وقتی خودرو جهنم متحرک می‏ شود

وقتی خودرو جهنم متحرک می‏ شود شاپ کار: در این هوای گرم و طاقت‌فرسا، بروز کوچک‌ترین اختلالی در عملکرد کولر خودرو، می‏تواند اتومبیل شما را به جهنمی متحرک تبدیل کند.


از این رو تصمیم بر آن شد تا در این  مطلب عیب‌یابی خودرو به زبان ساده، شما را با برخی از عیوب احتمالی مشاهده شده در این بخش مهم خودرو و راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع آنها آشنا کنیم.

هوای خروجی از دریچه‌های سیستم خنک‌کننده، بوی خاص و نا‌مطبوعی دارند:
 میان پره‌های اواپراتور، کم یا زیاد پوشیده از جلبک شده است. (اواپراتور یک نوع مبدل حرارتی است که با جذب حرارت و رطوبت از محیط اطراف، باعث خنک شدن آن محیط می‌شود) با استفاده از مواد هیدروفیلیک، قسمت‌های آلوده را شست‌وشو دهید و پاکسازی کنید. (هیدروفیل یا آب‌دوست، یک پدیده فیزیکی در مولکول‌هاست که آنها را به آب جذب کرده و برای حل شدن در آب ترغیب می‌کند)
 در لا‌به‌لای پره‌های اواپراتور، ذرات ریز جمع شده‌اند. برای تمیز‌کردن این بخش‌ها و از بین بردن ذراتی که باعث ایجاد بوی خاص می‌شوند، از محلول‌های مخصوص و همچنین دمیدن هوا، استفاده کنید.
 لوله تخلیه آب زیر اواپراتور مسدود شده است. با دمیدن هوا یا ورود یک سیم انعطاف‌پذیر اما محکم، اقدام به باز کردن لوله تخلیه آب کنید. اگر گرفتگی زیاد بود، تعویض کنید.

 

هوای خروجی از دریچه‌ها، آنطور که باید، خنک نیستند:

سطح اواپراتور یخ زده است. ترموستات را بررسی کنید تا عملکرد صحیحی داشته باشد. همچنین صبر کنید تا به طور طبیعی با گرمای هوای محیط، اواپراتور یخ‌زدایی شود. ذرات ریز، پره‌های کندانسور را مسدود کرده‌اند. (کندانسور نیز یک مبدل حرارتی است که حرارت مبرد را گرفته و به محیط بیرون انتقال می‌دهد. همچنین مبرد نوعی ماده است که با جذب حرارت از ماده در محیط، خودش تبخیر شده و آن را خنک می‌کند. به طور ساده‌تر ماده‌ای است که ابتدا حرارت را جذب و سپس دفع می‌کند) برای از بین بردن ذرات ریز مسدود‌کننده پره‌های کندانسور، از فشار هوا کمک بگیرید.
 دریچه بخاری را به اشتباه باز گذاشته‌اید. آن را ببندید.
 قسمتی از سیستم خنک‌کننده نشتی دارد و باعث خروج مایع مبرد (گاز کولر) از مجموعه می‌شود. سیستم را از نظر نشتی بررسی کنید و لوله فرسوده و معیوب را تعویض کنید. همچنین از سلامتی اتصالات نیز اطمینان حاصل کنید.
 اواپراتور مسدود شده است. محل گرفتگی را تمیز کنید.
 خشک‌کن مسدود شده است. آن را تعویض کنید.
 خشک‌کن برعکس نصب شده است. آن را باز کرده و به روش صحیح جای‌گذاری کرده و ببندید.
 دریچه هوای خارجی خودرو باز است و باعث جلوگیری از خنک شدن ماشین می‌شود. آن را ببندید.
 شیر آب رادیاتور بخاری باز است. در صورت وجود این شیر، آن را ببندید اما اگر در خودروی شما این شیر تعبیه نشده است، شیلنگ آب بخاری را با پوسته موتور یکسره کنید.
 تسمه کمپرسور محکم نیست و لغزش غیر استاندارد دارد. (‌کمپرسور بخشی از مدار سیکل تراکمی است که مبرد یا همان گاز کولر را درمدار کولر به گردش در‌می‌آورد و فشار آن را افزایش می‌دهد) در صورتی که تسمه سالم است، آن را سفت کنید.

 

دمای آب رادیاتور در زمان روشن بودن کولر، به طور محسوسی افزایش پیدا می‌کند:

مدار دور تند از تنظیم خارج شده است. با پیچی که به این منظور در نظر گرفته شده، مدار دور تند را تنظیم کنید.

درپوش رادیاتور خودرو خراب شده و درست آب‌بندی نمی‌کند. درپوش نو را جایگزین کنید.
 فن رادیاتور از کار افتاده است. فن، سیم‌کشی‌ها و سنسور کنترل دمای آب را بررسی و رفع عیب کنید.
 رله مربوط به فن کندانسور خراب است. رله را تعویض و تنظیم کنید. (رله نوعی کلید الکتریکی سریع است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌‌شود)
 آمپر دمای آب عملکرد صحیحی ندارد و دما را دقیق نشان نمی‌دهد. اجزای آمپر و سنسور مربوطه را رفع عیب کنید.
 گاهی نیز سوختن فن کندانسور باعث بالا رفتن دمای آب رادیاتور در زمان استفاده از کولر می‌شود که باید آن را تعمیر یا تعویض کرد.

