اولین تجربه رانندگی با بزرگ‌ترین شاسی‌بلند مرسدس‌بنز در ایران‌

اولین تجربه رانندگی با بزرگ‌ترین شاسی‌بلند مرسدس‌بنز در ایران‌ شاپ کار: چند سالی است که تب شاسی‌بلند‌سواری نه فقط ایران بلکه تمام دنیا را فرا گرفته است و فروش‌شان آنقدر بالا رفته که پورشه دومین شاسی‌بلند خود را نیز برای سال 2015 معرفی کرد و جگوار و لامبورگینی نیز قصد دارند خودرو‌هایی در این کلاس به بازار ارائه کنند و بعید نیست در سال‌های آینده شاهد ترددشان در خیابان‌ها باشیم‌. در این بین کلاس شاسی‌بلند‌های فول‌سایز لوکس تنوع زیادی ندارد و تعداد حاضران این کلاس حتی به تعداد انگشتان دست نیز نمی‌رسد. نسل جدید رنج‌روور سوپرشارژر پرچمدار این گروه است و مرسدس بنز GL‌، کدیلاک Escalade‌، لینکلن Navigator، اینفینیتی QX56 و لکسس LX570 از جمله حاضران این گروه گران‌قیمت و لوکس هستند‌. تقریبا تمام این خودرو‌ها به جز غول لینکلن در کشور و منطقه آزاد ارس موجود و در حال تردد هستند. پس از ملاقات با 2 عضو از این خانواده یعنی لکسس LX570 و رنج‌روور سوپرشارژر در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم به سراغ ستاره گروه و پرچمدار شاسی‌بلند‌های اشتوتگارت یعنی مرسدس‌بنز GL500 برویم‌. راستش را بخواهید حتی تصمیم به انجام چنین آزمایشی ما را مضطرب می‌کرد زیرا هنوز نمی‌دانستیم که قرار است با چه موجودی روبه‌رو شویم!


 یک شاسی‌بلند 5.1متری که 2.5 تن وزن دارد اما تنها به 5.4 ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز دارد! در ادامه با ما به باشگاه 400 اسب‌بخاری‌های مرسدس قدم بگذارید‌.

GL از کجا آمده است؟
مرسدس‌بنز در سال 2006 به این فکر افتاد که شاسی‌بلند‌های سری M آنگونه که باید بیانگر ابهت نشان بنز روی یک SUV نیستند‌. یک سال قبل از مرسدس‌بنز‌، آئودی با ارائه مدل A7 اولین شاسی‌بلند با 3 ردیف برای سرنشینان را معرفی کرده بود و ب‌ام‌و نیز در پی آن این امکان را برای X5 فراهم کرده بود‌. مرسدس‌بنز به همین دلیل تصمیم گرفت کلاسی بزرگ‌تر از M با طراحی مشابه را با کد X164 به بازار معرفی کند که در زمره شاسی‌بلند‌های 7 نفره قرار می‌گرفت‌. GL از بدو تولد به آمریکا فرستاده شد تا در سایت تولیدی بنز در آمریکا به حیاتش ادامه دهد و همچنین شهر پونه هند نیز به عنوان دومین مرکز تولید پرچمدار مرسدس‌بنز انتخاب شد تا GL به دور از برادران کوچک‌ترش به کسانی خدمت‌رسانی کند که برخلاف آلمانی‌ها قدر شاسی‌بلند‌های 7 نفره را می‌داند‌. نسل جدید GL با کد X166 سال 2013 برای اولین بار قدم به بازار‌های جهانی گذاشت و این نسل علاوه بر افزایش در ابعاد‌، لوکس‌تر‌، بزرگ‌تر و بهینه‌تر شده بود و از امکانات بیشتری بهره می‌برد‌. 


وقتی مرسدس پاورلیفتینگ کار می‌کند!
GL مرسدسی تنومند است که در مقابل مدل‌های کوچکی همچون A کلاس و GLK همانند ورزشکاران است‌؛ خودرویی با طول 5120 و عرض و ارتفاع 1934 و 1850 میلی‌متر که برای درک ابهتش بهتر است آن را با ابعاد یک شاسی‌بلند آشنا در خیابان‌ها یعنی نسل جدید هیوندای سانتافه با طول 4690 و ارتفاع 1680 میلی‌متر مقایسه کنید‌. با چراغ‌های زیبای هوشمند ILS در جلو که بر سر پیچ‌ها امکان چرخش دارند و هنگام تاریک‌شدن هوا به صورت اتوماتیک روشن می‌شوند و همچنین هنگام نزدیک‌شدن خودرویی از روبه‌رو چراغ سمت راننده به تدریج نورش کم می‌شود تا چشم راننده روبه‌رویی اذیت نشود و خدایی نکرده تصادفی رخ ندهد و جلو پنجره بزرگ کرومی که لوگوی زیبای مرسدس بنز را در وسط خود دارد و نواری کرومی زیر سپر نمای روبه‌رو‌، GL را کاملا زیبا و مدرن تداعی می‌کنند. 
چراغ‌های LED طیفی عقب به همراه اسپویلری کوچک بالای شیشه که چراغ ترمز نیز رویش نصب است، به همراه سپر زیبای عقب که همراه با 3 دریچه و اگزوز‌های کرومی زیبا در طرفین‌، طراحی ظاهری GL500 را تکمیل می‌کنند‌. GL تداعی‌کننده شاسی‌بلند لوکس و درشت‌هیکلی است که برای رنج‌روور اتوبیوگرافی خط و نشان می‌کشد‌.

