راهنمای خرید کیا اپتیما

راهنمای خرید کیا اپتیما شاپ کار : یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بحث بازه‌بندی بازارهای فروش خودرو، مقوله‌ای به نام خودروهای سه‌رقمی است. به این صورت که خودروهایی که با قیمت سه‌رقمی از واحد درشت پول رایج هر منطقه و کشور عرضه می‌شوند در این بازه قرار می‌گیرند. برای مثال، خودروهایی که در آمریکا بیش از 100 هزار دلار و در بریتانیا بیش از 100 هزار پاوند فی می‌خورند، جزء دسته مورد نظر هستند. با وجود تحریم‌ها و مشکلات واردات خودرو چند سال اخیر کشور، این روزها بازه خودروهای سه‌رقمی ایران از این رو به آن رو شده. برای مثال در سال 1389 در ابتدای لیست خودروهای موجود در این گروه، انتخاب‌هایی همچون ب‌ام‌و 320i کانورتیبل E93، مرسدس C350 W204، پورشه باکستر و‌... نقش بسته بودند، اما این روزها، خودروهای مردمی کره‌ای جای خود را به این لوکس‌های باواریایی و اشتوتگارتی داده‌اند و بازار کمی رنگ و بوی «روزمرگی» گرفته. اما اگر قصد خرید خودرویی مناسب در ابتدای این بازار داشته باشید، بهترین گزینه شما چه خودرویی خواهد بود؟


 بارها پیش آمده که اصطلاح «سکه بازار» را از اهالی محترم خرید و فروش شنیده باشید. اگر میزان عرضه یک محصول با تقاضای خریداران برابری کند، این اصطلاح بهترین تعریف برای آن حالت خواهد بود؛ خودروهایی همچون هیوندای ix35، هیوندای سوناتا YF، تویوتا کمری GLX (حدود 3 سال پیش)، اخیرا هیوندای النترا و موضوع مورد بحث این شماره، کیا اپتیما‌! خودرویی که این روزها از فروش بسیار خوبی در بازار عباس‌آباد برخوردار است و هنوز هم تقاضا ادامه دارد. این خودرو که از سال 2012 به کشور وارد شد، از همان روزهای نخست عرضه با رقبایی همچون تویوتا کمری، هیوندای سوناتا YF و نیسان تیانا دست و پنجه نرم کرد و این مبارزه به جایی رسید که پس از به اصطلاح دمده‌شدن سوناتا در بین متقاضیان، خواهر دوقلوی کیایی محبوبیت پیدا کند. طوری که اگر پیش از تعطیلات نوروزی، قصد خرید حتی نمونه‌های کارکرده این خودرو در شرایط ایده‌آل را داشتید، با مشکلات متعددی رو‌به‌رو بودید و اکثر نمونه‌های موجود در بازار، خودروهای صفر‌کیلومتری است که با برچسب قیمت 140 میلیون تومانی به فروش می‌رسند.

