مروری بر اولین دیفرانسیل‌جلوی تولیدانبوه اروپا

80 سالگی سیتـروئن ترکشن آوانت

80 سالگی سیتـروئن ترکشن آوانت شاپ کار: وقتی از سیتروئن Traction Avant صحبت می‌کنیم یعنی قرار است از انقلاب فرانسوی‌ها در صنعت خودروسازی جهان بگوییم. ترکشن‌آوانت اوایل 1934 با حرف‌های جدیدی وارد بازار شد و استقبال خوب مشتریان از آن، بهانه‌ای دست سیتروئن داد تا به مدت 23سال علاوه‌بر فرانسه در کارخانه‌های بلژیک، آلمان، انگلیس و دانمارک هم تولیدش را ادامه دهد. البته در این میان نباید نقش پر‌رنگ میشلین را نادیده بگیریم چون سیتروئن ازهمان سال 1934 (که به ورشکستگی رسید) تا 1976 تحت تملک میشلین بود.


 پرونده این گزارش مربوط به این خودروی فرانسوی است که این روزها هشتادمین سال تولدش را جشن می‌گیرد.

 هم سدان هم کوپه هم کانورتیبل و هم‌هاچ‌بک!
طراح ترکشن‌آوانت Flaminio Bertoni بود که بعد از این خودرو مدل‌های ماندگار DS و 2CV را هم برای سیتروئن خلق کرد. معروف است که می‌گویند آقای برتونی تنها یک‌روز برای طراحی ترکشن‌آوانت وقت‌گذاشته، اما بگذریم! این خودرو در 4مدل مختلف راهی بازار شد. سیتروئن همچنین مدل‌های سدان Familiale (برگردان واژه Family به فرانسوی) را هم عرضه کرد که فاصله محوری بیشتری داشتند به طوری که با 3 ردیف، 9 سرنشین درون آن جا می‌شد. اما علاوه‌بر تنوع مدل‌های مختلف ترکشن‌آوانت، تنوع انجین‌های آن هم زیاد بود. مدل‌های اولیه ترکشن‌آوانت که انجین 1.3 لیتری داشتند با کد 7A شناخته می‌شدند. بعد از آن 7B تولید شد که انجین 1.5 لیتری داشت. سپس نوبت به 7C با انجین 1.6 لیتری رسید. اما حجیم‌ترین مدل‌های ترکشن‌آوانت نسخه‌های 11CV و 15CV بودند که به ترتیب با انجین 1.9 لیتری و 2.8 لیتری تحویل مشتریان می‌شد. 15CV تنها عضو 6 سیلندر خانواده ترکشن‌آوانت بود.

 اولین دیفرانسیل‌جلوی جهان؟ نه!
تا قبل از آمدن ترکشن‌آوانت، دیفرانیسل‌جلوهای زیادی معرفی شده بودند. حتی در همان اوایل دهه 30میلادی نیز دیفرانسیل‌جلوهای معروفی درحال تولید بود؛ مثلا مشتریان آمریکایی Cord L29 داشتند، در انگلستان Alvis 12/50 عرضه می‌شد و DKW‌F1 هم برای آلمانی‌ها قابل خریداری بود. پس با این وجود ترکشن‌آوانت را نباید اولین‌ دیفرانسیل‌جلوی جهان دانست. با نگاهی به آمار فروش 23ساله آن می‌بینیم که با تولید بیش از 760هزار دستگاه، اولین دیفرانسیل‌جلوی اروپایی‌ها بود که به این حجم از تولید می‌رسید. 

 اولین دیفرانسیل‌جلوی مونوکوکی جهان؟ بله!
ترکشن‌آوانت به لحاظ ساخت، 2 ویژگی منحصربه‌فرد داشت که برای اولین‌بار در صنعت خودروسازی جهان از آنها استفاده می‌شد. اولین ویژگی این خودرو استفاده از ترنس‌اکسل آلومینیومی بود. دومین و مهم‌ترین ویژگی ترکشن‌آوانت را باید در شاسی آن جست‌وجو کرد؛ درحالی‌که شاسی اکثر خودروهای آن زمان قسمتی جدا از اتاق بود و در واقع اتاق روی شاسی نصب می‌شد، اما طراحان فرانسوی جسارت به خرج دادند و برای اولین‌بار از شاسی مونوکوکی استفاده کردند تا این سیتروئن اولین خودروی جهان با شاسی مونوکوکی باشد.

1393/04/20
12:41:35
0.0 / 5
1732
تگهای خبر: سیتروئن , صنعت خودرو , خودروسازی , شاسی مونوکوکی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با