ورود اپل به عرصه خودروسازی هوچی گری یا یک انقلاب واقعی

ورود اپل به عرصه خودروسازی هوچی گری یا یک انقلاب واقعی به گزارش شاپ کار، به نقل از سایپانیوز زمانی که در سال 2010 گوگل اخبار خودروهای بدون نیاز به راننده را منتشر کرد، صنعت خودرو واکنشی از سر کنجکاوی و سردرگمی از خود نشان داد. این سؤال مطرح شد که چرا یک موتور جست و جوی فعال در بخش تبلیغات می خواهد خودرو بسازد.


اکنون 5 سال از خبر ورود گوگل به عرصه ساخت خودروهای خودران [بدون نیاز به راننده] می گذرد، نتیجه این کار گوگل این شده است که اکثر تأمین کنندگان قطعات خودرو در دنیا خود را به دانشی مجهز کرده اند که امکان ساخت خودروهای بدون نیاز به راننده را فراهم کرده است.

حالا یکی دیگر از غول های صنعت کامپیوتر و موبایل اخباری را منتشر کرده که به احتمال زیاد گامی به همان بزرگی گام گوگل یا حتی بزرگتر در صنعت خودرو به وجود خواهد آورد. دو هفته پیش وال استریت ژورنال خبر استخدام مهندسان خودرویی در کمپانی اَپل و آغاز پروژه ای به نام «تایتان» را منتشر کرد.

سه روز پیش از انتشار این خبر در وال استریت ژورنال، تیم کوک مدیر عامل اَپل گفت: ما آی او اس [منظور سیستم عامل اَپل] را به محل کار، خانه و خودرو و حتی مسائل مرتبط با سلامت شما آورده ایم. [منظرش آیفون، آی پد و ساعت اَپل بود] همه ی این ها بخش هایی از زندگی ما هستند، هیچیک از ما نمی خواهد که برای بخش های مختلف زندگی خود پلتفرمهای [سکوهای] مختلفی داشته باشد. همه می خواهیم که این بخش های مختلف زندگی، یکپارچه و بی وقفه با هم باشند. و این موضوع بسیار مهمی است که به آینده ی ما ربط دارد.»

همین حالا هم فناوری CarPlay کمپانی اَپل در بسیاری از مدل های جدید خودرو نصب شده که علاوه بر جهت یابی، مکان یابی، پخش موسیقی، پیام آنی [اس ام اس] اکنون امکان سازگاری با تراشه ها و پردازنده های مختلف خودرویی را هم در پیش گرفته است. اما واقعیت این است که با این کار ابزارها و نرم افزارهای کمپانی اَپل خود را با زیرساخت های موجود و سنتی خودرو سازگار کرده است، در حالی که امکان طراحی یکپارچه ای فراهم آمده است که  از بنیان بتوان زیرساختی جدید عرضه کرد. پروژه تایتان هم به همین منظور تعریف شده است.

خود کلمه تایتان از اسطوره های یونان آمده که به معنی غول های عظیم است که از لحاظ مقام و منزلت نسبت به خدایان در مقام دوم قرار داشتند. با انتخاب چنین نامی، معلوم است که اپل رؤیای بزرگی در سر دارد.

اپل اکنون ثروتمندترین کمپانی دنیا است و باید برای 178 میلیارد دلار نقدینگی خود که حداقل سه برابر تویوتا است فکری بکند. اگر اَپل در این نوآوری جدید خود موفق شود غول های دیگر مثل نوکیا و بلک بری را هم پشت سر خواهد گذاشت.

آن چه که مسلم است، اپل وارد صنعتی نمی شود که از قبل وجود داشته است، مگر آن که بخواهد انقلابی بنیادی در آن به وجود آورد. این کمپانی که هر سال آیفون های جدید به بازار راهی می کند و سود به سهامداران خود می رساند بعید است وارد صنعتی شود که چرخه ی حیات محصولش بین 3 تا 5 سال است. از نظر استیو ویلهایت، قائم مقام بازاریابی جهانی اپل بین سال های 1999 تا 2000 که با کمپانی های فولکس، نیسان و هیوندایی کار کرده می گوید: رؤیا و فناوری های کمپانی اَپل بزرگتر از آن است که بخواهد وارد چرخه تولید یک محصول خودرویی شود، به احتمال زیاد اپل به دنبال یک شریک خودروساز قدر می گردد و بعد مدل توسعه محصول آن خودروساز را از بنیان تغییر می دهد. این که اپل بخواهد خودرویی با برند اپل تولید کند خیلی دور از ذهن است.

باب لوتز، مدیر سابق توسعه محصول جنرال موتورز می گوید، در بهترین وضعیت، اپل یک سیستم عامل مادولار قابل ارتقایی می خواهد که بتواند در خودران ها [خودروهای بدون نیاز به راننده] به کار گرفته شود. با این کار فناوری های توسعه ی اینترفیس [رابط] بی سیمی بین ماشین و انسان گسترش می یابد. لوتز در مصاحبه اش گفته است: جواب من به این سؤال که آیا اپل می خواهد وارد صنعت خودرو شود «بله» است و این که آیا اپل می خواهد خودرو بسازد جواب من «خیر» است.

تونی پوساواتز، مدیر خط شورولت ولت که اکنون از اعضای هیئت مدیره کمپانی اینریکس است [که در زمینه خودروهای به هم متصل از راه اینترنت فعالیت می کند] می گوید: «کمپانی اَپل در ترکیب و یکپارچه کردن سخت افزارها و نوشتن نرم افزارهای مرتبط با آن و ایجاد اینترفیس ها [رابط] بین ماشین و انسان استاد است. با ورود اَپل به صنعت خودرو، ارتباط بین پردازنده ها با خودرو بهبود پیدا می کند.» از نظر پوساواتز اپل به تنهایی نمی تواند همه چالش های خودروهای برقی را حل کند.

هنریک فیسکر طراح کارکشته ی ب ام و و آستون مارتین که پیش از ورشکستگی شرکت فیسکر رئیس هیئت مدیره آن شده بود می گوید: صنعت خودروی امروز به نگاهی نو احتیاج دارد به چیزی که از نظر مردم جهان طراحی آن زیبا باشد و جاناتان ایو این نگاه جهانی را دارد. از نظر فیسکر جاناتان ایو بهترین طراح محصول در دنیا است.

1393/12/04
12:13:50
5.0 / 5
1638
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با