علایم خرابی حسگر اکسیژن و نحوه تست کردن آن

علایم خرابی حسگر اکسیژن و نحوه تست کردن آن به گزارش شاپ کار، حسگر اکسیژن یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن سوخته نشده در اگزوز را اندازه گیری می کند؛ اما چطور می توان علایم خرابی آنرا تشخیص داد؟


به گزارش شاپ کار به نقل از خبر آنلاین، به نقل از دیجیاتو، عملکرد بهینه موتور خودرو به دو عامل اصلی ترکیب صحیح سوخت و هوا و تنظیم دقیق زمان جرقه زنی بستگی دارد. کامپیوتر خودرو (ECU) برای دستیابی به این هدف، به اطلاعاتی از حسگرهای مختلف همچون حسگر اکسیژن نیاز دارد. این حسگر با اندازه گیری میزان اکسیژن در گازهای خروجی اگزوز، به ECU کمک می نماید نسبت صحیح سوخت و هوا را تنظیم کند تا از انتشار آلودگی بیش از اندازه و مصرف سوخت بالا جلوگیری شود. علایم خرابی حسگر اکسیژن می تواند مشکلات گوناگونی را برای خودرو بوجود آورد.
حسگر اکسیژن چیست؟ حسگر اکسیژن یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن سوخته نشده در اگزوز را اندازه گیری می کند و اطلاعات آنرا به ECU می فرستد. این اطلاعات برای تعیین نسبت بهینه هوا به سوخت اهمیت بالایی دارد و تضمین کننده عملکرد صحیح موتور و کنترل آلایندگی خودرو است. درصورت خرابی، حسگر نمی تواند این نسبت را به درستی گزارش کند که منجر به مصرف سوخت بیشتر، افزایش آلایندگی و حتی صدمه به قطعات دیگر مانند مبدل کاتالیزوری می شود.


خودرو ها حداقل یک حسگر اکسیژن پیش از مبدل کاتالیزوری و یک حسگر در هر اگزوز دارند. تعداد دقیق آنها بستگی به سال تولید، سازنده، مدل و نوع موتور خودرو دارد. مدلهای قدیمی معمولا چهار حسگر اکسیژن دارند.
علل خرابی حسگر اکسیژن حسگر اکسیژن یک قطعه مصرفی با عمر مشخص است، اما عوامل زیر می توانند سبب خرابی زودهنگام آن شوند:
افزایش بیش ازحد دمای گازهای آلاینده: اگر دمای گازهای خروجی از موتور از حد مجاز فراتر رود، به این قطعه الکترونیکی حساس صدمه می رسد. تجمع رسوب و آلاینده ها: بنزین بی کیفیت (با کربن زیاد) یا نشتی مایعات خودرو (مانند سیلیکات ناشی از نشت مایع خنک کننده یا فسفر ناشی از مصرف بیش ازحد روغن) می تواند سبب تجمع رسوب روی سطح حسگر شود و عملکرد آنرا مختل کند. خرابی واشر منیفولد اگزوز: خرابی این واشر سبب تماس مستقیم حسگر با حجم بالایی از گازهای آلاینده شده و به آن صدمه می رساند. علایم خرابی حسگر اکسیژن

تشخیص بموقع خرابی حسگر اکسیژن برای ممانعت از صدمه های بیشتر و هزینه های اضافی ضرورت دارد. نشانه های رایج خرابی این حسگر عبارتند از:
روشن شدن چراغ چک موتور: این نخستین و جدی ترین نشانه است که احتیاج به دیاگ زدن برای تشخیص دقیق مشکل دارد. افزایش ناگهانی مصرف سوخت: خرابی حسگر سبب می شود نسبت سوخت و هوا به درستی تنظیم نشود و موتور سوخت بیشتری مصرف کند (تا ۴۰ درصد افزایش مصرف). خروج دود تیره و غلیظ با بوی بد از اگزوز: این نشانه ناشی از احتراق ناقص و سوختن بنزین اضافی است که می تواند بوی نامطبوعی شبیه به «تخم مرغ گندیده» (به دلیل تولید دی اکسید گوگرد) بوجود آورد. کاهش عملکرد موتور و ریپ زدن: به هم خوردن نسبت سوخت و هوا، راندمان احتراق را کاهش داده و سبب کارکرد نامرتب موتور، مکث یا از دست دادن قدرت می شود. سروصدای غیرعادی موتور: ممکنست صداهایی مانند ضربه، دنگ دنگ یا تق تق (ناشی از شل شدن اتصالات) از موتور شنیده شود که به سبب مخلوط سوخت و هوای نامناسب است. صدمه دیدن کاتالیست: افزایش دمای موتور و گازهای آلاینده به سبب خرابی حسگر اکسیژن می تواند به مبدل کاتالیزوری صدمه جدی وارد کند. گاز نخوردن خودرو: ECU در تنظیم زمان دقیق جرقه زنی گرفتار مشکل می شود و خودرو به درستی شتاب نمی گیرد. بالا بودن دور موتور در حالت درجا: ممکنست ECU وضعیت خودرو را اشتباه تشخیص دهد و دور موتور را در حالت درجا بالاتر از حد عادی (حدود ۱۰۰۰ دوربردقیقه) نگه دارد. رد شدن در تست معاینه فنی: به سبب افزایش میزان آلاینده های خروجی از اگزوز. اخطار خرابی مدار گرمایشی خودرو: این اخطار هم می تواند نشانه ای از عملکرد نادرست حسگر اکسیژن باشد. تعویض حسگر اکسیژن

