آرش محبی نژاد در گفت و گو با ایرنا، تصریح کرد: خودروسازان داخلی مراکز تحقیق و توسعه دارند منتهی بودجه ای که در این مراکز صرف می شود به نسبت بودجه ای که در جهان به این امر اختصاص می یابد، قابل قیاس نیست و به چشم نمی آید.
وی با بیان آنکه در حال حاضر خودروهای تکراری و قدیمی با کمی تغییرات جزیی که نظر مشتریان را جلب نمی کند، تولید و عرضه می شود، اظهار داشت: متاسفانه موضوع تحقیق و توسعه در صنایع کشور بویژه در صنعت خودرو، به نظر می رسد به ورطه فراموشی سپرده شده است.
این فعال حوزه خودروی کشور با بیان آنکه تولید متنوع خودرو و جلب نظر مشتریان تنها با کلید تحقیق و توسعه باز می شود، گفت: ۲۵ درصد هزینه تحقیق و توسعه جهان توسط ۲۰ شرکت انجام گرفته که در میان این شرکت ها چهار خودروساز بنام جهانی از جمله فولکس واگن، تویوتا، دایملر و جنرال موتورز قرار دارند که نشان می دهد جایگاه تحقیق و توسعه در جهان بسیار ویژه است و می تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند.
محبی نژاد با بیان اینکه تنها طی سال ۲۰۱۳ در ایالات متحده آمریکا حدود ۱۸ میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه در صنعت خودرو شده است، افزود: این کشور در حمایت از صنعت خودروی خود، بودجه های کلانی را به تصویب می رساند.
وی در عین حال تصریح کرد: در کشور ما بخاطر مشکلات عدیده ای که وجود دارد و عدم پرداخت نظامند به سیاست های توسعه، متاسفانه مقوله تحقیق و توسعه دچار کم توجهی شده است.