در گزارش شاپ كار مطرح شد؛

عرضه خودرو در بورس باید بدون سقف قیمت باشد

عرضه خودرو در بورس باید بدون سقف قیمت باشد به گزارش شاپ کار یک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: عدم تعیین سقف قیمت و دامنه نوسان، تداوم عرضه در بورس و عرضه همه محصولات در بورس همچون الزامات ورود خودرو به بورس کالا است.



به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، یکی از مهم ترین برنامه هایی که برای سامان دادن به صنعت و بازار خودرو طی ماههای گذشته تدوین شده، طرح مجلس تحت عنوان «طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک» است که چندی قبل کلیاتش تصویب شد؛ طراحان معتقدند با اجرای این طرح میتوان به متعادل شدن قیمت ها و حذف رانت و واسطه گری امیدوار بود.
یکی از اصلی ترین بندهای این طرح، عرضه خودرو در بورس است که به قول حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هدف آن فروش خودرو به قیمت واقعی، حذف دلالان از بازار و افزایش کیفیت و کمیت خودرو است.
با این حال بااینکه مزایای عرضه خودرو در بورس انکارناشدنی است اما با عنایت به حساسیت موضوع نیاز است نمایندگان الزاماتی را جهت ساماندهی عرضه و افزایش دسترسی مصرف کننده واقعی به خودرو در نظر بگیرند تا هم تولیدکننده و هم مصرف کننده منتفع شوند.
الزامات عرضه خودرو در بورس
در این رابطه، علی موسوی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان کرد: هم اکنون عرضه خودرو در بورس کالا در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار دارد اما باید چند الزام رعایت شود؛ یکی اینکه سقف قیمت به هیچ شکلی نباید لحاظ شود، برای اینکه در صورت تعیین سقف قیمت چه به صورت دامنه نوسان و چه به صورت سقف مشخص برای هر خودرو موجب تشکیل صف می شود و بورس از خاصیت می افتد.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن افرادی می توانند شرکت نمایند که شرایط مشخصی داشته باشند مثل قیودی که هم اکنون نیز هست همچون داشتن گواهینامه و یا اینکه در یک مدت مشخصی خودرو نخریده باشند.
موسوی اظهار داشت: در شرایطی که عرضه کمتر از تقاضا است، این گونه قواعد کمک می نماید که خودرو دست مصرف کننده واقعی برسد و دسترسی مصرف کننده واقعی بالاتر رود.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: از سویی دیگر عرضه خودرو در بورس باید تداوم اجرا هم داشته باشد؛ هدف اصلی عرضه خودرو در بورس این است که منابعی که هم اکنون به دست دلالان می رسد به جیب دلالان واریز نشود و این منابع صرف افزایش تولید شود. باید در نظر داشت که این مساله یک مقدار زمانبر است و شاید ۶ ماهی طول بکشد تا اثر خویش را در تولید نشان دهد ازاین رو باید تداوم عرضه رخ دهد تا با افزایش تولید، قیمت در بازار آغاز به ریزش کند.
وی با اشاره به اینکه همینطور تعیین کف عرضه کمک می نماید که کسی سوءاستفاده نکند، خاطرنشان کرد: مهم تر از همه موارد این است که همه محصولات در بورس کالا ارائه شود تا با بسته شدن در پشتی، افراد خاصی نتوانند با عنایت به روابطی که دارند از درب پشتی کارخانه خودرو را به صورت غیررسمی تهیه کنند.
موسوی در مورد ضمانت اجرای این سیاست، اظهار داشت: اگر الزام شود خودروهایی که از یک تاریخی به بعد ساخته شده اند کد فروش از بورس کالا را موقع پلاک شدن عرضه کنند میتوان مطمئن شد که تمام محصولات به بورس کالا عرضه شده اند؛ یعنی اگر خودرویی بخواهد پلاک شود باید کد فروش از راه بورس کالا را عرضه نماید این مساله موجب می شود خودرویی که از راه بورس فروخته نشده باشد، پلاک نشود.
سیاسی کاری شورای رقابت کمتر از سازمان حمایت است
وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون در بازار واقعی بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت تعیین می شود؛ یک عده خودرو را خریداری می کنند و بعد می فروشند. نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد خریداران مصرف کننده نیستند بلکه می خواهند خودرو را بفروشند و بعد مابه التفاوت بین بازار و کارخانه را نصیب خود کنند.
موسوی در مورد تأثیر شورای رقابت در تعیین قیمت پایه خودرو، عنوان کرد: اینکه چه کسی قیمت پایه را تعیین کند چندان اهمیت ندارد بلکه سازوکار مهم می باشد اما به هر حال شورای رقابت بهتر از سایر نهادهاست برای اینکه سیاسی کاری کمتری دارد. بعنوان مثال سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای هر اقدامی که می خواهد انجام دهد باید از وزیر صمت اجازه بگیرد که موجب می شود عملاً وظیفه خویش را به درستی انجام ندهد.
وی اضافه کرد: شورای رقابت می تواند با ایجاد یک کمیته تخصصی ذیل خود، رگولاتوری تخصصی خودرو را تأسیس کند که به تعیین منطقی قیمت پایه کمک نماید. باید توجه داشت که در صورت دخالت دولت بحث های سیاسی خیلی پررنگ می شود.
کاهش قیمت خودرو در بلندمدت
این کارشناس صنعت خودرو افزود: عرضه خودرو در بورس در کوتاه مدت روی قیمت تأثیری نخواهد داشت اما در بلندمدت می تواند به کاهش قیمت کمک کند؛ اگر قیمت ارز ثابت بماند با افزایش تولید قیمت خودرو کاسته می شود اما اگر نرخ ارز افزایش یابد با افزایش تولید میتوان میزان افزایش قیمت خودرو را تعدیل کرد.
وی خاطرنشان کرد: به صورت کلی سازوکارهای اصلی شامل عدم لحاظ سقف قیمت، عدم لحاظ دامنه نوسان و تداوم عرضه برای عرضه خودرو در بورس است.
موسوی اظهار داشت: شیوه قیمت گذاری شورای رقابت چند ایراد دارد که با عرضه خودرو در بورس این ایرادات رفع و سبب می شود خودروساز دیگر زیان ندهد و هزینه های تولید خودرو پوشش داده می شود، این درحالیست که الان بعضی از هزینه های تولید پوشش داده نمی شود؛ به صورت کلی میتوان اظهار داشت که عرضه خودرو در بورس به نفع تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود.


منبع:

1399/12/12
21:06:46
0.0 / 5
339
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
تبلیغات
آگهی در شاپ کار