معرفی 7 خودرو کلکسیونی با بیشترین نرخ صعود ارزش

7 خوش شانس

7 خوش شانس شاپ کار: اگر 20 سال پیش به فردی می‌گفتید که ب‌ام‌و 320 نسل E21 او در سال 1393 می‌تواند به اندازه یک خودرو صفر (پراید) ارزش داشته باشد، احتمالا با خنده و استهزای او مواجه می‌شدید! اما امروزه ممکن است نمونه‌های تمیز این خودرو هم‌قیمت با یک پراید و حتی با ارقامی بیش از آن خرید و فروش شوند.


 چنین وضعیتی برای بسیاری از خودروهای قدیمی و کلاسیک کشورمان پیش آمده است. به ترتیبی که سوای از خودروهای با ارزش و گران‌قیمت و خاص، تعداد قابل توجهی از خودروهای روزمره و عادی نیز با قیمت‌های نسبتا گزافی دست به دست می‌چرخند. چنین وضعیتی برای بسیاری از خودروهای کلاسیک در خارج از کشورمان نیز رخ داده است. اما در این مطلب سعی داریم به خودروهایی بپردازیم که رشد قیمت آنها سرعتی سرسام‌آور  را تجربه می‌کند. چنین خودروهایی گزینه‌هایی عالی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند و می‌توانند علاوه بر لذت داشتن خودرویی کلاسیک، سودی سرشار را به جیب مالک سرازیر کنند.

ب‌ام‌و 2002
دیدن نام این بزرگمرد کوچک که در کشورمان هم به وفور یافت می‌شود، در میان بزرگان کلاسیک شاید موردی عجیب به نظر برسد؛ اما دلایل متعددی برای افزایش قیمت این ب‌ام‌و کلاسیک وجود دارد. با آنکه 2002 برخلاف بسیاری از خودروهای با ارزش ب‌ام‌و در تیراژ اندک و به طور محدود تولید نشده است (همانند 507 و M1)  اما طبیعت جذاب، ظاهر کلاسیک و دوست‌داشتنی با طراحی ایتالیایی، لذت رانندگی و حتی آسانی تعمیر و نگهداری از جمله عواملی هستند که سبب شده‌اند به‌تازگی قیمت این خودرو  رشدی فزاینده را تجربه کند. شاید 10 سال پیش بهترین 2002 از نوع tii را می‌توانستید با حدود 10 هزار دلار خریداری کنید اما امروزه به سختی می‌توان یک 2002 سرحال را با قیمتی زیر 20 هزار دلار یافت و نمونه‌های ناب و بکر آن ممکن است به ارقامی باورنکردنی نزدیک شود. با آنکه برای مثال 38 هزار دستگاه از نوع انژکتوری این خودرو تولید شده است، اما یافتن یک 2002 تمیز چندان ساده نیست. علت امر را باید در سلیقه و مزاج مالکان اولیه این خودرو دانست؛ چرا که بسیاری از آنها 2002 خود را به ورطه نابودی کشاندند!


 

شلبی کبرا 289 و 260
با آنکه به‌تازگی بسیاری از خودروهای کلاسیک و عضلانی (ماسل) آمریکایی همانند پلیموث باراکودا  با رکود بازار و کاهش قیمت مواجه شده‌اند، اما این مورد شامل کبرا نمی‌شود. آوازه قیمت چند میلیون دلاری شلبی کبرا قطعاً به گوش بسیاری از شما خورده، اما این ارقام فقط برای نمونه‌های مجهز به پیشرانه 427 اینچ مکعبی  پرداخت شده‌اند و هنوز نمونه‌های قدیمی‌تر با پیشرانه‌های 289 و 260 اینچ مکعبی فورد ماستنگ حداکثر در محدوده 800 هزار دلار خرید و فروش می‌شوند. البته اگر به قیمت‌های 10 سال قبل این خودرو توجه کنید با چگونگی افزایش قیمت این خودرو آشنا خواهید شد. در سال 2004 برای خرید یک 289 تمیز پرداختن چیزی در حدود 150 هزار دلار رقمی مطلوب و مناسب به حساب می‌آمد. بدین ترتیب یکی از ساده‌ترین راه‌های خرید خودرویی که در یک تا 2 سال آینده به ارقام بالای یک میلیون دلار می‌رسد، انتخاب یک کبرا از نوع 289 یا 260 و نگهداری آن در گاراژ است!

داتسون 240Z
القاب متعددی برای این محبوب‌ترین خودرو اسپرت تاریخ انتخاب شده است. جگوار E Type فقرا یکی از این لقب‌هاست که نشان از قیمت مناسب و پایین داتسون دوست‌داشتنی دارد. اما باید کم کم این لقب را کنار بگذارید؛ چرا که امروزه دیگر همانند سال 2004 با پرداخت 4 هزار دلار نمی‌توانید بهترین نمونه 240 را خریداری کنید و حداقل به 19 هزار دلار نیازمندید! ظاهر دوست‌داشتنی و اصالت بیشتر نمونه‌های اولیه 240 سبب شده تا فقط این نوع مشمول صعود باورنکردنی قیمت باشد و نمونه‌های مدل بالا با کدهای 260 و 280 هنوز هم با قیمتی نازل خرید و فروش شوند. البته به دلیل دور شدن این دو مدل از فلسفه وجودی داتسون Z، نباید برای آنها افزایش قیمتی مشابه 240 در سال‌های اخیر را انتظار داشت.


