فوتون را باید یکی از برترین تولیدکنندگان خودروهای کار و تجاری از کشور اژدهای زرد دانست. این شرکت معتبر که فقط در ساخت خودروهای کار و تجاری مشغول است و تنها خودروی سواری آن چند وانت و یک SUV است، در سال 1996 با هدف تولید خودروهای کار و تجاری سبک و سنگین، اتوبوس و مینیبوس و ادوات کشاورزی تاسیس شد. این شرکت برای تامین پیشرانههایش یک قرارداد همکاری با کمپانی کومنز که یکی از معروفترین سازندگان پیشرانههای دیزل در دنیاست، بست و به دنبال آن تولید پیشرانههای دیزلی را در برنامه خود قرار داد. همچنین این کمپانی که یکی از موفقترین کمپانیهای خودروهای سنگین در چین به شمار میرفت، در سال 2009 و در پی اقدام شراکت ولوو و دانگفنگ، با کمپانی دایملر برای تولید کامیونهای سبک و سنگین یک قرارداد همکاری امضا کرد. فوتون در راستای افزایش فروش خود، اقدام به تاسیس دفتر در مسکو روسیه و هند کرد و برای حضور در زمینه خودروهای تجاری سبک در منطقه آمریکای لاتین، در کنار بخش تولیدی اتوبوس در برزیل، در آینده دست به تاسیس کارخانه تولیدی خود خواهد زد.
این شرکت در همکاری با ایران خودرو دیزل، جدیدا یکی از کشندههای بهروز خود را وارد کشورمان کرده است. هر چند که زود است تا آن را با رقبایش مقایسه کنیم، چرا که هنوز به طور کلی وارد چرخه کار نشده است اما حداقل روی کاغذ از برخی رقبای خود سرتر است و در کنار حریفان قدرترش قرار میگیرد.
فوتون GTL، از بیرون:
در اولین نگاه از بیرون، قسمتی که در همه کشندههای چینی مشترک است و به سرعت اثر بدی در دید بیننده میاندازد، چراغهای قرار گرفته در بالای پیشانی خودرو است. هنوز هم چینیها از این عیب نتوانستهاند بگذرند و این چراغها را با کمی زیبایی و تنوع همراه کنند. آینههای جانبی که یکی از عیبهای کهن در خودروهای تجاری چینی است، چند وقتی است که به سمت مدرنشدن پیش میروند. فوتون GTL همچنین کمی وضع بهتری در مقایسه برادران هموطنش دارد و اینکه به طور کامل تقلیدی از یک محصول شناختهشده اروپایی نیست و فقط رگ و ریشههایی از آنها دارد. برای مثال، میتوان طراحی شیشههای جانبی را شبیه به اسکانیا سریR دانست، جلو پنجره تقلیدی از سبک طراحی آکتروس نسل سوم MP3 است که در کنار چراغهای جلو و پروژکتورهای زیرش که شباهت بالایی به چیدمان آکتروس دارند، این دید بیشتر در ذهن بیننده تقویت میشود. البته نمای بالای اتاق شبیه به برشهای DAF CF نسل قبلی است اما هنگامی که از روبهرو به آن نگاه میکنید و با مدل سقف بلند آن روبهرو میشوید، چهره خشن و با اشکال هندسی MAN TGX از نظر میگذرد، هر چند که ایران خودرو دیزل فعلا عرضه نمونه سقف کوتاه آن را در برنامه دارد. مجموعه بادگیرها کامل نیست و فقط بادگیر بالای سقف و لبههای اتاق وجود دارند و خبری از بادگیرهای جانبی روی باک و مجموعه ادوات باد نیست. با همه این تفاسیر باز هم نمیتوان از چیدمان خوب این همه عنصر در کنار هم گذشت و باید به ظاهر آن نمره قبولی داد؛ خصوصا که رقبای وطنیاش در کشورمان، کامیونهایی مثل دانگفنگ سری T، هوو A7، محصولات کاویان و آمیکو هستند که حداقل از نظر طراحی خارجی از آنها وضع بهتر و معقولتری دارد، اما باز هم باید منتظر ورود کلی آن به جادهها باشیم تا همه نظرها از دید خریدار و مصرفکننده بررسی شود.
فوتون GTL، از درون:
طراحی داخلی این خودرو خصوصا با تریم سفید و خاکستری، از برخی کشندههای تمام مشکی بیشتر به دل مینشیند هر چند که طراحی داخلی فریاد میزند من یکی چینیام! . برآمدگی جلوداشبورد چندان نامعقول نیست و فرمان که شباهت بالایی به ساختههای قبلی مرسدس بنز دارد، چندان به طرح داخل نمیخورد. با داشتن جعبههای بالای سر، میتوان انتظار داشت که فضا برای قراردادن اشیا و لوازم به اندازه کافی موجود باشد. یکی از نکات مثبت داخلی این کشنده، پالانی کوتاه آن است که بر عکس برخی خودروهای چینی مثل هوو و فراز است.
فوتون GTL، از زیر اتاق:
پیشرانه این کشنده به لطف طراحی کومنز از بازده حجمی خوبی برخوردار است. این پیشرانه با حجم 10.8 لیتر و با کد ISN 11E4 خروجی 420 اسب بخاری در دور موتور 1900 دور در دقیقه و 2000 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1200 دور در دقیقه دارد که با آرایش 6 سیلندر خطی است. جعبه دنده ساخت ZF است که به صورت دستی بوده و 16 دنده جلو به همراه 2 دنده عقب دارد و کلاچ نیز از نوع تکصفحهای خشک با نیروی هیدروپنوماتیکی است. این کشنده دارای سیستم توقف قابل قبولی است، چرا که با داشتن سیستم ترمز دومداره پنوماتیکی به همراه ترمز کمکی از نوع ترمز موتوری دومرحلهای (ریتاردر برای آن قابل سفارش است) و سامانه ضدقفل ABS و ضدلغزش ASR، خیال راننده را از یک توقف مطمئن، راحت میکند. این خودرو دارای امکانات رفاهی مثل 2 تختخواب، بخاری درجا، کروز کنترل، پخش CD و USB، صندلی راننده بادی، شیشهها و آینههای برقی، تاخوگراف و GPS (نه به معنی سیستم ناوبری) است.