حسگر اکسیژن قابلیت تعمیر ندارد (مگر در موارد شل شدن اتصالات) و درصورت تشخیص خرابی، باید تعویض شود.
عمر مفید: برای خودرو های جدید، معمولا بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ هزار کیلومتر و برای خودرو های مدل پایین تر یا پرکارکرد، حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر است. تعویض هم زمان: اگر یکی از سنسورها خراب شد، احیانا بقیه هم به آخر عمر خود نزدیک هستند و بهتر است همزمان تعویض شوند. مکان تعویض: این قطعه معمولا در راه اگزوز قرار دارد و برای تعویض آن باید به تعمیرگاه رجوع کنید. پیش گیری از خرابی مراجعه به تعمیرکار متخصص: برای تعمیر خودروی خود به تعمیرگاه های متخصص رجوع کنید. انجام سرویس دوره ای: برنامه تعمیر و سرویس دوره ای خودرو که توسط سازنده سفارش شده را انجام دهید. رسیدگی فوری به مشکلات: هیچگاه رسیدگی به علایم مشکل ساز را به تعویق نیندازید. استفاده از قطعات باکیفیت: مطمئن شوید که تعمیرکار از قطعات اصل و با کیفیت برای جایگزینی استفاده می نماید. شبیه ساز حسگر اکسیژن چیست؟ شبیه ساز حسگر اکسیژن نوعی جایگزین ثانویه برای حسگر اکسیژن است که سیگنال های شبیه سازی را برای ارزیابی و استفاده در خارج از جاده فراهم می آورد.
روش تست حسگر اکسیژن چطور است؟ برای تست حسگر اکسیژن، چند راه پیش روی شما است. البته باید توجه داشته باشید که برای تست حسگر اکسیژن به کمک یک مکانیک حرفه ای و همینطور ابزارهای او نیاز خواهید داشت.
روش اول، استفاده از دستگاه دیاگ این تکنیک، دقیق ترین روشی است که با بهره گیری از آن می توانید حسگر اکسیژن را تست کنید. درصورتی که این حسگر مشکل داشته باشد، خطایی تحت عنوان خطای حسگر اکسیژن روی دستگاه دیاگ به نمایش درخواهد آمد. همینطور یک حسگر اکسیژن سالم باید در حالت کارکرد آرام موتور، ولتاژی بین ۰.۱ الی ۰.۹ ولت داشته باشد. درصورتی که حسگر اکسیژن چنین ولتاژی را نشان ندهد، میتوان با اطمینان اظهار داشت که حسگر خراب شده است.
روش دوم، استفاده از دستگاه مولتی متر یا ولت متر اگر دستگاه دیاگ در دسترس شما قرار ندارد، می توانید از یک ولت متر یا مولتی متر برای سنجش ولتاژ حسگر اکسیژن استفاده کنید. اگر مقدار ولتاژ حسگر بین ۰.۱ الی ۰.۹ در حال تغییر باشد، میتوان اطمینان داشت که حسگر سالم می باشد.
روش سوم، بررسی ظاهری در مواقعی که هیچ دستگاهی برای تست در دسترس شما قرار ندارد، می توانید از روش بررسی ظاهری استفاده کنید. وجود دوده سیاه و خشک روی حسگر و همینطور رنگ سفید یا رنگ گچی حسگر، نشان دهنده خرابی آن هستند.


در حالت استاندارد، یک حسگر اکسیژن باید روشن و تمیز باشد.
روش چهارم، استفاده از دستگاه تست حسگر اکسیژن برخی تعمیرگاه های حرفه ای، به دستگاه های تست اختصاصی حسگر اکسیژن مجهز هستند. این دستگاهها با اندازه گیری دقیق ولتاژ خروجی حسگر اکسیژن، سلامت یا عدم سلامت آنرا مشخص می کند.
کلام پایانی اگر هر یک از علایم خرابی حسگر اکسیژن را مشاهده کردید، بهتر است برای ممانعت از صدمه های بیشتر و افزایش هزینه ها در سریعترین زمان به تعمیرگاه رجوع کنید. این حسگر نقش برجسته ی در سلامت خودرو و همینطور کارکرد صحیح آن دارد.
باید به این مساله دقت داشته باشید که بروز خطاهای الکتریکی در دیگر قطعات خودرو، منجر به تضعیف حسگر اکسیژن خواهد شد. این مساله از جنبه دیگری هم قابل پیگیری می باشد، چون که وجود یک حسگر اکسیژن معیوب در خودرو، تاثیر منفی بر کارکرد دیگر قطعات همچون دریچه گاز و کوئل ها می گذارد.


بهترین راه برای حفظ اطمینان از عملکرد صحیح حسگر اکسیژن و دیگر قطعات الکترونیکی خودرو، بررسی دقیق آنها با بهره گیری از دستگاه دیاگ است. بهتر است تا در خدمات دوره ای یا به شکل فصلی، خودرو را بوسیله ی یک دستگاه دیاگ مورد بررسی قرار دهید و از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.



منبع:

1404/05/12
13:04:49
5.0 / 5
9
تگهای خبر: آلودگی , آنلاین , ابزار , استاندارد
این مطلب شاپکار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با