صادرات ایران ظرفیت سه برابر شدن را دارد

صادرات ایران ظرفیت سه برابر شدن را دارد به گزارش شاپ کار، رئیس کنفدراسیون صادرات اظهار داشت: صادرات ۵۸ میلیارد دلاری متناسب با پتانسیل های کشور نیست و امکان افزایش آن تا سه برابر وجود دارد.



به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در نشست خبری با اشاره به اینکه اکسپو موقعیتی برای نمایش توانمندی های صادراتی کشور است، اظهار نمود: اکسپو در حوزه تجارت خارجی اهمیت بالای ی در شناسایی ظرفیت ها و معرفی کالاها و برقراری روابط تجار با طرف های خارجی دارد.
او ضمن اشاره به هدفگداری تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با کشورهای آفریقایی در سالجاری، افزود: رسیدن به این هدف سخت نیست اما الزاماتی نیاز دارد. یکی از این الزامات با عنایت به مسافت زیاد قاره آفریقا با ایران، رفع موانع حمل و نقل است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به لزوم برقراری حمایت های سازمان توسعه تجارت بخصوص در تعریف مشوق های صادراتی به آفریقا اشاره و اظهار نمود: تسهیل روابط بانکی در تجارت با کشورهای آفریقایی هم از دیگر الزامات خیلی مهم است.
او تصریح کرد: قاره آفریقا یکی از واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران است که سرمایه گذاری مشترک بخصوص در زمینه ادوات کشاورزی فرصت خوبی برای همکاری دو طرف خواهد بود.
لاهوتی ضمن اشاره به رکوردزنی میزان صادرات ایران در سال ۱۴۰۳ و عبور آن از ۵۸ میلیارد دلار، اظهار داشت: این میزان متناسب با پتانسیل های کشور نیست و امکان افزایش آن تا سه برابر وجود دارد. دراین میان باید نگاه ویژه ای به آفریقا بعنوان بازار جدید داشته باشیم. در صورت موفقیت مذاکرات ایران و آمریکا یکی از اهداف مهم در ایجاد گسترش و تنوع بازار، قاره آفریقا خواهد بود.
در ادامه این نشست شهاب علی عرب، نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، ضمن اشاره به حضور هیأت های تجاری، از کشورهای مختلف در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵، اظهار داشت: در این نمایشگاه با هماهنگی وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تور اپراتورهای زیادی به کشور دعوت شده با جاذبه های گردشگری ایران آشنا گردند. نشست های بی تو بی با بخش خصوصی و تورگردان ها می تواند، فرصت خوبی برای اقتصاد بخش توریسم باشد.
علی عرب افزود: وضعیت صنعت توریسم در سال ۱۴۰۳، مناسب نبود ولی به نظر می آید سال جاری میتوان به رونق این صنعت امیدوار بود تا در سال جدید ورودی توریست به ایران افزایش یابد.
نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران اضافه کرد: در صورت توافق ایران و آمریکا و برداشته شدن تحریم ها، گردشگران آمریکایی که بیشترین ارزآوری را دارند، به کشور وارد خواهند شد. حتی در مرحله مذاکره دو کشور هم نشانه هایی از ورود تورهای گردشگری آمریکایی به ایران دیده می شود و این نویدبخش خوبی برای گردشگری در ایران است.
او خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته مهم ترین ورودی گردشگری ایران، گردشگری مذهبی- زیارتی بود که از کشورهای عراق، کویت، قطر و تعدادی کمی هم از عربستان به ایران می آمدند. سال جاری امکان دارد سهم عربستان به علت گسترش روابط سیاسی، بیشتر هم شود. همه این موارد نشان داده است که سال خوبی برای گردشگری ایران خواهد بود.

به صادرات صنایع خلاق توجه شود

در ادامه مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران ضمن اشاره به اهمیت رویداد صادراتی ایران اکسپو اظهار داشت: اقتصاد فرهنگ و هنر و اقتصاد صنایع خلاق از دو جهت اهمیت دارد. این بخش از اقتصاد در دوران رکود، فرصت خوبی برای رشد اقتصادی کشور بود.
حاجی آقامیری افزود: حجم صادرات صنایع خلاق در دنیا حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است و این نشان از ظرفیت این حوزه از اقتصاد دارد.
او اضافه کرد: صنایع خلاق تمامی محصولات فرهنگی را در بر دارد؛ از موسیقی و سینما تا صنایع دستی، هنرهای تجسمی و فرش ایران در این بخش قرار دارد و ظرفیت خوبی برای نمایش توان صادراتی ایران است. البته این حوزه هم از تحریم ها صدمه دیده است؛ بعنوان مثال، حجم صادراتی فرش دستباف در سال ۱۳۷۳ حدود دو میلیارد دلار بود و در سالهای اخیر این عدد به رقم ناچیزی رسیده است.
او تصریح کرد: باید بتوانیم بازارهای خویش را توسعه دهیم و موانع در طول مسیر برطرف شود.
حاجی آقامیری ضمن اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی اظهار داشت: بخش عمده موانع صادرات به مساله تحریم های خارجی برمی گردد. در فضای ایران هراسانه و تحریم، آن چه می تواند فضا را برای فعالان اقتصادی، هموار کند، دیپلماسی فرهنگی است. استفاده از این ظرفیت به توسعه صادرات و پیشبرد دیپلماسی کمک می نماید.

تجار برای توسعه روابط تجاری به زمینه سازی های سیاسی نیاز دارند

لاهوتی در جواب سوالی در رابطه با رابطه تجاری ایران و آمریکا، اظهار داشت: مرجع ثبت اتاق های مشترک، اتاق ایران است و در صورت موفقیت مذاکرات، اتاق مشترک ایران و آمریکا هم می تواند مجدد فعال شود.
او اضافه کرد: تجار به زمینه سازی های سیاسی برای توسعه روابط تجاری نیاز دارند. در ارتباط با آمریکا مبحث سرمایه گذاری های مشترک مطرح شده اما همه اینها نیازمند به سر انجام رسیدن مذاکرات است.


منبع:

1404/02/10
10:06:10
5.0 / 5
13
تگهای خبر: آمریكا , سرمایه گذاری , صادرات , صنعت
این مطلب شاپکار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با