قصر متحرک
این خودرو خیلی بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کنید، جادار است. از خصلت مهم جادار بودن که بگذریم طراحی داخلی GL بسیار زیباست به گونه‌ای که حتی می‌توان آن را زیبا‌تر از نسل جدید مرسدس‌بنز S کلاس دانست‌. چرم دوخته‌شده روی داشبورد و استفاده شده برای رو‌دری‌ها و صندلی‌ها همگی به رنگ مشکی هستند و چون هنوز کیلومتر خودرو به 2 هزار نرسیده بوی چرم تازه می‌دهند! صندلی‌ها مجهز به گرم‌کن و سردکن با تنظیمات برقی مجهز به حافظه هستند‌.صندلی‌های عقب نیز از این قاعده مستثنا نیستند و به گرم‌کن مجهز شده‌اند‌. تهویه مطبوع اتوماتیک چهارنقطه‌ای و پرده‌های شیشه‌های جانبی عقب از جمله دیگر آپشن‌های صندلی‌های ردیف دوم GL هستند‌. اما از کنسول زیبای این خودرو به راحتی نمی‌توان گذشت‌. نمایشگر 8 اینچی که وظیفه نمایش اطلاعات سیستم صوتی حرفه‌ای «هارمن‌کاردون» و سیستم ناوبری و دوربین‌های خودرو را بر عهده دارد، در بالای کنسول قرار گرفته است‌. قسمت شلوغی زیر نمایشگر قرار دارد که بیش از 20 دکمه در آن جاسازی شده است که هر کدام وظیفه‌ای دارند‌! هر جای کابین را که می‌نگرید با دقت بالایی چرم‌دوزی شده است. کابین بزرگ GL باعث شده تا سقف پانوراما در این خودرو جلوه متفاوتی نسبت به خودرو‌های کوچک داشته باشد؛ به گونه‌ای که تصور می‌کنید در قصری بزرگ و بدون سقف در حال حرکت هستید.

غول 5.4 ثانیه‌ای
وقتی مرسدس بنز خودرویی می‌سازد از همه لحاظ آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. حتی مشتریانی که قرار است آن را بخرند و نیاز‌هایشان را بر‌طرف کند‌. معمولا خودرویی با این ابعاد پیشرانه‌ای بزرگ و قدرتمند را می‌طلبد‌. برای این خودرو کمپانی تولیدکننده چندین پیشرانه در نظر گرفته است که عبارتند از: 6سیلندر V شکل 3.0 لیتری (‌حجم دقیق 2987 سی‌سی‌)، دیزلی با 256 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور (GL 350 BlueTEC)‌، 8 سیلندر V شکل 4.7 لیتری (‌حجم دقیق 4663 سی‌سی‌) با قدرت 429 اسب بخار و گشتاور 600 نیوتن متر که خودروی آزمایش شده هم از همین نوع است و پیشرانه سومی که غول‌ترین پیشرانه است با آرایش V8  5.5 لیتری (‌حجم دقیق 5461 سی‌سی‌) و حداکثر قدرت 549 اسب بخار و حداکثر گشتاور 760 نیوتن متر. GL63 با این پیشرانه در عرض 4.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد‌! خودرویی که ما تجربه رانندگی با آن را خواهیم داشت در عرض 5.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر می‌رسد و حداکثر سرعت محدود شده 250 کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند‌. تمام این اعمال به کمک گیربکس هفت‌سرعته اتوماتیک انجام می‌شود که قابلیت تعویض از پشت فرمان را نیز داراست‌.
سیستم تعلیق این هیولا از نوع AIRMATIC  با کمک ضربه‌گیر‌های تطبیق‌پذیر یا Ads است‌. این سیستم در اصل وظیفه تنظیم وضعیت خودرو حتی زمانی که بار زیادی داخل آن سوار شده را دارد و همواره کمک‌فنر‌ها را در بالا‌ترین حالت نگاه می‌دارد. این سیستم همچنین در شرایط مختلف رانندگی وظیفه تنظیم ارتفاع خودرو برای بهترین راندمان را دارد و برای مثال در حالت آفرود فنر‌ها با هر میزان بار در داخل خودرو به بالاترین حد می‌رسند و وقتی با سرعت بالا در بزرگراه حرکت کنید، ارتفاع به حداقل ممکن می‌رسد تا خودرو ایده‌آل‌ترین شرایط آیرودینامیک را داشته باشد‌. برای سیستم ADS 4 حالت در نظر گرفته شده که با توجه به سرعت و رفتار بدنه‌خودرو فعال می‌شوند و سوپاپ‌های این سیستم در حداقل زمان 5صدم ثانیه امکان تغییر وضعیت را فراهم می‌کنند‌. سامانه هوشمند رانندگی آنرود و آفرود در این خودرو امکان انتخاب از بین 6 برنامه حرکتی را فراهم می‌کند که به ترتیب شامل رانندگی نرمال‌، آفرود 1‌، آفرود 2‌، زمستانی‌، اسپرت و تریلر (‌هنگام اتصال وسیله‌ای دیگر به خودرو) می‌شود‌. سیستم DSR برای کنترل سرعت و حرکت خودرو در سراشیبی به همراه سیستم کمکی در سربالایی از جمله امکانات قابل توجه دیگر GL در بخش ایمنی هستند‌.

آزمایش رانندگی

قطعا سواری با چنین خودرویی آرزوی هر علاقه‌مند به خودرویی است‌. شاسی‌بلندی با طول بیش از 5 متر و وزن تقریبی 2.5‌تن با شتاب صفر تا صد 5.4 ثانیه‌! این یعنی یک غول تمام‌عیار آلمانی‌. شروع رانندگی را با سرعت پایین تجربه کردیم زیرا تسلط به خودرویی با این ابعاد وقت زیادی می‌برد ولی ما فقط چند ساعت زمان داریم  پس خودرو را از خیابان‌های شلوغ و تنگ خارج کرده و به دشت‌های آرام و خالی از سکنه می‌رویم‌. سیستم تعلیق عالی GL500 هنگام آزمایش از هر 5 سرنشین به خوبی حمایت می‌کرد و هیچ تکان و ضربه‌‌ای را وارد نمی‌کرد، با این حال نگارنده هندلینگ و راحتی S کلاس نسل قبل را از GL کلاس بهتر می‌داند‌. اما داستان فرق می‌کند وقتی پدل گاز را تا انتها می‌فشارید و بدنتان در صندلی‌های چرمی مرسدس بنز فرو می‌رود‌. تجربه شتاب زیر 6 ثانیه با خودروی 2.5‌تنی حال و هوای متفاوتی دارد؛ گویی با یک هواپیمای مسافربری به جنگ جنگنده‌ها می‌روید‌! شاید تا اینجا به خاص بودن این خودرو پی نبرده باشید پس بد نیست بدانید که تا‌کنون کمتر از 5 دستگاه از این هیولا به کشورمان وارد شده و در مناطق آزاد که بدون پرداخت عوارض گمرکی می‌توانید خودروی مورد نظرتان را بخرید، قیمت این خودرو نزدیک 500 میلیون تومان است‌. خودرو در روز آزمایش پس از 6.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسید و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را به‌راحتی تجربه کرد ولی عملکردش در جاده بیشتر از شهر جالب بود وقتی از سیستم‌های رادار دیسترونیک آن برای تنظیم فاصله اتوماتیک و سیستم هشدار نقطه کور و سیستم کمکی حرکت بین خطوط استفاده می‌کردید‌. البته در داخل شهر با اینکه سیستم دوربین‌های 360 درجه آن به کمک می‌آمدند ولی باز هم پارک کردن این غول 5 متری کار بسیار سختی بود‌. در آخر مطلب فقط جا دارد به این نکته اشاره کنیم که اگر دنبال خودرویی آلمانی با ظرفیت بالا و کابینی بزرگ و البته در کلاس شاسی‌بلند می‌گردید که موتوری قدرتمند داشته باشد و در آفرود هم کم نیاورید‌، GL می‌تواند انتخاب خوبی باشد و تنها خودرویی که می‌تواند با آن مبارزه کند نسخه مجهز به سوپر‌شارژر‌ رنج‌روور است که حدود 220 هزار دلار قیمت دارد؛ یعنی 70 هزار دلار گران‌تر از GL! حال شما می‌توانید رنج‌روور بخرید یا اینکه GL را انتخاب کنید و با بقیه پولتان یک کامارو ZL1 یا SLK350 برای سواری اسپرت تهیه کنید. البته حتی اگر این اعداد برای شما مانند یک آرزو و رویا باشند باز هم انتخاب دوم را منطقی‌تر می‌دانید.

1393/05/08
14:52:12
0.0 / 5
289
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
تبلیغات
قیمت روز خودروها آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با