 

کمپرسور کولر به طور دائم کار می‌کند:
دلیل اینکه کمپرسور به طور متناوب قطع و وصل نمی‌شود و دائم روشن است، خرابی ترموستات اواپراتور و تنظیم نبودن آن است.  ترموستات را تعویض یا تعمیر کرده و با اعمال تنظیمات صحیح، در سر جایش نصب کنید.

 

سیستم کولر ارتعاش و سر و صدای زیادی تولید می‌کند:
 درون مدارات کولر، هوا وجود دارد. گاز درون کولر را تخلیه کرده، مجددا شارژ و سپس هواگیری کنید.
 تسمه کمپرسور شل شده است. تسمه را از نظر حفظ کیفیت بررسی کنید. اگر پوسیدگی یا کش آمدن ندیدید، آن را سفت کنید.
 اتصالات کمپرسور محکم نیستند. اتصالات فرسوده را تعویض و محکم کنید.

 

 کمپرسور روشن نمی‌شود یا به سرعت قطع می‌شود:
 فاصله بین صفحه کلاچ و پولی کمپرسور زیاد است. فاصله محرک بین کلاچ و پولی را تنظیم کنید.
 تسمه کمپرسور شل شده است. تسمه را به میزان استاندارد سفت کنید.
 ولتاژ باتری کمتر از حد مجاز است. باتری را شارژ کنید. اگر مشکل برطرف نشد، تعویض کنید.
 یک یا چند رله سه‌تایی خراب شده‌اند. رله خراب را از مجموع 3 رله جدا کرده و تعویض کنید.
 سوئیچ فشار عملکرد صحیحی ندارد. کانکتور برق و سوئیچ فشار را بررسی و ر‌فع عیب کنید.
 رله کنترل آمپر خراب شده و نیاز به تعویض دارد.
 اجزای داخلی کمپرسور ایراد پیدا کرده‌اند. کمپرسور را باز کرده و تک تک قطعات را عیب‌یابی کنید.
 ترموستات یا از کار افتاده ‌یا از تنظیم خارج شده است. نسبت به تعویض احتمالی و همچنین تنظیم دقیق آن اقدام فرمایید.
 کلاچ کمپرسور خراب است و نیاز به تعویض دارد.
  فیوز اصلی کولر سوخته است، آن را تعویض کنید.
 سطح درگیری کلاچ چرب است. اگر میزان وجود روغن (عامل چربی) در حدی بود که با تمیز کردن نیز مشکل برطرف نشد، راهی جز نو‌سازی ندارید.

  

فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی کم است:
 کمپرسور یا کلاچ داخلی آن مشکل دارند که باید قطعات معیوب را از مدار خارج کرد.
 میزان گاز کولر کم است. اگر سیستم را چک کردید و متوجه نشتی نشدید، کولر را شارژ کنید تا میزان گاز افزایش یابد. در صورت وجود نشتی، قبل از شارژ کردن رفع عیب کنید.

 

 فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی زیاد است:
 خمیر حباب شیر انبساط کنده شده. خمیر باید تعویض شود.
 کمپرسور مشکل داخلی دارد. کمپرسور را تعمیر یا تعویض کنید.
 تنظیم شیر انبساط به هم خورده است. آن را تعویض کنید تا بیش از حد باز نشود.
 حس‌کننده شیر انبساط به لوله خروجی اواپراتور اتصال ندارند. باید اتصال برقرار شود.

 

 فشار در شیر شارژ فشار بالا خیلی زیاد است:
 هوا وارد مدار شده. گاز را تخلیه کرده، مجدداد شارژ و هواگیری کنید.
 فن کمکی کندانسور روشن نمی‌شود. تعمیر یا تعویض کنید.
 کندانسور خنک‌کاری ضعیفی دارد. پره‌های آن را با فشار هوا تمیز کرده و بررسی کنید که عیب دیگری نداشته باشد.
 میزان گار کولر زیاد است. گاز را تخلیه و مجددا شارژ کنید.

 

فشار در شیر شارژ فشار پایین خیلی کم است:
 میزان گاز کولر کافی نیست. مجددا شارژ کنید.
 شیر انبساط مسدود شده، باید تعویض شود.
 ترموستات خراب است. تعمیر یا تعویض کنید.
 لوله‌ها یخ زده‌اند. آنها را تمیز کنید، اگر یخ‌زدگی به لوله‌ها آسیب زده بود، تعویضشان کنید.
 درایر (خشک‌کن) مسدود شده و نیاز به تعویض دارد.

1393/06/07
13:10:46
0.0 / 5
1981
تگهای خبر: کولر , نوسازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
تبلیغات
آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با