عرضه اسباب بازی های قاچاق کشف شده به بازار!

عرضه اسباب بازی های قاچاق کشف شده به بازار! به گزارش شاپ کار، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی اعلام نمود: در مواقع برخورد با اسباب بازی های قاچاق سخت گیری کافی انجام نشده و بخش زیادی از اسباب بازی های قاچاق کشف و ضبط شده، باردیگر وارد بازار می شود.



به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به واکاوی چالش های صنعت اسباب بازی و ارائه راهکارهای تقنینی پرداخته است.
در ابتدای این گزارش آمده است که اسباب بازی محصولی فرهنگی و از مهم ترین عوامل الگوساز و تأثیرگذار در ایجاد شخصیت و پرورش خلاقیت و مهارت های کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان است. صنعت اسباب بازی نیز ازجمله صنایع فرهنگی و خلاق است که با تنوع بالای خود گستره وسیعی از علایق و سلایق را در بستر سرگرمی و رفتارسازی فرهنگی در برگرفته و از گردش مالی قابل توجهی نیز در صنعت سرگرمی برخوردار می باشد. در بازار اسباب بازی ایران، مغایرت ها و کمبودهای اطلاعاتی پرشماری در آمارهای موجود، قابل تشخیص می باشد.
با این حال، در مجموع سهم پایین تولیدات داخلی استنباط می شود. در بُعد اسناد و مصوبات نیز رویکرد سیاستی مشخص و هدفمندی قابل دریافت نیست و بطور کلی به سیاست گذاری در این عرصه کم توجهی شده است.
در قسمتی از این گزارش در مورد اسباب بازی های قاچاق تاکید شده که در بین کالاهای قاچاق موجود در کشور کالایی مانند اسباب بازی وجهه لطمه زنندگی بیشتری دارد (برای مثال در مقایسه با لوازم خانگی). بدین سان در مواقع برخورد با چنین اسباب بازی هایی سخت گیری کافی انجام نشده و بخش زیادی از اسباب بازی های قاچاق کشف و ضبط شده، به روش های مختلفی مانند فروش بوسیله مزایده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی باردیگر وارد بازار می شود. این اسباب بازی ها علاوه بر این که ضربه ای جدی بر پیکره تولیدکنندگان واقعی وارد میکند از نظر فرهنگی نیز عمدتا حاوی ارزش ها و نمادهای لطمه زا و مهاجم است.
از سویی دیگر میزان تقاضای موجود در بازار اسباب بازی کشور ایجاب می کند که واردکنندگان توزیع کنندگان و فروشندگان برای تامین نیاز بازار به کالاهای قاچاق روی بیاورند. در این خصوص نیاز است که سیاست ها و اقدامات مدنظر بر افزایش کمی و کیفی تولیدات داخلی متمرکز شده تا به تدریج کالاهای تولید داخل جایگزین کالاهای قاچاق شوند، البته طی سالهای فعالیت حوزه اسباب بازی در کشور با اقدامات انجام شده و شرایط به وجود آمده (از قبیل افزایش تولیدکنندگان داخلی، ایجاد محدودیت در واردات و بالا رفتن نرخ ارز)، به تدریج سهم کالاهای تولید داخل در بازار رشد قابل توجهی یافته و از میزان بسیار اندک زیر ۱۰ درصد به حدود یک سوم و حتی طبق برخی آمارهای اعلامی که پیش تر اشاره شد نزدیک به پنجاه درصد از بازار اسباب بازی رسیده است. با این وجود، چه از نظر ذائقه و گرایش مخاطبان و چه از نظر گردش مالی اسباب بازی های قاچاق همچنان حضوری مؤثر و چشم گیر در بازار اسباب بازی کشور دارند.
از این منظر، اصلی ترین و اولویت ترین چالش های صنعت اسباب بازی عبارتند از برخوردار نشدن صنعت اسباب بازی از تسهیلات بخش فرهنگ، کاستی های جدی در نظام آماری و مدیریت دانش، رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی تولیدکنندگان داخلی و رواج کپی غیرقانونی، خلأ نظام صنفی صنعت اسباب بازی، سهم بالای کالای قاچاق در بازار و کم توجهی به پیوست نگاری و بازارپردازی فرهنگی.
با تمرکز بر مسائل مورد اشاره، راهکارهایی شامل افزودن محصولات اسباب بازی به لیست کالاهای فرهنگی مشمول تسهیلات مالیاتی، ایجاد نظام آماری و زمینه های مشورتی و توسعه دهنده (نظیر استارت آپ و انکوباتور)، صیانت از حقوق مالکیت معنوی طراحان و تولیدکنندگان با استفاده توأمان از ابزارهای سلبی و ایجابی، تشکیل و تقویت نظام صنفی صنعت اسباب بازی، مقابله با کپی غیرقانونی و قاچاق و طراحی الزامات و مشوق های تقویت پیوست فرهنگی پیشنهاد می شود.
برای مطالعه متن کامل این گزارش اینجا را کلیک کنید.


منبع:

1402/10/17
10:23:29
5.0 / 5
260
تگهای خبر: افزایش تولید , بازی , پژو , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با