیدکننده و مصرف کننده، نصیب واسطه ها شود.
۲۲۷۳۲۲
خلاصه اینکه بررسی خصوصیت های فنی هوندا سیویک تایپ R؛ فراتر از یک هاچ بک هوندا سیویک تایپ R نسل جدید (FL۵) که به ایران راه یافته، فقط یک خودروی معمولی نیست؛ بلکه یک شاهکار مهندسی ژاپنی در کلاس هاچ بک های اسپرت بحساب می آید. گیربکس: ۶ سرعته دستی (تنها با گیربکس دستی عرضه می شود). در داخل کابین نیز، صندلی های اسپرت قرمز رنگ با پشتی بلند، صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۰.۲ اینچی و حالت رانندگی ویژه +R، بر ماهیت راننده محور بودن آن تأکید دارند.

منبع:

1404/07/09
10:25:10
5.0 / 5
24
تگهای خبر: آنلاین , اسپرت , بازار , بازار خودرو
این مطلب شاپکار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با