در طول سه ماهه دوم سال میلادی 2014 که جنرال موتورز برای رفع نقص 22 میلیون خودرو فراخوان داد کل هزینه های جنرال موتورز در سال 2014 را به رقم 2.5 میلیارد دلار رساند و مری بارا مدیر عامل این شرکت را سه بار به کنگره آمریکا کشاند که در تلویزیون و رسانه ها هم انعکاس یافت. بارها و بارها در برنامه های تلویزیونی شرکت جنرال موتورز دستمایه طنز و تمسخر قرار گرفت. امانتیجه چه شد: سهم جنرال موتورز از بازار خودروی آمریکا افزایش یافت و قیمت سهام این شرکت 5 درصد رشد کرد.
قاضی کنت فینبرگ
پیامی که سرمایه گذاران از این رویداد دریافت کردند این بود که به همه ی لطمه هایی که به شهرت جنرال موتورز وارد آمد و هزینه های سنگینی را متحمل شد اما به دلیل توانایی در تولید و فروش محصولات خوب یک شرکت قابل اتکا است.
همین روزها است که قاضی کنت فینبرگ تکلیف میزان خسارت قربانیان حوادث ناشی از نقص فنی در خودروهای جنرال موتورز را مشخص کند. در آن صورت هزینه های جنرال موتورز چند میلیارد دلار دیگر هم اضافه خواهد شد. همان طور که در بهار امسال وزارت دادگستری آمریکا شرکت تویوتا را به خاطر مسائل ایمنی و قربانیان حوادث ناشی از نقص و ایراد فنی 1.2 میلیارد دلار جریمه کرد.
دیوید ویستان تحلیل گر شرکت مورنینگ استار، میزان زیان جنرال موتورز بدون در نظر گرفتن هزینه های تعمیر خودروهای فراخوانده شده مثل جبران خسارت قربانیان و جریمه های حکومت را نزدیک به 7 میلیارد دلار تخمین زده که با احتساب هزینه های فراخوان سر از 9.5 میلیارد دلار در می آورد. این یعنی بیش از سود یک سال جنرال موتورز! جنرال موتورز در سال 2013 پیش از پرداخت مالیات 8.58 میلیارد دلار سود به دست آورد. سال 2013 جنرال موتورز 7.2 میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه و ارائه خودروهای جدید به بازار کرد. به بیان دیگر میزان خسارتی که امسال با آن مواجه شد حتی بیشتر از کل هزینه های تحقیقاتی یک سال این شرکت خودروساز بود.
با این حال چون جنرال موتورز 28.1 میلیارد دلار پول نقد و اوراق قرضه در اختیار دارد در پرداخت هزینه های به وجود آمده در اثر فراخوان دچار بحران نخواهد شد. اما نمی توان انکار کرد که روی تراز مالی این شرکت اثر جدید می گذارد. از نظر مدیران ارشد تراز مالی یک شرکت باید همانند «قلعه» باشد و منظورشان این است که باید قرض پایین و نقدینگی بالا باشد. با چنین تراز مالی یک شرکت خودروساز می تواند هم نوآوری داشته باشد و هم در دوره های زمانی که میزان فروش به دلایل فصلی کاهش می یابد دچار تزلزل نشود.