قطع تولید بنزین پتروشیمی عامل کاهش آلودگی هوا نبوده است

قطع تولید بنزین پتروشیمی عامل کاهش آلودگی هوا نبوده است شاپ کار: گزارش هیچ یک از نهادهای مسئول درباره بنزین پتروشیمی‌ها در جلسه کمیسیون بهداشت مجلس اعم از وزارت بهداشت، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و شرکت ملی پتروشیمی ادعای رئیس سازمان محیط‌زیست درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی را تایید نکرد.


 پس از بالا گرفتن مباحث مربوط به بنزین پتروشیمی‌ها، مجلس شورای اسلامی هم به این مساله وارد شد و کمیسیون‌های انرژی و بهداشت و درمان مجلس جلساتی در این باره با حضور مسئولان مربوطه برگزار کردند.

بر این اساس، کارگروهی در مجلس با حضور نمایندگان عضو کمیسیون‌های بهداشت و انرژی و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شد تا مستندات وزارت نفت و سازمان محیط زیست درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها را بررسی و تا پایان هفته نتیجه این بررسی را اعلام کنند.

مستنداتی که بر اساس گفته‌های نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون‌های انرژی و بهداشت بعد از گذشت یک ماه از آغاز بررسی این مساله در مجلس هنوز به نمایندگان ارائه نشده است.

اگرچه معصومه ابتکار با نقض گفته‌های رشیدی رئیس مرکز اقلیم‌های سازمان محیط زیست که گفته بود بدون آزمایش بنزین پتروشیمی به آلایندگی آن پی برده است،‌ می‌گوید مستندات آلایندگی بنزین پتروشیمی را در اختیار دارد، اما هنوز هیچ کس موفق به رویت این مستندات نشده است.

البته ابتکار به تازگی تا حدودی از مواضع سابق خود عقب نشسته و اعتراف کرده است که بنزین پتروشیمی‌ها به دو بخش پیرولیز و ریفرمیت تقسیم می‌شود. اگرچه وی علیرغم آنکه طرح تولید بنزین در پتروشیمی‌ها بر ریفرمیت استوار بوده و توزیع بنزین پیرولیز از سال 80 و دوره قبلی مسئولیت وی در سازمان محیط زیست آغاز شده، مدعی است در دولت قبل ابتدا بنزین پیرولیز توزیع شده و سپس ریفرمیت را به آن اضافه کرده‌اند. این در حالی است که میزان تولید بنزین پیرولیز و ریفرمیت در کشور اساسا با هم قابل مقایسه نیست.

اما در جلسه هفته گذشته کمیسیون بهداشت مجلس موارد مهمی درباره بنزین پتروشیمی مطرح شد که بعضی از آنها برای اولین بار بود که مورد اشاره قرار می‌گرفت.

*دیوان محاسبات و پالایش و پخش: تا امروز بنزین یورو 4 به کشور وارد نشده است

بر اساس آنچه نمایندگان عضو کمیسیون به فارس گفته‌اند، در این جلسه ابتکار و دیگر مسئولان محیط‌زیست به جز تکرار مکرر مباحث مربوط به مقایسه آلودگی هوای تهران و نسبت دادن آن به بنزین پتروشیمی مستندات دیگری برای اثبات آلایندگی بنزین پتروشیمی ارائه نکرده‌اند.

در عین حال نماینده دیوان محاسبات نیز در این جلسه تاکید کرده است که تا کنون بنزین یورو 4 به کشور وارد نشده است و اساسا تست‌ها و آزمایش‌های زیست‌محیطی درباره بنزین وارداتی و بنزین داخلی انجام نمی‌شود.

شاهرخ خسروانی قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی نیز گفته‌های نماینده دیوان محاسبات را تایید و تصریح کرد که تا این لحظه بنزین یورو 4 به کشور وارد نشده و بنزین وارداتی ترکیبی از یورو 2 و یورو3 بوده که شامل 5 درصد بنزن و 42 درصد مواد آروماتیک است.

