علت اختلال در پیامک های سامانه همتا چیست؟

علت اختلال در پیامک های سامانه همتا چیست؟ شاپ کار: در حالی که قطعی پیامک های سامانه همتا، خریداران و فعالان بازار موبایل را به دردسر انداخته است، یکی از مسئولان شرکت همراه اول، اختلالات پیش آمده را رد کرد.



به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، طرح رجیستری تلفن همراه در دولت گذشته و از سال ۱۳۹۶ با هماهنگی دو وزارتخانه صمت و ارتباطات اجرائی شد؛ بر طبق این طرح، تلفن های همراه بمنظور دریافت خدمات اپراتوری، باید بایستی حتما با استفاده از کد فعال سازی و بوسیله سامانه همتا فعال شوند تا به همین واسطه، از ورود قاچاق گوشیهای بی کیفیت و یا قاچاق به بازار جلوگیری شود. بنابر اظهارات مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تا قبل از اجرائی شدن طرح رجیستری، ۹۰ درصد بازار تلفن همراه در اختیار قاچاقچیان بوده اما با پیاده سازی کامل این طرح در چند سال اخیر، حدودا میزان قاچاق در این گروه کالایی نزدیک به صفر شده است.
یکی از مزایای راه اندازی سامانه همتا این است که خریداران گوشی تلفن همراه می توانند با استعلام اطلاعات از این سامانه، نسبت به اصالت و حتی تضمین کالا اطمینان پیدا کنند؛ در حقیقت، هنگامی که خریداران تلفن همراه، گوشی قاچاق می خریدند، بمحض آنکه سیمکارت در گوشی قرار می گرفت بلا فاصله پیامک هشدار از سمت سامانه همتا برای این افراد ارسال می شد و مشتری می توانست با اطلاع از آن پیامک و بلا فاصله بعد از خرید، فوراً گوشی را به فروشنده مرجوع کند و همین قضیه از اختلاف و درگیری بین مشتری و فروشندگان جلوگیری به عمل می آورد.
اما با اینحال اخیراً گزارش هایی به دست خبرنگار مهر، رسیده است که پیامک های اطلاع رسانی سامانه همتا و درگاه کد دستوری #۷۷۷۷* برای برخی مشترکان همراه اول، مبتلا به اختلال جدی شده است.
علت اختلال در پیامک های سامانه همتا چیست؟
بر اساس پیگیری خبرنگار مهر از سامانه همتا، اختلال در خدمات پیامک این سامانه برای دارندگان سیمکارت های همراه اول، تأیید شد. براین اساس، در یک ماه گذشته ثبت و انتقال مالیک گوشیهای تلفن همراه و استعلام قانونی بودن یا نبودن آنها توسط سیمکارت همراه اول بسیار دشوار شده است.
شنیده ها از بازار گوشیهای تلفن همراه نیز نشان می دهد، اختلال در سامانه همتا به قدری جدی است که خدمات پیامکی این سامانه برای سیمکارت های همراه اول، در طول روز ۲ تا ۳ ساعت برقرار است و در باقی زمان ها، پاسخی از سمت همتا برای سیمکارت های همراه اول ارسال نمی گردد.
همراه اول: پیامک های همتا فعال است اما مطالبات ما پرداخت نشده است!
اما مسئولان شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) نظر دیگری دارند و معتقدند هم اکنون خدمات سامانه همتا فعال بوده و پیامک های این سامانه برای مشترکان همراه اول، ارسال می شود و خدمات رسانی دراین زمینه بدون اشکال در حال انجام می باشد. طبق ادعای مسئولان این شرکت، عدم پرداخت مطالبات همراه اول توسط سامانه همتا و مشخص نبودن مسئولان این سامانه برای پیگیری از طرف همراه اول، علت اصلی مشکلات به وجود آمده است.
مدیرکل کسب وکار سازمانی همراه اول: متولی سامانه همتا مشخص نیست
در همین راستا، مصطفی درجزی، مدیرکل کسب وکار سازمانی همراه اول در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، درباب اختلالات پیامک سامانه همتا برای سیمکارت های همراه اول اظهار داشت: هم اکنون پیامک های سامانه همتا برای مشترکین همراه اول وصل است؛ اما از سال ۱۳۹۶ تا به امروز حتی یک ریال از جانب سامانه همتا به همراه اول پرداخت نشده و این سامانه بدهی سنگینی به شرکت همراه اول دارد.
وی اضافه کرد: بصورت مداوم در جلسات گوناگون اعلام شده است که مسئله بدهی همتا به همراه اول، یکی دو ماهه حل خواهد شد؛ اما هنوز هیچ اتفاقی دراین زمینه رخ نداده است؛ هم اکنون نمی دانیم متولی اصلی سامانه همتا کدام دستگاه دولتی است که جوابگوی هزینه های اپراتور همراه اول باشد.
درجزی افزود: درحالی که تا حالا شاهد هیچ همکاری از طرف مسئولان سامانه همتا نبوده ایم، اما به جهت اینکه مردم متضرر نشوند و مشکلی برای آنان پیش نیاید، خدمات همتا برای مشترکان همراه اول متصل بوده و همانند گذشته می توانند بوسیله سرویس USSD با کد دستوری #۷۷۷۷* از خدمات سامانه همتا استفاده نمایند.