 

آلفارومئو 8C Competizione

همه چیز برای 8C از یک خودرو مفهومی زیبا با ظاهری برگرفته از دوران طلایی دهه‌های 50 و 60 میلادی آغاز شد و به دلیل استقبال کم نظیر عموم، آلفا بر آن شد تا 8C را به طور محدود روانه خط تولید کند. از 2 نوع کوپه و کانورتیبل این خودرو زیبا مجموعاً در حدود 1000 دستگاه تولید شد و بیشتر این خودروها از کلکسیون‌های شخصی سر درآوردند. همین امر کافی است تا قیمت این خودرو به سرعت در حال افزایش باشد و دلالان و علاقه‌مندان برای خرید آن به راحتی ارقامی بالای 250 هزار دلار بپردازند. با اینکه از نظر بسیاری از متخصصان 8C از نظر لذت رانندگی و عملکرد در سطحی پایین‌تر از خودروهای هم‌قیمت ظاهر شد، اما صدای زیبای پیشرانه ساخت مزراتی این خودرو در کنار ظاهر زیبا و نام آلفارومئو کافی است تا ایرادات متعدد این خودرو اهمیت خاصی پیدا نکنند. باید اضافه کرد که تعداد اندکی از این خودرو به بازار آمریکا راه یافته است (به روایتی 84 دستگاه) و این نیز خود عاملی مهم در افزایش قیمت 8C محسوب می‌شود؛ چرا که مهم‌ترین بازار این دست خودروها کماکان ایالات متحده محسوب می‌شود.



مرسدس بنز 280SE Convertible 3.5

برای بسیاری شاید دیدن نام این خودرو از دیدن نام ب‌ام‌و 2002 هم عجیب‌تر باشد. خصوصاً اینکه برای ما عبارت «مرسدس کلاسیک با قیمت نجومی»(نمونه‌های پس از جنگ جهانی دوم) مترادف با امثال 300SL است و کمتر کسی انتظار شنیدن نام نمونه کانورتیبل کلاس S کوپه را دارد. اما اخیرا و در حراجی‌های معتبری همچون RM، نمونه‌های خوب این خودرو به ارقامی در حدود 270 هزار دلار رسیده اند. این در حالی است که کمتر از 4سال پیش برای خرید چنین خودرویی نیازمند چیزی در حدود 90هزار دلار بودید! در صورت ادامه این افزایش قیمت باید کم کم منتظر ارقامی در حدود 500 هزار دلار باشیم. همین دلیل کافی است تا آن دسته از علاقه‌مندانی که توانایی پرداخت ارقامی در حدود 200 هزار دلار را دارند کمی عجله کنند تا در نهایت برای خرید چنین خودرویی نیم میلیون دلار پرداخت نکنند! البته راه ساده‌تری برای فرار از این قیمت‌های نجومی نیز وجود دارد و آن هم چیزی نیست جز خرید نمونه کوپه این خودرو.

فراری 512BB
فراری باکسر همواره به عنوان ساده‌ترین راه برای رسیدن به رویای فراری 12 سیلندر کلاسیک شناخته می‌شد، اما باید کم‌کم نام این خودرو را از میان ارزان‌ترین فراری‌ها خط زد و به مرحله‌ای بالاتر ارتقا داد. با آنکه 512 به عنوان بهترین فراری 12 سیلندر دهه70 و اولین خودرو موتور وسط حقیقی فراری در زمان عرضه یکی از برترین خودروهای جهان بود، اما پس از معرفی تستاروسا و ایجاد جوی خاص در میان مجموعه‌داران برای خرید فراری‌های موتورجلو کلاسیک، کم کم از محبوبیت آن کاسته شد. با آنکه تا سال 2007 قیمت این خودرو تقریباً بدون تغییر و چیزی در حدود 100 هزار دلار بود، اما رفته رفته ارزش نمونه‌های سالم این خودرو رو به افزایش است و ارقامی در حدود 150 هزار دلار به راحتی برای این خودرو پرداخت می‌شود. با توجه به افزایش شدید قیمت تستاروسا و سایر فراری‌های موتور وسط، باید کم کم منتظر جهشی خیره‌کننده در قیمت این خودرو باشیم. اگر توانایی مالی مناسبی دارید، خرید 2 دستگاه از این خودرو به شما پیشنهاد می‌شود؛ یکی برای نگهداری و دیگری برای فروش و رسیدن به سودی سرشار!

لامبورگینی کونتاش
کونتاش با آنکه یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین سوپراسپرت‌های تاریخ است، اما خرید یک نمونه سالم از آن در سال‌های اخیر امری دور از دسترس و ناممکن به نظر نمی‌رسید. زمانی بود که افرادی به دلیل نداشتن پول کافی از خرید میورا منصرف می‌شدند و به سراغ فرزند خلف آن می‌رفتند. با این حال باید کم کم با این وضع خداحافظی کنید و منتظر قیمت‌های میلیون دلاری برای این گاو وحشی باشید. نمونه‌های اولیه این خودرو که مجهز به پریسکوپ سقفی برای تامین دید عقب کابین هستند، امروزه به‌راحتی به ارقامی در حدود 750 هزار دلار و فراتر از آن رسیده‌اند و نمونه‌های دهه هشتادی هم دیگر با مبالغی کمتر از 100 هزار دلار قابل خریداری نیستند. این بدین معناست که نمونه‌های اول کونتاش (LP400) در آینده نزدیک دیگر دست‌کمی از پدر خود یعنی میورا نخواهند داشت.

1393/06/27
13:13:01
0.0 / 5
3000
تگهای خبر: لامبورگینی , ب ام و , بنز , آلفارومئو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با