تلاش صنعت خودرو برای حل بحران کیسه هوا ادامه دارد

تلاش صنعت خودرو برای حل بحران کیسه هوا ادامه دارد شاپ کار : یک سال قبل شرکت ژاپنی تاکاتا که دومین سازنده بزرگ قطعات ایمنی خودرو در جهان است، تصور کرد سرانجام بحران یک دهه‌ای کیسه‌های هوای معیوب حل شده است اما در اشتباه بود.


 بیش از یک میلیون خودروی هوندا موتور ممکن است مشمول فراخوان جدید برای کیسه‌های هوای معیوب تاکاتا شوند که در خطر ترکیدن و پرتاب ترکش وار قطعات فلز به سوی راننده و سرنشینان خودرو هستند.

این خودروها کیسه‌های هوای معیوبی دارند که در فاصله سال 2000 تا 2002 تولید شده‌اند. هوندا و خودروسازان دیگر طی پنج سال گذشته برای 7.6 میلیون دستگاه خودرو در رابطه با این مشکل فراخوان داده‌اند.

این رقم احتمالا افزایش خواهد یافت زیرا اکنون تاکاتا اعلام کرده مایل است برای شمار بیشتری از کیسه‌های هوایی که در فاصله سال 2000 تا 2007 برای شرکت‌هایی شامل هوندا، تویوتا موتور، نیسان موتور، مزدا موتور، بی ام و، کرایسلر و فورد موتور برای فروش در آمریکا تولید کرده است، فراخوان دهد.

مشتریان تاکاتا که در صدر آنها هوندا و تویوتا قرار داشتند، در آوریل و مه سال 2013 به دلیل خطر ترکیدن کیسه هوا و پرتاب ترکش وار قطعات فلزی به درون خودرو هنگام تصادف، برای بیش از چهار میلیون دستگاه خودرو فراخوان دادند.

فراخوان‌های سال 2013 یکی از بزرگترین فراخوان‌های اعلام شده تاکنون برای کیسه هوای معیوب بودند و هزینه ضرر و زیان 300 میلیون دلار برای تاکاتا را به دنبال داشت.

تاکاتا و هوندا به رگولاتورهای ایمنی آمریکا اعلام کردند اصل این مشکل در نحوه بکارگیری مواد انفجاری برای باد کردن کیسه‌های هوا در فاصله سال 2000 تا 2002 در کارخانه‌های آمریکا و مکزیک بوده است.

فراخوان‌های سال 2013 شامل هوندا و چهار خودروساز دیگر بود که قصد داشتند پرونده این مشکل را که ابتدا در سال 2007 مطرح شد و عامل دو مورد مرگ شناخته شد برای همیشه ببندند.

پرونده همچنان مفتوح است

اما تنها چند هفته پس از فراخوان‌های سال 2013، در 14 ماه مه تصادف یک خودروی هوندا فیت 10 ساله تردیدها را نسبت به کامل بودن این فراخوان‌ها برانگیخت.

بر اساس اعلام هوندا و وزارت حمل و نقل ژاپن، کیسه هوای سمت سرنشین خودرو منفجر شده بود و اگرچه این حادثه صدمه جانی به همراه نداشت اما محققان ایمنی دریافتند فلز پرتاب شده از کیسه هوا به اندازه‌ای داغ بود که موجب آتش گرفتن داشبرد و جعبه داشبرد شده بود.

هوندا بلافاصله واکنش نشان داد زیرا فیت جزو فراخوان‌های اولیه نبود. این امر تردیدها را نسبت به وجود قطعات معیوب بیشتری از آنچه پیش از این شناسایی شده بود، برانگیخت.

این شرکت در نوامبر به رگولاتورهای ایمنی ژاپن اعلام کرد همچنان سرگرم تحقیقات در مورد پرونده جدید ترکیدن کیسه هوا است و نیازی برای یک فراخوان دیگر نمی‌بیند.

اما این ماه تویوتا برای 650 هزار خودرو در ژاپن به منظور تعمیر کیسه هوای معیوب تاکاتا فراخوان داد و همچنین برای 1.6 میلیون دستگاه خودرویی که پیش از این در خارج ژاپن فراخوان داده بود فراخوان داد.

این شرکت متوجه شد اطلاعات تاکاتا به دلیل نگهداری نادرست سوابق در کارخانه مکزیکی این شرکت ناقص است. در این بین کمبود تامین قطعات تعویضی از سوی تاکاتا موجب شد تصمیم بگیرد کیسه هوای خودروهای تحت فراخوان در ژاپن را غیرفعال کند.

بر اساس گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه، هوندا اکنون تصمیم دارد فراخوان‌ها را گسترش دهد و در صورت نیاز برای مدل فیت مجددا فراخوان خواهد داد.

خودروسازان دیگر نیز احتمالا اقدام مشابهی را دنبال خواهند کرد. با اینهمه در صورتیکه تحقیقات ایمنی در آمریکا وجود مشکلات گسترده‌تر را تایید کند، ممکن است خودروهای بیشتری مشمول فراخوان شوند.

1393/04/03
19:34:06
0.0 / 5
151
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
تبلیغات
قیمت روز خودروها آگهی در شاپ کار
Shopcar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار محفوظ است
سایت خرید و فروش خودرو شاپ کار طرف قرارداد با