مدیرکل کسب وکار سازمانی همراه اول بیان کرد: ازآنجایی که مسئولیت پایداری سرویس با مجموعه همتا است، اما نه جواب نامه ها را می دهند و نه به صورتجلسات عمل می کنند.
وی درباب ظرفیت TPS همراه اول برای سامانه همتا گفت: سیستم پردازش تراکنش ها برای سامانه همتا TPS100 است؛ یعنی در هر ثانیه ۱۰۰ دستگاه را می توان رجیستر کرد. در حقیقت این امکان وجود دارد که در هر ۲۴ ساعت، ۸ میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه رجیستر شود.
درجزی با بیان اینکه، از نظر تعداد TPS هیچ مشکلی وجود ندارد و اختلالی برای سامانه ایجاد نمی شود توضیح داد: از این که شبکه گاهی مبتلا به اختلال شود، گریزی نیست؛ در حقیقت گاهی اوقات حجم استفاده از شبکه به علت جابه جایی حجم انبوه پیامک ها مانند پیامک های بانکی، ممکنست سامانه همتا گرفتار اختلالات موقتی شود؛ اما این اختلالات دائمی نیست.
مدیرکل کسب وکار سازمانی همراه اول گفت: خواسته همراه اول از مسئولان این است که مشخص شود سامانه همتا زیر نظر کدام سازمان یا دستگاه دولتی است و این شرکت مطالبات مالی، اختلالات احتمالی سامانه و بروزرسانی های موردنیاز را به چه صورت و از کدام دستگاه باید پیگیری کند.
وی در آخر این گفت و گو بیان کرد: هیچ قراردادی بین سامانه همتا و همراه اول وجود ندارد و هم اکنون از نظر مسائل حسابرسی و بازرسی با مشکل مواجه هستیم.
تبعات نگران کننده قطع سرویس پیامکی سامان همتا برای بازار موبایل
به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، اظهارات مدیرکل کسب وکار سازمانی همراه اول درباب مشخص نبودن مسئولان سامانه همتا و طرف حساب همراه اول برای پیگیری مطالبات این اپراتور بسیار عجیب است؛ برای اینکه از زمان شروع فعالیت سامانه همتا مشخص شد این سامانه زیر نظر وزارت صمت فعالیت می کند، در نتیجه این وزارت خانه باید پاسخگوی همراه اول باشد.
از طرفی، اذعان به فعال بودن خدمات پیامکی و درگاه کد دستوری #۷۷۷۷*، با وجود توضیح در مورد علت اختلال در این زمینه یعنی عدم پرداخت مطالبات، به صورتی تناقض گویی بوده و عملاً مهر تأییدی بر اختلال و قطعی پیامک های همتا برای مشترکان همراه اول است.
با این حال مدیرکل کسب وکار سازمانی همراه اول به خبرنگار مهر اظهار داشت: ازآنجایی که مسئولیت پایداری سرویس با مجموعه همتا است، اما نه جواب نامه ها را می دهند و نه به صورتجلسات عمل می کنند.
وی درباب ظرفیت TPS همراه اول برای سامانه همتا گفت: سیستم پردازش تراکنش ها برای سامانه همتا TPS100 است؛ یعنی در هر ثانیه ۱۰۰ دستگاه را می توان رجیستر کرد. در حقیقت این امکان وجود دارد که در هر ۲۴ ساعت، ۸ میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه رجیستر شود.
درجزی با بیان اینکه، از نظر تعداد TPS هیچ مشکلی وجود ندارد و اختلالی برای سامانه ایجاد نمی شود توضیح داد: از این که شبکه گاهی مبتلا به اختلال شود، گریزی نیست؛ در حقیقت گاهی اوقات حجم استفاده از شبکه به علت جابه جایی حجم انبوه پیامک ها مانند پیامک های بانکی، ممکنست سامانه همتا گرفتار اختلالات موقتی شود؛ اما این اختلالات دائمی نیست.
کسب وکار سازمانی همراه اول گفت: خواسته همراه اول از مسئولان این است که مشخص شود سامانه همتا زیر نظر کدام سازمان یا دستگاه دولتی است و این شرکت مطالبات مالی، اختلالات احتمالی سامانه و بروزرسانی های موردنیاز را به چه صورت و از کدام دستگاه باید پیگیری کند.
وی در آخر این گفت و گو بیان کرد: هیچ قراردادی بین سامانه همتا و همراه اول وجود ندارد و هم اکنون از نظر مسائل حسابرسی و بازرسی با مشکل مواجه هستیم.
تبعات نگران کننده قطع سرویس پیامکی سامان همتا برای بازار موبایل
به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، اظهارات مدیرکل کسب وکار سازمانی همراه اول درباب مشخص نبودن مسئولان سامانه همتا و طرف حساب همراه اول برای پیگیری مطالبات این اپراتور بسیار جای بحث دارد؛ برای اینکه از زمان شروع فعالیت سامانه همتا مشخص شد این سامانه زیر نظر وزارت صمت فعالیت می کند، در نتیجه این وزارت خانه باید پاسخگوی همراه اول باشد.

1402/05/24
08:31:11
5.0 / 5
412
تگهای خبر: پیامك , تلفن همراه , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با