دبیركل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران:
همكاری با خارجی ها باید در هم افزایی با ظرفیت های داخلی تعریف شود
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: بهره برداری هوشمندانه و آینده نگرانه در همکاریهای سازنده با برندهای برتر جهانی و هم افزایی با ظرفیت های باارزش بومی و ملی در دستور کار باشد.
«عباس هاشمی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: این انجمن بعنوان تنها تشکل ملی در صنعت لوازم خانگی، همیشه بر تقویت تولید ملی، تعمیق ساخت داخل و بومی سازی حداکثری با تاکید بر ظرفیت های داخلی تاکید داشته و همکاری و تعامل درست و سازنده با سایر تولیدکنندگان و برندهای معتبر جهانی را سفارش می کند.
وی اشاره کرد: هیچ ایرانی شریفی حاضر نیست حال که در دوران سخت تحریم ها، صنعت داخلی با تلاش و زحمت صنعتگران به خودکفایی نسبی رسیده، به دنبال واردات کالاهای مشابه باشد و به هیچ عنوان موافق واردات کالاهای نهایی تولید شده از هیچ کشوری نبوده و نیستیم.
هاشمی در عین حال اشاره کرد: موضوع همکاری با تولیدکنندگان معتبر جهانی با تاکید بر گسترش زیرساخت های صنعتی کشور، پیاده سازی استانداردهای روز، ارتقای رقابت پذیری محصولات، ایجاد شبکه تامین قطعات، ایجاد ارزش افزوده حداکثری، بومی سازی حداکثری، کمک به رقابت و تعاملات بین المللی و حضور مستمر و شایسته کمّی و کیفی صنایع ایرانی در بازارهای صادراتی قابل طرح است.
وی اشاره کرد: ارتقای رتبه و حصول جایگاه باارزش تحصیل کردگان و نخبگان ایرانی در سکوهای علمی و تحقیقاتی جهانی و دستاوردهای باارزش حاصله از حضور سرمایه های انسانی کارآمد در پیشبرد اهداف کلان صنعت و اقتصاد کشور، نافی بهره برداری هوشمندانه و آینده نگرانه از تعامل و همکاریهای سازنده با برندهای برتر جهانی و هم افزایی با ظرفیت های باارزش بومی و ملی و اتکا به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی نیست.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تاکید بر لزوم تکرار نشدن اشتباهات گذشته در انعقاد قرارداد همکاری با خارجی ها با لغو احتمالی تحریم ها در آینده، افزود: باید جهت گیری های کلان کشور به سمت و سویی باشد که ثبات اقتصادی و سیاسی و ثبات در قوانین و مقررات را شاهد باشیم، بطوریکه مدل اقتصادی کشور مشخص بوده و تفکر منسجم پشتیبانی از تولید و سرمایه گذاری های مولد باشد.
وی افزود: در این صورت اتصال سیستماتیک به شبکه اقتصاد جهانی را شاهد خواهیم بود، در این راستا باید فضای کارمان را شفاف کرده و فاکتورهای بانک جهانی را مدرک ارزیابی کشور قرار دهیم.
هاشمی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بعنوان متولی اصلی تولید در کشور می تواند در امتداد شعار سال، به مقررات زدایی در درون مجموعه خود پرداخته و در تعامل با سایر دستگاهها، با مشورت بخش خصوصی نسبت به اصلاح قوانین مزاحم و مخلّ تولید اقدام نماید.
وی بیان داشت: در صورتیکه برندهای جهانی تمایل به حضور در کشورمان داشته باشند، باید الزام هایی که پیش تر عنوان شده را برایشان تشریح کرده و آنها را در سرمایه گذاری ها درگیر نماییم تا به صورتی سرمایه گذاری های انجام شده در کشور صیانت شود.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تصریح کرد: وزارت صنعت در سالهای قبل شرکت های خارجی لوازم خانگی را ملزم به استقرار واحدهای تحقیق و توسعه (R&D)، تامین قالب های روز جهان به شرکت های ایرانی، آموزش مداوم در زمینه بازاریابی مطابق استانداردهای روز جهان، ایجاد شبکه تامین قطعات با قطعه سازان داخلی، توسعه دانش قطعه سازی، استفاده از مواد اولیه داخلی (در بخشی که امکان تامین آنها وجود داشت)، همین طور امکان صادرات محصولات تولید شده در ایران با برندهای خارجی در سایر کشورها می کرد.
وی افزود: وزارت صنعت اعتقاد داشت با پشتیبانی از سرمایه گذاری در داخل، رشد و توسعه و تعامل با برندهای جهانی حاصل می شود و ضمن تجربه نشدن مجدد انحصار مشابه آنچه در صنعت خودرو شاهد بودیم، بازارهای صادراتی کشورمان رشد خواهد یافت.
به گزارش شاپ کار به نقل از ایرنا، تحولات اخیر سیاست خارجی و احتمال رفع تحریم ها، بار دیگر احتمال بازگشت برندهای خارجی در حوزه لوازم خانگی خصوصاً برندهای مطرح کره ای را قوت بخشیده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب