سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به نشست مشترک مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص طرح تحول منطقه 12 گفت: جلسات هفتگی را در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک درباره کیفیت زندگی و ارتقای سطح آن در منطقه 12 برگزار میکنیم و این موضوع در دستور کار این معاونت و سایر معاونتها است.
وی با اشاره به وضعیت ترافیک منطقه 12 گفت: آنچه مهم است وضعیت ترافیک نابهنجار منطقه است به گونهای که برای ساکنین منطقه و افرادی که برای کسب و کار به منطقه 12 مراجعه میکنند وضعیت بسیار نامناسبی ایجاد کرده است.
تشکری هاشمی افزود: موتورسیکلتها، چرخ دستیها و حجم خودروهایی که در این منطقه تردد میکنند، علاوه بر مشکلات محیط زیستی باعث کاهش ایمنی تردد و بی انضباطی در ترافیک شده است به گونهای که شرایط زندگی را برای کسبه و ساکنین منطقه سخت کرده است.
وی تاکید کرد: یکی از محورهای اصلی برنامه ما این است که چه تصمیماتی میتوانیم اتخاذ کنیم تا منطقه 12 به لحاظ کیفیت ترافیک وضعیت قابل قبولی داشته باشد.
معاون ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه در جلسه این هفته گزارشی درباره معابری که خاصیت پیاده راه سازی دارند ارائه شد، گفت: این گزارش درباره معابری بود که میتوانیم آنها را خالی از خودرو کنیم و جریان ترافیک را به سایر معابر هدایت کنیم تا بتوانیم برای کسانی که قصد خرید یا تردد در این محدودهها را دارند مکان رفت و آمد ایمنی را ایجاد کنیم.
وی افزود: علاوه بر این گزارش خیابانهایی که قابلیت تعریض پیاده روها را دارند نیز ارائه شد و معابری که این قابلیت را دارند بررسی شد.
تشکری هاشمی همچنین با اشاره به ارائه گزارشی درباره دوچرخه سواری در سطح شهر تهران گفت: در این گزارش خیابانها و معابری که این قابلیت را دارند مشخص شد. طبق بررسیها ما ظرفیت خوبی در سطح منطقه 12 برای اجرای طرح دوچرخه سواری داریم.
وی با اشاره به ارائه گزارشی درباره ساماندهی توریستها و ایجاد امکاناتی برای آنها گفت: ایجاد امکاناتی برای توریستها، گردشگران و شهروندانی که برای خرید و یا تفریح به این محدوده از شهر میآیند در گزارشی ارائه شد و بعد از اینکه پیشنهادات داده شده و گزارشهای تکمیلی بررسی شود و شاخصهای لازم را برای ارائه در کمیسیون مشخص کرده باشیم، طرحی برای این موضوع تصویب خواهیم کرد و پیشبینی میکنیم که بتوانیم در نیمه دوم سال اقدامات اصلاحیمان را آغاز کنیم.
تشکری هاشمی افزود: محور دیگر گزارشها موضوع ساماندهی محل بار، ساماندهی مسافران، استفاده از سیستمهای هوشمند در منطقه 12 برای کنترل سطح ترافیک و نظم و انضباط بود که مورد آخر باید به کمک پلیس راهنمایی و رانندگی درون منطقه اعمال شود.
وی تاکید کرد: موضوع ایمنی موتورسیکلتسواران و عابران در این منطقه از جمله بحثهایی است که در جلسات آتی به آن پرداخته خواهد شد. همچنین مساله آموزش و تقویت افرادی که بتوانند در نظم و انضباط کمک کنند به خصوص سمنها و NGO ها در جلسه امروز بحث شد که امیدواریم بتوانیم با کمک این افراد و برنامههای آموزشی نظم، انضباط ، آراستگی و ارتقای کیفیت را در سطح منطقه 12 تجربه کنیم.
معاون ترافیک شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره برنامههای این معاونت جهت بازگشت حیات در شب در منطقه 12 گفت: این موضوع چندان با معاونت حمل و نقل مرتبط نیست. اکنون ما تاکید داریم معاونت حمل و نقل باید چه در شب چه در روز برای کسانی که میخواهند برای گردشگری، خرید یا تفریح به این منطقه مراجعه کنند برنامه داشته باشد و امکانات آمد و شد در هر زمان از شب و روز چه در بخش خصوصی و چه در بخش عمومی باید فراهم شود.
وی همچنین درباره موتورهای برقی و لزوم همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهرداری تهران در این رابطه تصریح کرد: وجود موتورسیکلت بنزینی در بسیاری از شهرها و روستاها مشکل جدی محسوب نمیشود زیرا آلودگی و تردد فشرده و کاربرد غیر متعارف موتورسیکلت در این مناطق وجود ندارد و موتور به شکل طبیعی خود استفاده میشود.
وی با بیان اینکه در تهران به سازندگان این موضوع را اعلام کردهایم و گفتهایم که باید برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست و کاهش آسیبها به سمت موتورسیکلت برقی برویم، گفت: وقتی یک صنعت جدید وارد بازار میشود عدهای با ذکاوت منابعشان را به موقع به آن سمت سوق میدهند و از مواهب آن برخوردار میشوند. عدهای هم آینده نگری کمتری دارند و ممکن است بعدا کسب و کارشان دچار رکود شود.
تشکری خطاب به سازندگان تاکید کرد: به هر سازندهای که بازار هدفش شهر تهران است توصیه میکنم که چارهای ندارد جز اینکه به سمت موتورسیکلت برقی برود و این یک فرصت برای همه صنعتگران ماست.
وی افزود: ما مانع تولید کسی نخواهیم شد و حتما وقتی محدوده مرکزی تهران را به موتورسیکلت برقی تجهیز کنیم راهکارهای محدود کنندهای هم برای سایر موتورسیکلتها در کنار آن اعلام خواهیم کرد.