محمدرضا نجفیمنش دراین باره توضیح داد: اخیرا برخی رسانهها عنوان کردهاند که در قراردادهایی خودرویی کشور تبصرهای به نام «بند آمریکایی» لحاظ شده و بر اساس آن خودروسازان طرف قرارداد با ایران، شرط گذاشتهاند که ادامه همکاریشان با خودروسازان کشورمان منوط به مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سیاست سکانداران جدید این کشور است، که چنین موضوعی صحت ندارد.
او افزود: در انعقاد قرارداد با طرفهای خارجی به این بلوغ رسیدهایم که زیر بار چنین تبصرههایی نرویم و طبیعتا انتساب بندهایی این چنینی به قراردادهای خودرویی از اساس بیپایه است.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت: دو شرکت رنو و
پژو قراردادهای خود با خودروسازان کشورمان را اجرایی کرده اند و به زودی چند خودروساز دیگر نظیر سیتروئن نیز به این جمع اضافه میشوند تا برای بازار ایران و برخی بازارهای صادراتی به تولید محصول بپردازند.
نجفیمنش افزود: قراردادهای جدید صنعت
خودرو به گونهای تنظیم شده که فقط 60 درصد از نظر تامین قطعات به این خودروسازان وابسته باشیم و هر
خودرو جدیدی که در ایران تولید میشود حداقل باید 40 درصد آن از سوی قطعهسازان داخلی ما تامین شود.
او یادآور شد: با اجرایی شدن این قراردادها انقلاب بزرگی در صنعت قطعهسازی ایران رخ خواهد داد؛ به گونهای که قطعهسازان ما با قطعه سازان اروپایی جوینت خواهند شد و قطعاتی را به تولید میرسانند که از طریق شبکه صادراتی این خودروسازان قابل عرضه در تمامی بازارهای صادراتی باشند.