عیب‌یابی خودرو به زبان ساده

وقتی قلب خودرو پر‌التهاب می‌تپد!

وقتی قلب خودرو پر‌التهاب می‌تپد! به گزارش شاپ کار از آنجایی که بخش مولد قدرت خودرو پیچیدگی و گستردگی خاص خود را دارد، در این مطلب با بخش‌هایی از مبحث عیب‌یابی موتور خودرو شما عزیزان را همراهی می‌کنیم.


برای عیب‌یابی موتور خودرو باید به موارد زیر توجه کنید:

 موتور داغ می‌کند:
 آوانس اتوماتیک دلکو خراب شده است. لوله مکشی را چک کرده و گرفتگی‌های احتمالی را به طور کامل برطرف کنید. سپس کلیه قطعات معیوب و فرسوده را تعویض نمایید. حال طبق مشخصاتی که سازنده در کاتالوگ ارائه کرده است، مجددا آوانس دلکو را این‌بار به طور کاملا صحیح تنظیم کنید.
 آب به اندازه کافی در سیستم خنک‌کاری وجود ندارد. ابتدا چند دقیقه صبر کنید تا دمای موتور و آب درون مدارات کاهش یابد. میزان آب را چک کنید و در صورت کم‌بودن، به حجم آن اضافه کنید. سپس تمامی لوله‌ها و اتصالات را بررسی کرده تا با مشاهده هرگونه نشتی، نسبت به رفع عیب آنها با تعویض لوله‌ها یا اتصالات و محکم کردنشان، اقدام کنید.
 ترموستات معیوب است. ترموستات سالم را جایگزین کنید.
 ترمال سوئیچ پروانه برقی عملکرد صحیحی ندارد. ترجیحا به برق‌کار خودرو مراجعه کنید. 
 منافذ عبور هوای روی رادیاتور مسدود شده‌اند. منافذ را توسط مخلوط آب و گریس باز کنید. از به کار بردن ابزار خشن از جمله برس سیمی، جدا خودداری کنید چون احتمال آسیب رساندن به بدنه حساس رادیاتور، زیاد است.
 پمپ آب معیوب است. پمپ آب را از نظر میزان نشتی و توان کاری بررسی کرده و در صورت مشاهده عیب در کاسه نمد و دیگر بخش‌ها، آنها را برطرف کنید.
 مدار سیستم خنک‌کاری گرفتگی دارد. توسط محلول‌های مخصوص یا دمیدن هوا درون لوله‌ها، گرفتگی‌ها را باز کنید. اگر رسوبات موجود در لوله‌ها به حدی بود که با عبور هوا یا آب پر فشار و محلول هم به طور کامل برطرف نشد، تعویض کردنشان اجباری است. برای باز‌کردن گرفتگی لوله‌های نازک و حساس نیز از سیم محکم اما انعطاف‌پذیر استفاده کنید.
 در رادیاتور خراب است. واشر در رادیاتور را بررسی کرده تا درست در سر جایش قرار گرفته باشد و سوراخ و پوسیدگی نداشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل داغ‌کردن موتور، خرابی همین واشر و یا درست بسته نشدن در رادیاتور است. این بخش را در تمام شرایط دمایی تحت نظر گرفته تا از عملکرد صحیحش اطمینان حاصل کنید.
 تسمه پروانه شل است و نیاز به تنظیم دارد. ابتدا تسمه پروانه را از نظر ساختاری بررسی کنید تا دچار فرسودگی نشده باشد. اگر نیاز به تعویض احساس نمی‌شد، با توجه به اندازه مجاز مشخص شده توسط سازنده، به تنظیم کردنش بپردازید تا سفت و محکم و در حالت استاندارد سرجایش قرار گیرد. ضمنا این قسمت را از وجود هرگونه آلودگی چرب، پاک کنید.
 لوله خروجی آب اضافه و بخار رادیاتور نشتی دارد. لوله و اتصالات را بررسی و در صورت شکستگی تعویض کنید. سفت‌کردن پیچ‌های شل شده اتصالات نیز الزامی است.
 پمپ آب خراب است. در صورت مشاهده نشتی، نسبت به تعمیر یا تعویض هر چه سریع‌تر پمپ آب آن اقدام شود. این نشتی می‌تواند به دلیل خرابی کاسه نمد رخ داده باشد.
 جنت آب خراب است. نسبت به تعویض هر چه سریع‌تر آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که داغ شدن موتور خودرو و عدم رسیدگی سریع به مشکلاتش، می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به این بخش وارد کرده که هزینه‌های زیادی را نیز به شما تحمیل می‌کنند.
 روشن شدن موتور در هوای سرد، با سر و صدا همراه است:
 پمپ آب یخ زده است. در هوای خیلی سرد گاهی پیش می‌آید که پمپ آب یخ زده و توانایی انجام کار را ندارد. در این وضعیت خودرو را به جای گرم منتقل کنید تا یخ‌ها آب شوند. همچنین می‌توانید از روش‌های ایمن برای آب کردن یخ‌ها استفاده کنید تا در اثر تغییر ناگهانی دمای بدنه پمپ آب، شاهد ایجاد ترک نباشید. جدا از ظاهر پمپ که یخ زدگی را نشان می‌دهد، هرزگردی تسمه روی پولی در شرایط آب و هوایی سرد نیز می‌تواند نشانه‌ای از یخ‌زدگی پمپ آب باشد.
 بلبرینگ‌های دینام، روغن‌کاری مجدد را می‌طلبند. بلبرینگ‌ها را با چند قطره روغن سبک روغن‌کاری کنید. یک یا دو قطره کافی است.
 تسمه پروانه شل است. همانطور که در بخش داغ شدن موتور نیز به این مشکل اشاره کردیم، ابتدا سلامت تسمه پروانه را تایید کنید و سپس طبق اندازه مجاز تعیین شده توسط سازنده، آن را سفت کنید.
 بلبرینگ پمپ آب خشک و پر اصطکاک شده است. بلبرینگ را در صورتی که امکانش با توجه به ساختار پمپ آب فراهم بود، گیریس کاری کنید، در غیر این صورت ماده‌ای مخصوص که توسط سازنده پیشنهاد می‌شود را به آب اضافه کنید.

 اشتهای موتور به نوشیدن بنزین به طور محسوسی زیاد شده است:
 ایراد را در کاربراتور جست‌وجو کنید. کاربراتور از تنظیم خارج شده و نیاز به تنظیم مجدد دارد.
 ساسات گیر کرده است. نسبت به رفع گیر ساسات اقدام کنید.
 در مسیر ورودی هوا اختلال ایجاد شده است. فیلتر هوا را باز کرده، اگر قابلیت شست‌وشو و تمیز شدن داشت، تمیزش کنید، اما اگر فرسودگی زیاد بود و جنس فیلتر نیز اجازه تمیز کاری تمام و کمال را نمی‌داد، تعویضش کنید.
 انژکتورها عملکرد صحیحی ندارند. توسط دستگاه دیاگ زمان‌بندی پاشش انژکتورها و همچنین نسبت تراکم را بررسی و در صورت ایده‌آل نبودن، رفع عیب و تنظیم کنید.
 دلکو خراب است. باید طبق کاتالوگ، به تنظیم مجدد آن پرداخت.
 

1393/05/09
12:21:04
0.0 / 5
164
تگهای خبر: بنزین , سوخت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
تبلیغات
قیمت روز خودروها آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با