شاسی بوگاتی توربیون یک بلندگو است!، عکس

شاسی بوگاتی توربیون یک بلندگو است!، عکس به گزارش شاپ کار، بوگاتی توربیون فقط یک هایپرکار نیست، بلکه ویترینی از نوآوری های فنی آینده است؛ خودرویی که شاسی اش به یک بلندگو تبدیل گشته است!


امیرمسعود عابدین: بوگاتی توربیون پر از انواع نوآوری های جذاب است: یک فرمان که حول یک محور مرکزی می چرخد، یک صفحه کیلومترشمار تیتانیومی، سیستم تعلیق با قطعات چاپ سه بعدی و یک دیفیوزر عقب عظیم و غیره. به همه این ها، یک سیستم صوتی اضافه کنید که از بلندگوهای سنتی استفاده نمی کند.
نشریه تاپ گیر (Top Gear) اخیراً از دفتر مرکزی جدید ریماک در کرواسی، جایی که بوگاتی ریماک درحال توسعه توربیون است، بازدید کرده است. ماته ریماک (Mate Rimac)، مدیرعامل این شرکت، تمام نوآوری ها را در این خودرو و همینطور ریماک نورا (Rimac Nevera) به نمایش می گذارد و به شکلی سیستم صوتی در توربیون افتخار می کند. به جای استفاده از بلندگوهای سنتی، توربیون از عناصر پیزوالکتریک استفاده می نماید که بدنه فیبر کربن خودرو را به لرزش در می آورند. بنابراین، شاسی توربیون یک بلندگوی بزرگ است!
توضیح بیشتر: چطور شاسی به بلندگو تبدیل می شود؟

بلندگوهای معمولی از آهنربا و سیم استفاده می نمایند. وقتی برق به آنها می رسد، سیم پیچ جلو و عقب حرکت می کند و این حرکت سبب لرزش یک قطعه مخروطی شکل (مثل کاغذ یا فلز) می شود. این لرزش، هوا را تکان می دهد و ما آنرا به شکل صدا می شنویم. البته این نوع بلندگوها به خوبی کار می کنند، اما آهنرباهایشان سنگین هستند.
اما بلندگوهای پیزوالکتریک کمی فرق دارند. آنها به جای آهنربا، از یک کریستال (مثلاً کوارتز) استفاده می نمایند. وقتی برق به این کریستال برسد، آنرا به لرزه در می آورد و این لرزش سبب تولید صدا می شود. معمولا این نوع بلندگوها خیلی کوچک اند و در چیزهایی مثل ساعتهای دیجیتال یا زنگ اخطار استفاده می شوند.
در بوگاتی توربیون، همین فناوری بشکلی خلاقانه استفاده شده؛ یعنی به جای استفاده از یک دیافراگم کوچک، کل بدنه ی فیبرکربنی خودرو خودش به بلندگو تبدیل شده! ریماک حتی یک بلندگوی بزرگ تر (ساب ووفر) را هم در سقف ماشین نصب کرده که با همین روش کار می کند. نتیجه؟ صدایی باکیفیت بالا، بدون استفاده از بلندگوهای سنگین و سنتی.
ریماک می گوید: "کیفیت صدای این خودرو در جهانی متفاوت در مقایسه با شیرون است. ازاین رو ما وزن و فضا را ذخیره کردیم و کیفیت صدا را بهبود بخشیدیم. "
پیشگامی بوگاتی در استفاده از این تکنولوژی در حالیکه به نظر می آید این نخستین نمونه استفاده یک خودروساز از مبدل های پیزوالکتریک برای تبدیل یک وان فیبر کربن به بلندگو باشد، اما توربیون نخستین خودرویی نیست که از بخشی از ساختار بدنه خود برای بازتولید صدا استفاده می نماید. مرسدس بنز سیستمی به نام Front Bass را معرفی کرده که دیواره جلویی SL ۲۰۱۳ را به صورت مؤثر به یک جعبه بلندگوی بزرگ تبدیل کرد. با این وجود، این سیستم از بلندگوهای الکترومغناطیسی سنتی استفاده می کرد. ساختار خودرو فقط برای تقویت صدای بلندگوها استفاده می شد.
منبع: motor۱
۲۲۷۳۲۲



منبع:

1404/05/11
12:51:38
5.0 / 5
12
تگهای خبر: بنز , بوگاتی , تكنولوژی , توسعه
این مطلب شاپکار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با