اهمیت چین در بازار خودروهای لوکس برقی و استراتژی مرسدس بنز
چین در حال حاضر بزرگترین و رقابتیترین بازار خودروهای برقی (EV) در جهان محسوب میشود و به مرکز نوآوری در این صنعت تبدیل شده است. برخلاف بازارهای غربی که تسلا پیشتاز مطلق بود، در چین، برندهای قدرتمند داخلی مانند BYD، Xpeng و Nio توانستهاند سهم عمده بازار را از آن خود کنند. برای برندهای لوکس آلمانی مانند مرسدس بنز، حضور قوی در چین حیاتی است، اما آنها با چالش دوگانهای روبهرو هستند: حفظ هویت لوکس و مهندسی آلمانی در عین انطباق با تقاضای چین برای فناوریهای جدید، قیمتهای رقابتی و امکانات رفاهی بومی.
مرسدس بنز برای مقابله با این چالش، استراتژی عمیقاً بومیسازی شدهای را در پیش گرفته است. این شامل سرمایهگذاری مشترک برای تولید داخلی (مانند Beijing Benz Automotive) و طراحی پلتفرمهایی است که ویژگیهای خاص بازار چین را در نظر میگیرند. استفاده از پلتفرمهای الکتریکی اختصاصی (مانند MMA) به مرسدس اجازه میدهد تا خودروهایی با معماری بهینه برای باتریها و فناوریهای جدید ارائه دهد. به علاوه، آنها اغلب خودروهایی با فاصله محوری کشیدهتر (Long Wheelbase) برای افزایش فضای پای سرنشینان عقب (که یک معیار لوکس بودن در چین است) طراحی میکنند، که این امر در مدلهای برقی جدیدشان نیز مشهود است.
یکی از بزرگترین فشارهای بازار چین، قیمتگذاری رقابتی است. برای مقابله با برندهایی مانند تسلا و شیائومی (که محصولاتی با امکانات بالا و قیمت پایین عرضه میکنند)، مرسدس مجبور به ارائه نسخههای اقتصادیتر است. استفاده از باتریهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) به جای باتریهای لیتیوم یون (NMC) در نسخههای پایه، یک اقدام استراتژیک برای کاهش هزینههای تولید و ارائه قیمت مناسبتر بدون قربانی کردن قابلیت اطمینان است، هرچند که ممکن است کمی از برد یا قدرت نهایی کاسته شود. این استراتژی، لوکسگرایی را در طبقه گستردهتری از خریداران شهری چین در دسترس قرار میدهد.
مرسدس بنز CLA ۲۶۰ L؛ سلاح آلمانی برای فتح بازار برقی چین
مرسدس بنز در تلاش برای نفوذ عمیقتر به بخش رقابتی و پرتقاضای سدانهای برقی در چین، نسخه پایهای و اقتصادی سدان الکتریکی جدید خود را با نام CLA ۲۶۰ L معرفی کرده است. این مدل که برای جذب خریداران جوان و شهری که به دنبال تجربه رانندگی لوکس برقی با قیمتی قابل دسترستر هستند، طراحی شده، نشاندهنده یک تاکتیک زیرکانه در استراتژی بازار چین است.
هوشمندی در کاهش هزینه: فرمول "برد کافی، قیمت مناسب"
CLA ۲۶۰ L به عنوان گزینه پایه در خط تولید برقی CLA، عمداً با کاهش در ظرفیت باتری و قدرت موتور قیمت خود را به سطح رقابتی نزدیک میکند. این مدل به یک باتری ۶۰ کیلووات ساعتی از نوع لیتیوم آهن فسفات (LFP) مجهز است. اگرچه این ظرفیت در مقایسه با مدل CLA ۳۰۰ L کاهش ۲۹ کیلووات ساعتی و ۲۶۶ کیلومتر برد کمتر را نشان میدهد، اما همچنان با ارائه ۶۰۰ کیلومتر برد استاندارد (بر اساس چرخه CLTC چین)، برای پوششدهی کامل نیازهای روزمره و سفرهای داخل شهری چین کاملاً کافی است. این رویکرد به مرسدس اجازه میدهد تا با قدرت ۲۲۰ اسب بخار (۱۶۵ کیلووات) – که همچنان رقابتی است – بدون افزایش سرسامآور قیمت، وارد بازار شود. کاهش اندک وزن خودرو از ۲,۰۲۰ کیلوگرم به ۲,۰۰۵ کیلوگرم نیز در همین راستا صورت گرفته است.
بومیسازی لوکس: فاصله محوری کشیدهتر، معماری ۸۰۰ ولتی
این سدان لوکس بر روی پلتفرم ماژولار مرسدس بنز (MMA) و توسط کارخانه پکن بنز تولید میشود. نکته کلیدی در طراحی برای بازار چین، وجود فاصله محوری کشیدهتر ۲,۸۳۰ میلیمتر است که فضای پای عقب را به صورت ملموسی بهبود میبخشد؛ یک الزام فرهنگی و لوکس در خودروهای چینی. علاوه بر این، مرسدس در این مدل از معماری پیشرفته ۸۰۰ ولتی استفاده کرده است. این معماری نوین در بازار برقی چین، امکان شارژ بسیار سریعتر را فراهم میکند و همچنین به کمک گیربکس دو سرعته، کارایی بالاتری را در سرعتهای بزرگراهی و رانندگیهای طولانی ارائه میدهد که به حفظ برتری فنی مرسدس کمک میکند.
امکانات دیجیتال و رقابت تنگاتنگ
طراحی CLA ۲۶۰ L همان زیباییشناسی مدرن و لوکس CLA ۳۰۰ L را حفظ کرده است؛ از جمله پنل جلوی مشکی براق با نوار نوری گسترده و چراغهای عقب با الگوی ستارهای شیک. در فضای داخلی، سدان اقتصادی مرسدس نیز از فناوریهای برجستهای استفاده میکند، از جمله یک کلاستر ۱۰.۲۵ اینچی و صفحه نمایش لمسی مرکزی ۱۴ اینچی. این خودرو برای تریمهای بالاتر، قابلیت استفاده از سیستم MB.OS با تراشه قدرتمند کوالکام اسنپدراگون ۸۲۹۵ را نیز حفظ کرده است. مرسدس با قرار دادن قیمت تقریبی ۲۲۰,۰۰۰ تا ۳۴۰,۰۰۰ یوان (حدود ۳۱,۰۰۰ تا ۴۸,۰۰۰ دلار) برای سری CLA EV، خود را مستقیماً در مقابل رقبای سرسختی چون تسلا مدل ۳، اکسپنگ P۷ و شیائومی SU۷ قرار داده است که همگی سدانهایی با فناوری بالا و قیمت تهاجمی در این بازه هستند.