تحلیل خودرو در بورس

تحلیل خودرو در بورس شاپ کار: به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، عرضه خودرو در بورس باعث کاهش رانت، فساد و دلالی در بازار خودرو می شود. با شاپکار در ادامه تحلیل خودرو در بورس همراه باشید.


به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، هم اکنون فروش خودرو صفر به قیمت مصوب و دستوری از سمت شورای رقابت صورت می گیرد. مشکلات موجود در نحوه قیمت گذاری این نهاد، سبب زیان ده شدن بی سابقه خودروسازان شده است تا جایی که بر اساس گزارش ایران خودرو، در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹، حدود ۱۰، ۰۰۰ میلیارد تومان ضرر به این شرکت وارد شده است. کمبود نقدینگی ناشی از زیان ده بودن این صنعت مهم کشور، سبب کم شدن تولید خودرو در کشور شده و به همین دلیل، این کالای مصرفی، به کالایی سرمایه ای تبدیل گشته است به طوریکه این محصولات در بازار آزاد، بعضاً تا دوبرابر قیمت مصوب، قیمت گذاری می شود.

طبق آمار منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال ۹۸، حدود ۸۲۰ هزار دستگاه خودرو ساخته شده است که این آمار در مقایسه با تولیدات خودرو در سال ۹۶، حدوداً نصف شده است. در سال ۹۶ تولید خودرو بیشتر از ۱.۶ میلیون دستگاه بود که این موارد نشان از بروز مشکلی اساسی در مدیریت فرایند تولید تا فروش خودرو است. در همین رابطه، حجت اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره طرح تحول صنعت و بازار خودرو اظهار داشت: کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو که یک مطالبه عمومی و مردمی است پس از ۴ ماه کار کارشناسی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصویب گردید.

عرضه خودرو در بورس کالا

با عنایت به کارهای کارشناسی که انجام شده است به این نتیجه رسیده ایم که طرح مذکور، ساماندهی بازار خودرو را به دنبال دارد. افزایش کیفیت تولید، ساماندهی عرضه و تقاضا، تعادل قیمت و … ازجمله مزایای طرح خودرویی مجلس است. عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه مدلهای فعلی عرضه خودرو زمینه ساز رانت و فساد است، اظهار داشت: مدلهای فعلی عرضه خودرو در بازار همچون قرعه کشی و ثبت نام بازخورد مثبت و خوبی نداشته اند و زمینه ساز مشکلاتی در بازار خودرو شده اند. نماینده مردم فسا در مجلس درباره جزئیات طرح تحول بازار و صنعت خودرو اظهار داشت: هدف گذاری اصلی طرح تحول بازار و صنعت خودرو، عرضه خودرو های تولیدی کشور در بورس کالا است. به این صورت که خودروسازان محصولات تولیدی خویش را با قیمت تمام شده و سود متعارف در بورس کالا عرضه می کنند. وی افزود: قیمت تعیین شده از سمت خودروسازان بعنوان قیمت کف در بورس است. در صورتیکه خودرو با قیمت بیشتری در بورس معامله شود، عوائد حاصل از آن برای توسعه حمل و نقل عمومی و مشوق های مالی به خودروسازان استفاده می شود.

فیروزی در انتها خاطرنشان کرد: این مورد از رانت، فساد و دلالی در بازار خودرو جلوگیری می کند. در مدل فعلی عرضه خودرو، دلالان با خرید کدملی و برنده شدن در قرعه کشی، سود زیادی را بدست می آورند. هم اکنون با عنایت به دستوری بودن قیمت خودرو صفر و فاصله آن با قیمت واقعی خودرو، زمینه ای بسیار مناسب برای دلالان و واسطه گران برای خرید خودرو به قیمت مصوب و فروش آن با قیمت هایی بسیار بالاتر از حد انتظار، به وجود آمده است. به صورت مثال قیمت مصوب خودرو پارس در آذر ۹۹ در حدود ۱۲۰ میلیون تومان است در حالیکه همین خودرو در بازار آزاد در حدود ۲۳۵ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. این اختلاف قیمت که نزدیک به ۱۰۰ درصد تفاوت را نشان می دهد، همگی به جیب دلالان رفته و به این ترتیب، سودهایی کلان و بدون زحمت را راهی جیب این افراد خواهد نمود. این اشکالات، بی نتیجه بودن روش قرعه کشی و عرضه خودرو با قیمت دستوری را نشان داده است و مسئولین باید هرچه سریع تر برای رفع این مشکل، چاره ای را پیاده کنند. به نظر می رسد فروش خودرو در بورس کالا تا حدود زیادی جلوی زیان دهی بیشتر خودروسازان و جولان دهی دلالان را خواهد گرفت و سبب کشف قیمت واقعی خودرو توسط خود مردم خواهد شد. ضمناً با بندهایی که در این طرح وجود دارد، خودروسازان با افزایش تولید، کیفیت و ایمنی، مشمول دریافت پاداش می شوند که این می تواند انگیزه ای برای رشد این صنعت باشد.
 

1399/09/15
13:18:12
5.0 / 5
389
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
تبلیغات
آگهی در شاپ کار