 اپتیما را بیشتر بشناسید
اپتیما نامی است که ششمین سال از حضور خود در بازار کشورمان را تجربه می‌کند. در آن روزها که بازار به‌مراتب کم‌رونق‌تر از این دوره بود، اپتیما با پیشرانه V6 2.7 لیتری نتوانست آنطور که باید و شاید خود را در دل خریداران جا کند و در آن موقع تهیه هیوندای سوناتا 4سیلندر بسیار خردمندانه‌تر و به‌صرفه‌تر به‌نظر می‌رسید. اما پس از معرفی این خودرو در سال 2011 و بلافاصله واردات آن در سال 2012، این نام، کمی مردمی‌تر و محبوب‌تر شد. پیشرانه 2.4 لیتری مشترک با هیوندای سوناتا که عینا 178 اسب بخار تولید می‌کند، با توجه به قدرت مشابه با نمونه V6 گذشته و البته مصرف سوخت به‌مراتب پایین‌تر، (آن هم در شرایطی که قیمت مرجع حامل‌های انرژی روز به روز در حال افزایش است) بسیار مقرون به صرفه به‌نظر می‌رسد. پس از واردات نمونه‌های 2012 و 2013، این روزها بازار ایران میزبان اپتیمای فیس‌لیفت 2014، با چهره‌ای جدید و البته امکاناتی جدید است که با قیمت 139 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 اپتیماهای بازار
مشابه بسیاری دیگر از خودروهای خارجی موجود در کشور، اپتیما نیز توسط نماینده انحصاری و همچنین اشخاص و تجار به کشور وارد شده‌اند که در زبان بازاریان به دو اصطلاح شرکتی و وارداتی مشهور است. نمونه‌های وارداتی در شرایط یکسان، به خاطر نبود گارانتی اطلس خودرو و گاهی خواب خودرو در پارکینگ گمرک، از 3 تا 8 میلیون تومان نسبت به نمونه‌های وارد‌شده توسط نمایندگی ارزان‌تر تمام می‌شوند و البته به غیر از گارانتی، بعضا از حیث امکانات رفاهی نیز کمی ضعیف‌تر عمل می‌کنند. در تکمیل این توضیحات باید گفت که اپتیمای وارداتی در تیپ‌ها و رنج امکانات متعددی قابل تهیه است که در پایین‌ترین حالت از 2 ایربگ برای سرنشینان جلو، صندلی‌های ساده بدون گرم‌کن و سرد‌کن، سیستم پخش ساده، چراغ‌های عقب لامپی، رینگ‌های 16 اینچی‌، سیستم تهویه مطبوع هوای دستی و سانروف ساده (یا حتی بدون سانروف) و در بالاترین امکانات از سیستم صوتی Infinity با چنجر 6 تایی و 530 وات قدرت، گرم‌کن و سرد‌کن، تنظیمات برقی صندلی در 6 جهت (راننده) به همراه 2حافظه، سقف پانورامیک ضد‌UV، سیستم Eco برای کاهش مصرف سوخت، کامپیوتر سفری به همراه هشداردهنده سرویس، سیستم تهویه مطبوع هوای اتوماتیک با حالت Dual (دمای هوای قابل تنظیم برای هر سمت از خودرو در ردیف جلو)، سیستم Keyless و سوئیچ کارت (که در نمونه‌های اصطلاحا Low option وارداتی این سیستم نیز وجود ندارد)، رینگ‌های 18 اینچ آلومینیومی و‌... بهره می‌برد.
یک باور غلط!
بارها دیده‌ایم که برخی نمایشگاه‌داران برای افزایش میزان فروش یک محصول و یا از سر بی‌اطلاعی، به ارائه صحبت‌ها و اغراق پیرامون یک آپشن می‌پردازند. سیستم Eco در کیا اپتیما که این روزها به عنوان غیر‌فعال‌کننده 2 سیلندر (!) در بین نمایشگاه‌داران شناخته می‌شود، در واقع تنظیمی است برای TCU (مغز جعبه دنده) که دنده‌ها را در کمترین دور ممکن شیفت کرده و در نتیجه منجر به کاهش مصرف سوخت خودرو شود.

 اپتیما؛ جعبه مداد رنگی نیست!
در واقع می‌توان اینطور بیان کرد که شما قادر به انتخاب هر رنگی برای اپتیمای خود هستید، اگر و تنها اگر رنگ دلخواهتان سفید باشد! شاید نزدیک به 60 درصد از تمام کیا اپتیماهای موجود در بازار (از سال 2012 تا 2014) با همین رنگ به دست خریداران رسیده. دلیل این امر باز هم محبوبیت رنگ سفید در بین نمایشگاه‌داران (از نظر این قشر، رنگ سفید هم سکه بازار است!) و به اصطلاح خوش‌فروش‌تر بودن خودرو است.
البته پس از سفید، مشکی و نقره‌ای نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است. رنگ‌های خاصی همچون قهوه‌ای، سربی، زرشکی و آبی کاربنی (سفارش آمریکا) اگر چه خاص‌تر و شکیل‌تر جلوه می‌کنند، اما آنقدرها هم قابل دسترسی نیستند.

1393/04/02
14:35:21
0.0 / 5
2484
تگهای خبر: کیا , هیوندای , اپتیما
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با