رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی:

قطعه سازان برای افزایش تولید 15 هزار تن فولاد نیاز دارند

قطعه سازان برای افزایش تولید 15 هزار تن فولاد نیاز دارند به گزارش شاپ کار رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور از ارسال نامه این انجمن به وزیر صنعت، معدن و تجارت با مضمون رسیدگی به مشکلات قطعه سازان خودرو در تأمین فولاد در مچینگ فولاد مبارکه اطلاع داد و اظهار داشت: قطعه سازان برای تحقق «جهش تولید» ۱۵ هزار تن فولاد نیاز دارند.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا از انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، «محمدرضا نجفی منش» در این نامه آورده است: با عنایت به دستور رهبر معظم انقلاب در جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی و اشاره ایشان به «افزایش تولید خودرو با اتکا به ظرفیت قطعه سازان داخلی» لازم است تا موانع موجود در راه تحقق این افزایش تولید برچیده شود.
وی ضمن تشریح علل عرضه شده از جانب انجمن صنایع همگن قطعه سازی برای تغییر در سیاست های توزیع فولاد می افزاید: برپایه شیوه عرضه مستقیم ورق های فولادی در بورس، به طور معمول بعد از مزایده و تخصیص، باید پرداخت ها نقدی به شکل کامل صورت گیرد.
نجفی منش در نامه خاطرنشان ساخته است: فولاد خریداری شده بعد از گذشت نزدیک به سه ماه از زمان پرداخت نقدی، تحویل قطعه سازان می شود.
وی افزوده است: قطعه سازان باید مواد اولیه مورد نیاز خویش را در دوره سه ماهه پیش خرید کنند که این روش حتی سخت گیرانه تر از تسویه نقدی در زمان تحویل کالا است.
رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه آورده است: مشکلات نقدینگی مزمن در صنعت خودروسازی بر کسی پوشیده نیست و قطعه سازان با رشد چشم گیر قیمت نهاده های تولید، بیشتر از پیش به رفع موانع دسترسی ساده به مواد اولیه نیاز دارند.
وی خاطرنشان ساخته است: حالا تأمین نقدینگی برای تأمین مواد اولیه بزرگترین چالش افزایش تولید است، ازاین رو پیشنهاد شده که روش «مچینگ» یا خرید بوسیله « گشایش اعتبار اسناد داخلی» مجدد احیاء شود و مبنای عمل قرار گیرد.
نجفی منش می افزاید، دلیل دیگر برای تغییر سیاست های فولادی کشور را « دریافت مالیات بر ارزش افزوده بلافاصله بعد از تخصیص سهمیه در بورس» است، ازاین رو مالیات بر ارزش افزوده در روش خرید از بورس بلافاصله بعد از تخصیص سهمیه دریافت می شود، این در شرایطی است که تحویل کالا و صدور فاکتور فروش چند ماه بعد انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: ازاین رو قابلیت ثبت در گزارش فصلی در رابطه با مالیات ارزش افزوده امکان پذیر نیست و قطعه سازان از این مبلغ پرداختی در اعتبار ارزش افزوده نمی توانند استفاده کنند.
این مقام صنفی در نامه توضیح داد: با این روش، در عمل ۱۸ درصد مبلغ معامله از قدرت نقدینگی قطعه سازان کسر می شود و استناد به اسناد سالهای رکود خودروسازی را مورد انتقاد قرار داد.
وی افزوده است: تا آخر آبان ماه سال جاری میزان تولید خودرو افزایش داشته و طبق برنامه ریزی به عمل آمده، تولید خودرو برای ۶ ماه آینده به عدد ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید، ازاین رو استناد به صورت های مالی سال ۹۸ و سهمیه های تعیین شده قبلی به هیچ وجه راهکار مناسبی برای سال «جهش تولید» نیست.
نجفی منش اضافه کرده است: حداقل ۴۵ درصد از سهمیه سال ۹۸ هم در محاسبات اخیر برای تعیین سهمیه فولاد کسر شده است و پیشنهاد شده به جای نگاه به اسناد سالهای رکود تولید (۹۷ و ۹۸) وضعیت فعلی بررسی شود و اسناد قابل اتکا و غیرقابل انکار مبنای افزایش یا کاهش سهمیه تعیین شده قبلی قرار گیرد.
نجفی منش در این نامه به تشریح دلیل چهارم قطعه سازان برای اجبار آوری تغییر سیاست های توزیع فولاد پرداخته و می افزاید: سهمیه فولاد سال قبل قطعه سازان بیشتر از ۱۰ هزار تن بوده، ازاین رو با عنایت به افزایش تولید و نیاز ضروری این صنعت، حالا تخصیص حداقل ۱۵ هزار تن فولاد، افزایش تولید و پیشگیری از ناکامی در برنامه های اعلامی صنعت خودروسازی را تضمین خواهد نمود.
به گزارش شاپ کار به نقل از ایرنا، حالا مجموع بدهی خودروسازان به زنجیره تأمین داخلی به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و مانده بدهی معوق تعیین تکلیف نشده خودروسازان به قطعه سازان بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.



منبع:

1399/09/30
14:09:25
5.0 / 5
720
تگهای خبر: افزایش تولید , بورس , تولید خودرو
این مطلب شاپکار را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با
X