گزارش شاپ كار؛

مصوباتی به نفع دلالان

مصوباتی به نفع دلالان شاپ کار: در صورتیکه انتظار دو ساله خودروسازان برای توقف قیمت گذاری دستوری به نتیجه نرسیده، مصوبه شورای رقابت صبر خودروسازان را لبریز کرده و یکی از خودروسازان گفته تا اطلاع ثانوی پیش فروش نخواهد کرد.



به گزارش شاپ کار به نقل از مهر، بیش از دو سال است که بازار خودروی کشور با پدیده ای به نام «قرعه کشی» آشنا شده است که بااینکه وزارت صمت در نظر داشت با این شیوه فروش، آشفته بازار خودرو را کنترل و عرضه این محصول را به خریداران واقعی اختصاص دهد اما قیمت گذاری دستوری باعث شده هر یک دستگاه خودروی تولیدی به سهم خود، به زیان انباشته خودروسازان اضافه کند و بنا بر این خودروسازان حاضر نیستند با تولید زیاد، روند افزایش زیان انباشته خودرا تشدید کنند.
قیمت گذاری دستوری به دور باطلی تبدیل گشته که از یک سو منجر به کاهش تولید شده و از طرف دیگر به سبب کاهش تولید، عرصه برای دلالان جهت جولان در بازار را فراهم نموده است. دلال هایی که سودشان از هر خودرو گاهی به ۱۰۰ میلیون تومان هم می رسد و به طور معمول بیش از سودی است که خودروساز می برد.
ضمن این که به سبب کم بودن میزان تولید و عرضه در قالب پیش فروش، مکانیزم پیش فروش به عرصه ای واقعی از بخت آزمایی تبدیل گشته که مصرف کنندگان واقعی را برای رسیدن به خودرو به مشقت انداخته است.
قیمت های سرسام آور و جولان دلالان در بازار که با هر خبر کوچک و بزرگی، آشفتگی را در بازار دوچندان می کنند، نه فقط سبب خروج مصرف کننده واقعی از بازار شده بلکه بازارهای دیگر همچون لاستیک، قطعه و … را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
دلالان تنها برنده قیمت گذاری دستوری
در این بین متولیان صنعت خودرو بجای اصلاح فرآیند، با تصمیمات خود، بازار را بیش از پیش آشفته می کنند؛ در آخرین نمونه باید به مصوبه ششم شهریور ماه شورای رقابت اشاره نمود. مصوبه ای که بااینکه قصد پشتیبانی از مصرف کننده را دارد اما بی توجه به شرایط تولید، بیش از گذشته پای بر گلوی خودروساز می فشارد.
بر اساس مصوبه اخیر شورای رقابت، مصرف کننده باتوجه به مبلغ پیش پرداختی که به ازای خرید خودرو به شرکت های خودروسازی پرداخت می کند در قیمت تمام شده خودرو سهیم می شود؛ یعنی اگر کسی برای یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی، ۵۰ میلیون پیش پرداخت داده است مطابق مصوبه شورای رقابت نصف مبلغ خودرو را پرداخت کرده و باید متناسب با نرخ تورم فقط مابقی قیمت خودرو را پرداخت کند. همین طور طبق این مصوبه، خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت.
این در حالی است که طی سالهای قبل قیمت گذاری دستوری باعث شده خودروساز در حاشیه زیان قرار گیرد و بنظر می رسد با این مصوبه جدید نیز فشار مضاعفی به خودروسازان وارد و منجر به افزایش زیان انباشته شود.
این مصوبه شورای رقابت در صورتیکه خودروسازان دو سال است چشم امید به دولت و مجلس دارند تا با اصلاح سیاستگذاری های صنعت خودرو، چاره ای اساسی برای قیمت گذاری دستوری بیاندیشند، عملاً کاسه صبر خودروسازان را لبریز و آنها را وادار به واکنش کرد. اواخر هفته گذشته، قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام نمود تا زمان تعیین تکلیف مصوبه شورای رقابت، امسال هیچ محصولی پیش فروش نخواهد شد و برنامه فروش محصولات فقط فروش فوق العاده خواهد بود. ایران خودرو هنوز واکنشی به این مصوبه نداشته است.
طبیعتاً اگر وزارت صمت برای این مساله چاره ای نیندیشد، توقف پیش فروش می تواند به تحرک دلالان در بازار و افزایش قیمت ها دامن بزند.
نکته ای که مورد غفلت مسئولان شورای رقابت قرار گرفته این است که هر چه قیمت گذاری را دستوری تر از قبل کنند، این مساله نه کمکی به تولیدکننده می کند و نه به نفع مصرف کننده است چونکه تولیدکننده توان مالی خود برای افزایش تیراژ تولید را از دست می دهد و مصرف کننده نیز که از خرید کارخانه ای جا مانده مجبور است مبلغ مضاعف تری نسبت به قبل برای خرید خودرو از بازار بپردازد برای اینکه این نحوه قیمت گذاری فقط فرصت را برای سوداگران برای افزایش هر چه بیشتر سود دلالی فراهم می آورد.
به نظر می رسد متولیان همچون وزارت صمت باید هر چه سریع تر تکلیف صنعت خودروسازی را مشخص کنند و با اصلاح سیاست ها، در نخستین گام به شکلی تدبیر کنند که با حفظ منافع مصرف کننده، قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو متوقف شود. چونکه لغو قیمت دستوری، بطور قطع منجر به رونق تولید و کاهش قیمت در بازار خواهد شد و مردم نیز از این سیاست منتفع خواهند شد.
در جدول زیر قیمت روز خودرو های پرتیراژ در بازار و کارخانه آمده است.خودروقیمت کارخانه (نیمه اول ۱۴۰۰)قیمت در بازار (شهریور ۱۴۰۰)تیبا صندوق دار۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان۱۴۸ میلیون تومانتیبا هاچ بک۱۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان۱۶۰ میلیون توماندنا پلاس اتوماتیک توربو۳۹۰ میلیون تومان۴۷۰ میلیون تومانرانا پلاس۱۸۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان۲۷۳ میلیون تومانساینا۱۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان۱۶۳ میلیون تومانپژو پارس ساده۱۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان۲۷۰ میلیون تومانپژو ۲۰۶ تیپ ۲۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان۲۵۱ میلیون تومانسمند LX۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان۲۴۵ میلیون تومانپژو ۲۰۷ دنده ای۱۷۵ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان۳۲۱ میلیون تومانکوییک دنده ای۱۴۱ میلیون و ۶۱ هزار تومان۱۷۳ میلیون تومان


منبع:

1400/06/22
23:46:00
5.0 / 5
770
تگهای خبر: افزایش قیمت , ایران خودرو , بازار خودرو , پژو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با