سید جعفر تشکری هاشمی با یادآوری اینکه تستهای دورهای معاینه فنی عاملی پیشگیرانه هستند که هم حافظ جان مردماند و هم محیط زیست افزود: وقتی در یک تست دورهای صحت و سلامت عملکرد سیستم سوخت اتوبوسی بررسی میشود نتایج آن تنها به کاهش حجم آلایندههای تولیدی و پاکی هوای شهرها نمیانجامد بلکه ایرادات فنی خودرو که حادثهساز هستند برطرف میشوند.
وی با تاکید بر اینکه رانندگان اتوبوسهای مسافربری با بیتوجهیشان به نکات مهم ایمنی که در معاینه فنیهای دورهای رعایت میشود شاخص ایمنی سفرهای جادهای را کاهش میدهند تصریح کرد: وقتی در گزارشات اشکال فنی توسط کارشناسان به ثبت میرسد به این معناست که زنگ خطر به صدا در آمده و جان راننده در خطر است. مسئله مهمی که اگر مورد غفلت واقع شود مرگ آفرین است.
به گفته تشکری هاشمی بر اساس قانون، نظارت بر عملکرد اتوبوسهای برون شهری برعهده وزارت راه و درون شهری بر عهده شهرداریهاست. مسئله مهمی که به نظر میرسد از سوی شهرداریها به درستی در حال اجراست اما در مبادی سفر با جدیت کمتری در حال پایش و نظارت است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تاکید کرد: به منظور نظارت هر چه دقیقتر، آئین نامهای در کمیسیون کلانشهرهای دولت مطرح و در حال پیگری برای تصویب است تا در قالب آئیننامهای همگانی به همه دستگاههای ذی صلاح ابلاغ شود و سپس با جدیت نیز به اجرا درآید. به نظر میرسد با ابلاغ این آئیننامه ابهامات کنونی نیز برطرف میشود و روند نظارت فنی بر اتوبوسهای مسافربری با ساز و کار منظمی قوت مییابد.