با تولید موتور كم مصرف سه استوانه ایران خودرو محقق می شود؛

صرفه جویی ۶۸۴ میلیون دلاری در یارانه سوخت

صرفه جویی ۶۸۴ میلیون دلاری در یارانه سوخت به گزارش شاپ کار با تولید خانواده موتور کم مصرف سه استوانه ایرانی، صرفه جویی کلی یارانه سوخت برای شمارگان تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی در یک دوره پنج ساله، حدود ۶۸۴ میلیون دلار خواهد بود.



به گزارش شاپ کار به نقل از مهر به نقل از ایکوپرس، پیمان شرقی مدیر توسعه و صنعتی سازی موتور کم مصرف ایران خودرو عنوان کرد: با تولید خانواده موتور کم مصرف سه استوانه ایرانی، علاوه بر کاهش ۲۵ درصدی میزان تولید گازهای گلخانه ای، صرفه جویی کلی یارانه سوخت برای شمارگان تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی در یک دوره پنج ساله، حدود ۶۸۴ میلیون دلار خواهد بود. شمارگان تولید خانواده موتور سه استوانه طی پنچ سال بعد از آغاز تولید، سالانه بالغ بر ۷۰۰ هزار دستگاه خواهد بود. این موتورها در محصولات جدید ایران خودرو و در سطح ملی، قابلیت نصب بر روی سایر خودرو های داخلی را دارد.
وی اضافه کرد: اولین موتور کم مصرف سه استوانه ایرانی با استفاده از توان علمی و خلاقیت مهندسان گروه صنعتی ایران خودرو، بدون وابستگی به شرکای خارجی و با همت سازندگان داخلی در شرایط تحریم های بین المللی طراحی و ساخته شده که قابل رقابت با موتورهای روز مشابه خودروسازان اروپایی است.
شرقی اضافه کرد: موتور کم مصرف سه سلیندر متناسب با جغرافیای اقلیم ایران طراحی، تولید و نمونه سازی شده است.
وی ضمن اشاره به این که پیشرانه سه استوانه ایرانی، قابل رقابت با موتورهای مشابه خودروسازان بزرگ است، اضافه کرد: این طرح، ایران را در زمره کشورهایی قرار می دهد که دارای مالکیت دانش طراحی و توسعه موتورهای سه استوانه کم مصرف با تزریق مستقیم سوخت و سازگار با محیط زیست هستند.
مدیر توسعه و صنعتی سازی موتور کم مصرف ایران خودرو، هدف از اجرای این طرح را تحقق بیانات مقام معظم رهبری و دست یابی به مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با سطح آلایندگی یورو شش، اقتصادی بودن موتور در چرخه عمر محصول و قابلیت به کارگیری در خودرو های دو رگه (هیبرید) عنوان نمود.
وی تصریح کرد: خانواده موتور سه استوانه کم مصرف با پنج محصول شامل دو پیشرانه تنفس طبیعی ۱ و ۱.۳ لیتری با فناوری تزریق سوخت درگاهی (PFI)، موتور سوم از نوع ۱.۳ لیتری پرقدرت با فناوری توربوشارژ (TC) و تزریق درگاهی بنزین، چهارمین پیشرانه با ظرفیت ۱.۳ لیتر، پایه گازسوز با پاشش مستقیم بنزین به درون سیلندر و پنجمین و قدرتمندترین موتور از این خانواده هم یک پیشرانه ۱.۳ لیتری ۱۴۸ اسبی با استفاده از فناوری توربوشارژ و سامانه تزریق مستقیم بنزین (GDI) تحت مالکیت معنوی شرکت ایران خودرو است. نمونه های دیگر این خانواده موتور، در نیمه نخست سال آینده معرفی خواهد شد.
شرقی ضمن اشاره به این که گروه صنعتی ایران خودرو برنامه تجاری سازی موتور سه استوانه را متناسب با نقشه راه قوای محرکه محصولات آینده خود و با رویکرد جهادی دنبال می کند، خاطرنشان کرد: تولید قطعات اصلی این پیشرانه مانند بدنه و سرسیلندر و هم همبندی آن، در شرکت ایران خودرو صورت خواهد گرفت.

1399/12/08
15:43:21
0.0 / 5
318
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
تبلیغات
آگهی در شاپ کار