خسروانی در این جلسه گفت که تنها پس از مصوبه دولت درباره واردات بنزین یورو 4 بوده است که واردات بنزین یورو 4 در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

این در حالی است  که پیش از این وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید می‌کردند که بنزین یورو 4 به کشور وارد می‌شود و دلیل واردات این بنزین هم استفاده از آن به عنوان اکتان‌افزا و کاهش دادن درصد آلاینده‌هایی چون بنزن در مخلوط بنزین پالایشگاه‌های داخلی و بنزین یورو 4 وارداتی است.

در حالی استاندارد بنزین وارداتی به کشور تا کنون وجود 5 درصد بنزن را بدون اشکال می‌دانسته است که در ریفرمیت پتروشیمی نوری که بخش اعظم بنزین پتروشیمی را تولید می‌کند، حجم بنزن زیر 2 درصد است.

*آزمایش وزارت بهداشت نشان داد میزان بنزن در خون شهروندان تهرانی طبیعی است

در این جلسه، همچنین ندافی، مدیر کل مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت:« در خرداد و تیر 92 چهار نمونه از بنزین توزیعی در جایگاه های سوخت تهران توسط این وزارتخانه گرفته شد که تقریباً 3 درصد بنزن داشتند. از سال 77 تاکنون همیشه مقدار بنزن موجود در هوا از حد استاندارد بالاتر بوده است. این نشان می دهد که ما هم از لحاظ کیفیت سوخت مشکل داریم و هم تکنولوژی خودروهای ما مشکل دارند. تا کیفیت خودروهای کشور، یورو 4 نشود، میزان بنزن به حالت استاندارد نخواهد رسید.»

وی همچنین از آزمایش وزارت بهداشت از مردم تهران خبر داده و تصریح کرد:« آزمایشات انجام شده روی مردم عادی و ساکن در مناطق مسکونی نشان دهنده این بود که از لحاظ مقدار بنزن با اغلب  کشورهای جهان تفاوتی نداریم.»

نماینده وزارت بهداشت در جلسه کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد:« اینکه در رسانه ها بیان کنیم که مردم به دلیل کیفیت پائین سوخت سرطان گرفته اند، منصفانه و مبتنی بر شواهد علمی نیست.»

وی همچنین در واکنش به تاکید مسئولان سازمان محیط‌زیست درباره استناد به آلودگی هوا برای اثبات آلایندگی بنزین پتروشیمی گفت:« در سال 89، 33 روز پایداری هوا داشتیم و شرایط هوا خیلی بد بود. اطلاعات پایداری جوی هم باید در کنار اطلاعات آلودگی یعنی تعداد روزهای پاک، سالم و ناسالم قرار بگیرد، تا بتوانیم قضاوت صحیحی بکنیم.»

*سازمان بازرسی کل کشور: قطع تولید بنزین پتروشیمی عامل کاهش آلودگی هوا نبوده است

در ادامه جلسه کمیسیون بهداشت، نماینده سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه سازمان متبوع وی  یا5 گزارش درباره بنزین و بنزین پتروشیمی تهیه کرده است، گفت: استاندارد بنزین وارداتی، بنزن 5 درصد و آروماتیک 50 درصد بوده است و عملاً هم بنزین وارداتی بنزنی بین 2 تا 3.5 درصد داشته است.

وی همچنین تصریح کرد: از سال‌ها پیش و ابتدای تولید بنزین پیرولیز، این بنزین در حد حداقلی یعنی حدود 1.5 میلیون لیتر در روز تا بهمن 92 در کشور مصرف شده است و از این تاریخ، اضافه کردن این فرآورده به بنزین کشور قطع شده است.

نماینده سازمان بازرسی کل کشور همچنین تصریح کرد: از آنجایی که تولید بنزین پتروشیمی در دو ماه اول امسال ادامه داشته است، نمی توان گفت که قطع تولید بنزین پتروشیمی، عامل موثری در کاهش آلودگی هوا بوده است و باید گفت کلاً استاندارد بنزین توزیعی در تهران بهتر شده است.

*شرکت ملی پتروشیمی: ریفرمیت پتروشیمی‌ها را قبلا صادر می‌کردیم و پس از این هم صادر خواهیم کرد

در این جلسه بساق‌زاده، مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی پتروشیمی که به نمایندگی از صنعت پتروشیمی در جلسه حاضر بود، نیز اظهار داشت: یکی از تولیدات پتروشیمی‌های آروماتیکی، ریفرمیت است که 50 درصد از محصولات این واحدهای پتروشیمی، نیاز داخل را پوشش می‌داد و 50 درصد هم صادر می شد.

وی اضافه کرد: ریفرمیت را هم از ابتدای امسال و هم قبل از آغاز اجرای طرح ریفرمیت پتروشیمی صادر کرده و می کنیم و برای واحدهای پتروشیمی ارزش افزوده دارد.

بساق‌زاده تصریح کرد: ریفرمیت را طبق مشخصات درخواستی پالایش و پخش و طبق قرارداد به پالایش و پخش تحویل می دادیم.

به گزارش فارس، پیش از طرح ضربتی تولید بنزین که به استفاده از ریفرمیت پتروشیمی‌ها استوار بود، ریفرمیت تولیدی شرکت‌های پتروشیمی به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به خصوص امارات صادر می‌شد و پس از ترکیب با دیگر اجزای بنزین با قیمت بالاتری به کشور وارد می‌شد.

پس از قطع تحویل ریفرمیت پتروشیمی‌ها به پالایش و پخش، علاوه بر صادرات این ریفرمیت، نفتا نیز به عنوان یکی از مواد اولیه تولید بنزین از کشور صادر می‌شود و گفته می‌شود نفتای ایرانی پس از ترکیب با ریفرمیت ایرانی و دیگر اجزا در امارات به عنوان بنزین خارجی به کشور وارد خواهد شد.

*واکنش ابتکار: تکذیب می‌کنم

بر اساس آنچه اعضای کمیسیون بهداشت گزارش کرده‌اند، نکته جالب در این باره واکنش مدعی اصلی آلایندگی بنزین پتروشیمی یعنی معصومه ابتکار به موارد مطرح شده از سوی نمایندگان دیگر دستگاه‌ها بوده است.

در این جلسه موسوی‌نژاد که به نمایندگی از کمیسیون انرژی مجلس حضور داشته و پیش از این هم از واردات بنزین توسط همسر یکی از مقامات مسئول خبر داده بود درباره توزیع بنزین پیرولیز در دوره اصلاحات سخن گفت، اما ابتکار علیرغم اسناد غیر قابل انکار با قاطعیت توزیع بنزین پیرولیز در دوره قبلی مسئولیت خود در سازمان محیط زیست را صراحتا تکذیب کرد.

وی همچنین در واکنش به گفته‌های نماینده وزارت بهداشت درباره نرمال بودن بنزن در بدن شهروندان تهرانی بر اساس آزمایشات وزارت بهداشت و تاکید نماینده وزارت بهداشت بر غیر منصفانه و غیر علمی بودن انتساب سرطان به بنزین پتروشیمی‌ها، توپ را به زمین وزارت بهداشت پرتاب کرد و گفت:« باید وزارت بهداشت بیشتر به بنزن حساس بود که نبود و همچنین باید پیش از ما به کیفیت سوخت اعتراض می کرد که نکرد.»

بر اساس این گزارش، اگر بالاخره مستندات مورد ادعای سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت نفت درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها بعد از گذشت ماه‌ها از طرح این ادعا در افکار عمومی به مجلس ارائه شود، کارگروه ویژه مجلس پس از بررسی نتایج آن را به مردم اعلام خواهد کرد.

 

1393/04/16
11:47:06
0.0 / 5
1368
تگهای خبر: بنزین , پتروشیمی , آلودگی , سوخت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با